INTERVJU: Psytronik Software
Intervju

Psytronik Software

For noen måneder siden kjøpte jeg plattformeventyret Sceptre of Baghdad, et spill hvor vi må kjempe mot overnaturlige vesener i og rundt et arabisk palass. Men det er verken historien, gameplayet eller grafikken som gjør Sceptre of Baghdad spesielt. Det mest interessante med dette spillet er rett og slett det faktum at det lanseres på kassett – til Commodore 64.

Sceptre of Baghdad.
Sceptre of Baghdad.

Nye Commodore 64-spill – i 2008

Sceptre of Baghdad var den første av flere 2008-utgivelser fra britiske Psytronik Software, en utgiver som spesialiserer seg på å gi ut Commodore 64-spill til en liten, men svært engasjert gruppe spillere som fortsatt setter pris på (og bruker) den klassiske datamaskinen. Spillets innpakning var profesjonell, og praktisk talt identisk med den vi husker fra maskinens storhetstid i Norge. For en gammel Commodore 64-eier som meg, er det vanskelig å beskrive følelsen jeg fikk av å holde et nytt C64-spill i hånden.

Den høye kvaliteten på innpakningen gjorde at jeg ikke nølte med å bestille de neste utgivelsene fra selskapet, og etter hvert fikk jeg enda en bonus fra dem; spillene ble nemlig også sendt på e-post, slik at i tillegg til å teste dem på en ekte Commodore 64, kunne jeg spille dem på emulator uten å finne den gamle maskinen frem fra loftet. Jeg har en viss mistanke om at kassettspilleren min er ødelagt, så dette kom godt med.

Fargerik plattformaction for C64.
Fargerik plattformaction for C64.

Jeg synes tanken på at et selskap kan gjøre forretning av å lansere nye spill til en datamaskin som først ble lansert i 1983 er veldig spennende, så da jeg fikk sjansen til å slå av en prat med Psytroniks grunnlegger og eier, Jason «Kenz» Mackenzie grep jeg selvsagt muligheten. Mackenzie har holdt på med Commodore 64-relatert arbeid i snart 20 år, og det hele startet med Binary Zone Interactive. Mackenzie forteller:

– Binary Zone ble startet i 1990, som et britisk bibliotek med fri programvare for Commodore 64. I løpet av tiden med Binary Zone PD gav jeg også ut 16 utgaver av Commodore Zone, et papirbasert Commodore 64-blad som levde fra september 1995 til 2001. Jeg gav også ut noen kommersielle spill gjennom Psytronik Software, som jeg startet i 1994. I tillegg tok jeg over The Guild Adventure Software, men endte opp med å legge de frie eventyrspillene deres til Binary Zone-katalogen samtidig som jeg droppet de kommersielle spillene – jeg liker nemlig ikke eventyrspill!

– I nyere tid har jeg gitt ut en serie timelange podcaster med retrospillmusikk introdusert av meg. Disse heter One Man And His Mic – oppkalt etter det kjente Mastertronic-spillet One Man And His Droid. Til nå har jeg produsert ti show, og de har vist seg å være veldig populære. Du kan laste dem ned gratis fra Binary Zone-nettstedet.

The Wild Bunch på Commodore 64.
The Wild Bunch på Commodore 64.

Født på ny

Men hvordan kan det ha seg at Psytronik Software ble gjenfødt som Commodore 64-utgiver i 2008?

– Det hele startet ved at jeg ble kontaktet av programmereren Jon Wells, en venn av meg. Han spurte om jeg kunne hjelpe med Commodore 64-versjonen av The Wild Bunch, som opprinnelig kom ut for ZX Spectrum og Amstrad CPC. Etter som det nye spillet skulle bli lansert på kassett, akkurat som originalutgavene, tilbød jeg meg å lage spillets innpakning, basert på det originale designet fra Firebird Software.

– Jeg synes det var moro å designe innpakningen og coveret for Jon, og besluttet meg for å gi ut en ny versjon av det første Psytronik-spillet, Sceptre of Baghdad (som også ble kodet av Jon!). Timingen for dette var perfekt, etter som det har gått femten år siden den originale Psytronik-versjonen kom ut. Jeg valgte å produsere et nytt cover og innlegg i farger for denne jubileumsutgaven, og dette var mye bedre enn det fotokopierte sort & hvitt-coveret som kom med utgivelsen fra 1994.

Her er Psytronik-spillene.
Her er Psytronik-spillene.

