Racing Evoluzione

I de fleste bilspill er du låst til å velge mellom et lite utvalg fete sportsbiler, for så å kjøre om kapp med tilsvarende fete biler. I andre spill skal du bygge deg opp fra bunnen av. Du starter ofte med en "løen" liten småbil, og tjener penger slik at du sakte, men sikkert kan utvide stallen din. I Racing Evoluzione kombineres flere av disse elementene, noe som gir en spennende ny vri på det hele.

I det du starter opp Racing Evoluzione får du velge mellom to måter å spille på. Du kan enten starte opp spillet i arkademodus, eller du kan velge å hive deg på den virkelige utfordringen; "Dream Mode". Som i de fleste andre bilspill innebærer det å kjøre i arkademodus at du kan velge mellom et lite utvalg biler og baner, for så å kjøre mot andre biler i samme klasse. Du kan også velge å kjøre mot klokka. På den måten er det deg selv du konkurrerer mot, ikke AI-en. Det ligger også en mulighet for å kjøre en-mot-en her, og da deles skjermen på midten, akkurat som vi er vant med fra andre bilspill. Til å starte med er utvalget av biler og baner veldig begrenset. Derfor er det kanskje like greit å hive seg på "Dream Mode" med en gang. Etter hvert som du vinner løp i "Dream Mode" vil flere biler og baner bli tilgjengelige i arkademodus.

Spillet begynner med at du får se en filmsnutt hvor du og en kompis har kjøpt et lite nedlagt verksted. Dere har også kommet over en bunke tegninger av sportsbiler. Nå skal dere begynne å utvikle en av disse bilene. Du som spiller får velge mellom tre tegninger av roadstere. Etter å ha valgt en av dem hopper spillet seks måneder frem i tid. Vips, så har du din egenproduserte sportsbil stående i garasjen. Med denne bilen skal du vise at det nye bilmerket du har startet ikke bare er et blaff. Du skal bevise at fabrikken er en virkelig utfordrer til de mer etablerte merkene.

Et vidt spekter av biler
Til å starte med har du kun tilgang til å lage en roadster. En liten sportsbil uten altfor hissig motor, og med den kjører du løp mot andre roadstere. Blant de bilene du kjører mot er Renault Spider, Toyota MR2 og Mercedes SLK 230 - altså sportsbiler i den lavere enden av prisskalaen. Etter hvert som du begynner å vinne løp og tjener en del penger, vil bilen din bli oppgradert fra street-utgave til en evolution-utgave. Denne oppgraderingen innebærer at bilen blir trimmet litt, og at den blir en del stivere. Med oppgraderingen følger også muligheten for å justere giret, alt etter som hva slags bane du skal kjøre på. Etter hvert som du vinner enda mer penger, vil bilen oppgraderes til det siste stadiet: den vil da bli en fullblods racerbil.

I denne oppgraderingen ligger, en massiv trimming av bilen, ymse vinger og spoilere for å øke marktrykket til bilen og en enda stivere fjæring. Du vil nå få muligheten til å justere marktrykket på bilen. Nå kan du bestemme forholdet mellom giring og marktrykk for å få en bil best mulig tilpasset til den banen du skal kjøre på. Etter hvert som du vinner løp og tjener penger vil du også få muligheten til å utvikle nye biler, og i alt kan du utvikle tre roadstere. Etter du har vunnet nok løp og penger, vil du også få muligheten til å utvikle nye biltyper. Det begynner med de litt småslappe roadsterne og går videre til de noe vassere sportsbilene før du tar steget over i superbilklassen. Helt på toppen troner de såkalte drømmebilene. Dette er biler i samme klasse som Toyota GT1 og Dodge Viper i racingutførelse.

Etter hvert som du tar steget opp i de høyere klassene vil også fabrikken din utvikles. Fra å være en liten fabrikk med bare deg og kameraten din som ansatte, vokser fabrikken både i størrelse og antall ansatte. Garasjen vil vokse etter hvert som du får flere biler, og flere mekanikere vil begynne å svirre rundt for å holde bilene i tipp topp stand. Det vil også komme egne utviklingsansvarlige, egne produksjonslokaler og en heftig testbane utenfor fabrikken. For hver gang fabrikken utvides, vil du få se en liten filmsnutt som viser hva som blir forandret på.

Baner i en klasse for seg selv
Jeg har spilt mange bilspill opp gjennom årene, og det er som oftest slik at det ene er ganske likt det andre. Ikke minst gjelder dette banene i mange spill. Som oftest er de ganske like fra spill til spill. Ikke minst er det ofte lite variasjon i banene innenfor et og samme spill. Det pleier også å være svært få baner. Når du først åpner en ny bane er det ofte slik at det bare er en av dem du allerede har kjørt, men at du nå får den i en speilet utgave. Heldigvis er det ikke slik i dette spillet. I Racing Evoluzione er det godt over 50 baner, og noen veldig få av dem er baner du allerede har kjørt, bare nå med snudd kjøreretning.

De fleste banene er heldigvis veldig forskjellige fra hverandre. Banene er spredt over 12 forskjellige områder, hvor noen er lagt til storbyer, noen til skogslandskap, og atter andre er rene racerbaner. Innenfor hvert av disse områdene går det et mylder av veier, noe som igjen gir muligheten til å ha et stort antall baner på hvert område. Spesielt de områdene som går i skog og fjell har mange spennende baner. Her kan du starte et løp oppe blant snødekte fjell, for så å kjøre ned mot grønne skoger og små landsbyer. I det hele tatt er det mange, og meget varierte baner å velge mellom i spillet. Noe som hjelper til å gjøre kjørefølelsen på banene enda heftigere er ujevnhetene i veidekket. Her er det ikke som i de fleste andre spill, hvor banen er helt uten humper og dumper. På noen baner står det store trær på sidene, og fra disse vokser det røtter som har trengt asfalten opp til små humper i siden av veien.

Å sprette over en sånn hump rett før en sving kan vise seg å bli mer enn selv den beste sjåfør kan håndtere. Kjørefølelsen mot underlaget er i en klasse for seg selv i dette spillet. Banene har veldig varierende underlag, og det å møte på røtter under asfalten eller litt god gammaldags telehiv, gjør banene nærmest perfekte. Motstanderne i spillet er ganske tøffe, og det er ikke alltid like lett å vinne et løp. Det gjelder å kjøre riktig, og unngå de store tabbene. Heldigvis gjør også motstanderne tabber en gang i blant. De er nemlig ikke overmennesker som i mange andre bilspill. Det skal sies at de kanskje er i overkant rå en gang i blant, de går f.eks. ikke av veien for å dytte deg ut av banen om det skulle være nødvendig. Med litt over middels ferdigheter går det ganske greit å komme seg inn blant de 2-3 beste i de fleste løp, og med litt trening går det rimelig greit å vinne litt også.