Railroad Pioneer

Er du hektet på tog? Du er kanskje en av dem som har kjelleren stappet full av ulike modeller til de hundrevis av jernbanerekvisitter som finnes i dag. Kritzelkratz er nå ute med et spennende togsimulasjonsspill som skal ta opp kampen i den kravstore sjangeren.

Spillbarheten i den kjente klassikeren Transport Tycoon er den dag i dag legendarisk. Har du selv spilt det vet du trolig hva jeg snakker om – den sugende trangen etter å gjøre litt til, spille til neste milepæl er nådd. Det var rett og slett fysisk vanskelig å lukke spillet fordi det var så vanvittig avhengighetsdannende. Senere spill i sjangeren har bare til dels forsiktig snust på denne typen spillbarhet, og Railroad Pioneer er intet unntak. Trangen etter å spille litt til, eventuelt ekspandere en tanke mer er sjelden kost, og selv om du ikke har direkte lyst til å legge fra deg spillet uten videre, er det ingenting som hindrer deg nevneverdig å legge fra deg et spill for å gjøre andre ting. Spillet er nok litt for lite utfordrende og variert, og man blir fort sittende å repetere de samme handelsstrategiene gang på gang.

Et pent syn
Den isometriske 3D-synsvinkelen som spillet bruker er pent gjennomført, og det er en smått imponerende detaljgrad man er vitne til når man zoomer nærmere inn i verdenen. Etter hvert som byene vokser merker du også at aktiviteten i byene øker ved for eksempel piper som begynner å ryke. Samtlige modeller, alt fra tog og bygninger til landskap og utforskere er pent detaljerte. Spill av denne typen har aldri hatt det visuelle inntrykket i førersetet, og selv om det ei heller er enestående og revolusjonerende i Railroad Tycoon er det likevel så stilfullt og pent at verdenen uten tvil blir mer levende. Det lydmessige i spillet er dessverre så godt som fraværende. Enkel bakgrunnsmusikk figurerer fra tid til annen i menyene og innad i spillets gang, men aldri på noen måte man legger merke til og det samme gjelder hovedsakelig for lydeffektene, men det kan kanskje være av det bedre?

Flerspillerdelen er nok et aspekt mange kan ha glede av. Den tillater opp til fire spillere, enten du velger lokalt nettverk eller over Internett. Men det skal sies at over Internett er det foreløpig dårlig med aktivitet. Jeg måtte selv ty til lokalt nettverkspill etter som det under hele testperioden aldri var et spill tilgjengelig. Dermed kan det se ut til at nettverksspill blir det mest aktuelle for de som går til innkjøp av Railroad Pioneer. Spillet er underholdende i flerspillerdelen og du vil garantert kjempe en febrilsk kamp med dine motstandere om å bli jernbanekongen. Mangelen på forskjellige spillmodus innen flerspillerdelen merkes knapt, men utviklerne kunne gjerne implementert flere for å få litt variasjon. Den flerspillerdelen som følger med spillet vil nok ganske sikkert gi deg mange timer med underholdning dersom du liker spillet, men det er dessverre ikke noe ekstraordinært over dette aspektet heller.

Railroad Pioneer er alt i alt et ganske bra spill. Det inneholder ingen spesielt nevneverdige elementer som kan trekke spillet opp i rekken blant de beste, men en kan likevel ha en trivelig stund mens en spiller. Kampanjen man tar seg gjennom er ikke blant de lengste og vanskeligste, men flerspillermoduset er alltid aktuelt dersom du har en kamerat eller fire tilgjengelig, og den fornøyeligheten kan ta opptil flere timer. Den visuelle delen av spillet er bra og er noe av det bedre innen denne sjangeren. Lydeffektene er til tider godkjent, men lyden er lite fremtredende etter hvert som spillet går sin vante gang. Skulle du se etter det neste Transport Tycoon vil dette spillet neppe leve opp til dine forventninger, men er du tilhenger av denne typen spill skal du ikke se bort fra at Railroad Pioneer vil gi deg kjærkomne timer med underholdning.