Spill for en hver (retro)smak

Psytronik har allerede rukket å lansere tre nye Commodore 64-spill, som alle selges gjennom nettstedet til Binary Zone Interactive. Dessuten har de åpnet for forhåndsbestillinger av sitt fjerde spill, som er inne i siste fase av utviklingen. Mackenzie gir oss detaljene:

– For øyeblikket har vi fire utgivelser som du kan kjøpe: Det originale Psytronik-spillet Sceptre of Baghdad (et arkadeeventyr av Jon Wells), dobbeltpakken med Archetype og Cops III (som inneholder to fabelaktige skytespill fra Alf Yngve, som har blitt forbedret av Jon Wells og Phil Nicholson), Psykozone (et Spy Hunter-aktig spill av Alf Yngve, som har blitt oppdatert av Richard Bayliss), samt det fabelaktige kommende spillet Sub Hunter, som programmeres av Richard Bayliss og får flott grafikk fra Frank Gasking.

En skulle kanskje ikke tro at det var mulig å selge Commodore 64-spill i 2008, men Psytronik har hatt suksess med spillene sine, og Mackenzie har klare teorier om hvorfor:

– Jeg tror ekte Commodore 64-tilhengere er glade for å se at maskinen deres fortsatt støttes med nye kommersielle spill, og de pene innpakningene hjelper sikkert også. Hvem hadde trodd at du fortsatt ville kunne kjøpe nye, profesjonelt produserte Commodore 64-spill i 2008?

Action og racing i Psykozone.
Action og racing i Psykozone.

– Responsen har vært ekstremt positiv, og Psytronik har solgt spill til Storbritannia, Sverige, Norge, Ungarn, Tyskland, Nederland og Australia. Utrolig nok er sjansene gode for at jeg vil selge flere kopier av spillene i 2008 enn jeg gjorde i 1994 – der har du et bevis på internetts makt!

Etter som innpakningen ser ut til å være veldig viktig for Psytroniks kunder, er dette noe Mackenzie synes er essensielt å få riktig på selskapets nye utgivelser. Men ting som lasteskjermer og ekstra musikk er også gode virkemidler for å gjøre spillene mer interessante.

– En ting jeg har lagt merke til med de nye Psytronik-utgivelsene er hvordan folk setter pris på tiden og arbeidet som er investert i presentasjonen. Mange har faktisk kjøpt dem kun på grunn av innpakningen, slik at de kan legge dem til retrosamlingene deres. Dette er ekstra tilfredsstillende for meg, for jeg har alltid vært litt skuffet over de originale Psytronik-utgivelsene, som ble gitt ut med fotokopierte sort & hvitt-cover. Så det er fint å få muligheten til å gå tilbake til disse spillene, og presentere dem slik jeg hadde ønsket å gjøre det i 1994. Det å kunne legge til nye lasteskjermer og musikk (takket være Richard Bayliss) er også et stort plusspoeng, da man får en nostalgisk følelse bare av å sitte og vente på at spillene skal lastes inn, mens man hører på musikken og ser et pent bitmap-bilde på skjermen.

Suksessen har selvsagt ført til at Psytronik Software har lagt store planer for fremtiden, og de har massevis av nye spill underveis.

Lek Rambo i Archetype.
Lek Rambo i Archetype.

– Etter som nyutgivelsen av Sceptre of Baghdad viste seg å være populær, besluttet jeg meg for å gi ut alle Psytronik-spillene på nytt, i ny og oppdatert innpakning. Richard Bayliss tilbød å produsere nye lasterutiner for Psytronik-spillene Archetype & Cops III, ved hjelp av programvaren Ocean Software i sin tid brukte (laget av Paul Hughes). Jeg bestemte meg for å tegne nye lastebilder for spillene som ikke allerede hadde lasteskjermer. Disse var de første bildene jeg hadde laget på C64 på tolv år!

– Siden har jeg også laget lastebilder for alle spillene i The Shoot 'Em Up Destruction Set, som er en annen ny spillsamling Psytronik som Psytronik skal gi ut senere i år. Originalutgaven kom ut i 1995, og var det siste spillet Psytronik gav ut på nittitallet.

Det er imidlertid ikke bare gamle Psytronik-utgivelser som vil bli lansert av den gjenfødte spillutgiveren. Vi kan nemlig snart se frem til flere spill som aldri tidligere har blitt utgitt.

