Quake-franchisen ekspanderer

Activision har nå kunngjort at Quake 4 også kommer til Xbox 360. I tillegg har de avdekket de første detaljene om Enemy Territory: Quake Wars, som ser ut til å ville konkurrere mot Battlefield-serien.

I Quake IV følger vi historien til Matthew Kane, et medlem av en gruppe elitesoldater som kalles Rhino Squad. Disse kjemper i frontlinjen i krigen mot de nådeløse Strogg-styrkene. Matthew blir raskt mye mer viktig for menneskehetens sak enn han hadde trodd på forhånd, da han blir tatt til fange av fienden og forvandlet til en Strogg-kriger, med alle de spesialegenskapene det innebærer.

Vi har allerede tatt en titt på Quake 4 hos Activision, men har ikke lov til å skrive noe om erfaringene våre før det offisielt debuterer på E3-messen den 18. mai. I mellomtiden kan dere følge lenkene til høyre for å finne litt "gammel" informasjon om spillet.

Quake IV er imidlertid ikke det eneste nye Quake-spillet på vei. Utviklerne av det kritikerroste Wolfenstein: Enemy Territory, Splash Damage, er nemlig i ferd med å lage et Battlefield-aktig spill hvor handlingen foregår i Quake-universet. Spillet heter Enemy Territory: Quake Wars, og omhandler Stroggenes invasjon av jorden.

Spilleren får velge mellom fem unike klasser, og kan kjempe både for de barbariske romvesnene og menneskenes spesialstyrker, EDF. Activision forteller at spillet kommer med over 40 typer konvensjonelle og futuristiske kjøretøy og annet utstyr som kan plasseres ut på slagmarkene. Pressemeldingen nevner blant annet stridsvogner, "walkers", helikoptre, artilleristillinger og radarstasjoner.

Spillerne får mulighet til å ta på seg klassespesifikke oppdrag eller bli med i "fireteams" og samarbeide med andre ved hjelp av spillets avanserte kommunikasjonssystem (inkludert "voice chat"). Det blir også mulig å delta i kampanjer som strekker seg over flere slag, og spillerne får kjempe om heder og ære, samt nye spesialegenskaper, belønninger for lagarbeid og militære forfremmelser.

Ellers loves vi alle de lekre grafikkeffektene som forbindes med Doom 3-motoren, og selvfølgelig imponerende dynamisk lys og skygge. id forteller også at de vil bruke et nytt system som kalles MegaTexture, som sørger for enorme, sømløse landskap som fortsetter så langt øyet kan se.

Siste fra forsiden