– I tillegg til de gamle spillene vil jeg gi ut noen titler som opprinnelig ble produsert for Psytronik Software, men som aldri kom ut. Disse inkluderer The Last Amazon 1 & 2 og Bloodwheels. Utover nyutgivelser av de originale Psytronic-spillene har jeg også blitt tilbudt noen andre Commodore 64-spill for utgivelse, noe som er veldig spennende. Disse inkluderer det lekre skytespillet Co-Axis 2198 fra Jason Kelk, og Escape from Arth fra Jon Wells. De vil bli gitt ut med den samme kvalitetsinnpakningen som de andre Psytronik-spillene, så det er massevis av flotte utgivelser å glede seg til!

Det kommende skytespillet Co-Axis 2198.
Det kommende skytespillet Co-Axis 2198.

Vurderer diskettutgivelser

Til nå har alle Psytroniks utgivelser kommet ut på kassett, noe som er en billig og god løsning for mange. Men det finnes også mange Commodore 64-eiere som ikke lenger har en fungerende kassettspiller, eller som valgte å gå over til disketter for å slippe unna de lange lastetidene kassettspillene vanligvis hadde. Mackenzie ønsker derfor å gi alle Psytronik-spillene ut på diskett, men dette er lettere sagt enn gjort.

– For øyeblikket forsøker jeg fortsatt å finne ut hva som er den beste måten å pakke diskett-baserte spill på. Etter at innpakningen til kassettspillene ble så populær, føler jeg at jeg må sørge for at diskettversjonene holder samme nivå. Men pakker for 5.25"-disketter er litt vanskeligere å finne nå for tiden. Jeg er i kontakt med et selskap som kan produsere skreddersydde pakker for Psytronik-spillene, men det er veldig dyrt. Jeg må vente til jeg har sett en prøve før jeg bestemmer om jeg vil bruke deres innpakning for spillene.

Hva er den egentlig grunnen til at et selskap velger å fokusere på Commodore 64, 20 år etter at plattformen hadde sin kommersielle storhetstid?

Lasteskjermen til Psykozone.
Lasteskjermen til Psykozone.

– Vel, jeg har alltid elsket Commodore 64 (spesielt SID-musikken), og har simpelthen holdt meg til plattformen i alle disse årene. Binary Zone har blitt drevet i bakgrunnen i mange år nå, men i det siste har det vært en interesseøkning takket være den forbedrede onlinebutikken, podcasten og nå de nye Psytronik-spillene. Jeg har aldri før vært så opptatt med C64-relaterte prosjekter som jeg er nå!

Skryter av Commodore 64-miljøet

Mackenzie har også mye positivt å si om Commodore 64-miljøet, som fortsatt står sterkt.

– Miljøet er fabelaktig! Jeg kan knapt tro at det fortsatt er så mye interesse rundt maskinen. Det finnes massevis av flotte nettsteder hvor man kan få en dose C64-hygge, inkludert Lemon 64, Remix 64, C64audio.com, Remix.Kwed.Org, C64 Game Endings, Games That Weren't 64, Old-School og så videre – listen er uendelig! Mange av disse nettstedene har forumer befolket av likesinnede C64-entusiaster, som du kan snakke med om favorittbrødboksen vår. Det er virkelig et fantastisk miljø å være en del av.

Fargerik action i Escape from Arth.
Fargerik action i Escape from Arth.

Man kan selvsagt ikke intervjue en Commodore 64-mann uten å avslutte med et spørsmål om hva som er favorittspillet på plattformen. Så hvilket av de mange tusen Commodore-spillene som ble lansert i de ti årene maskinen hadde sine glansdager foretrekker Mackenzie?

– Jeg blir nødt til å si Uridium – det var spillet som fikk meg til å kjøpe en Commodore 64 i utgangspunktet. Jeg var opprinnelig en stolt eier av en Sinclair ZX Spectrum, men da en venn viste meg Uridium på en C64 ble jeg overveldet over hvor raskt og jevnt det var. Jeg elsket den framhevede relieff-grafikken, det superglatte gameplayet og den kule tittelmelodien til Steve Turner. Det var kjærlighet ved første blikk, kan du si. Jeg spiller fortsatt Uridium, det egner seg veldig godt for et raskt spill etter som du ikke behøver å huske kontrollene eller hva du må gjøre – du trenger bare å trykke skyteknappen, og så er det action fra første sekund. Supert!

Om du har lyst til å kjøpe deg et nytt spill til den gamle maskinen du har stuet bort på loftet, kan du besøke Psytronik Softwares nettbutikk. Husk også at du i tillegg til kassettene får tilgang til .tap-versjoner av spillene du kjøper, slik at du får hele opplevelsen på emulator (inkludert lasteskjermer og ventetider). Hvert spill koster cirka 40 kroner med dagens kurs.

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen