Railroad Pioneer

Er du hektet på tog? Du er kanskje en av dem som har kjelleren stappet full av ulike modeller til de hundrevis av jernbanerekvisitter som finnes i dag. Kritzelkratz er nå ute med et spennende togsimulasjonsspill som skal ta opp kampen i den kravstore sjangeren.

Det er ut ifra flere større undersøkelser funnet ut at en av favoritthobbyene til oss mennesker er å leke med modelljernbaner. Har man dette i bakhodet er det kanskje ikke rart at de tyske utviklerne i Kritzelkratz har sett sin sjanse til å nå en stor målgruppe. Men oppgaven blir ikke mindre av den grunn – for enda skal det lages et underholdende strategi-/simulasjonsspill som kan tilfredsstille både tog-interesserte så vel som flest mulig andre. En målgruppe som er vant med titler som Railroad Tycoon-serien så vel som den gamle klassikeren Transport Tycoon setter noen betydelige inngangskrav som utviklerne må gjennomføre, og dette har blitt ”dødsstøtet” for en del andre spill som tidligere har prøvd seg. Ingen i sjangeren har så langt klart å prestere den spillbarheten vi opplevde med Transport Tycoon, men Railroad Pioneer gjør i det minste et hederlig forsøk.

En historie vi har hørt før
Railroad Pioneer føyer seg fint inn i rekken av jernbanesimulatorer. Noen innslag av strategi-sjangeren inneholder spillet også, men det hersker ingen tvil om hvor fokuset ligger. Målet med spillet er også en gjenganger - det er nemlig langt fra første gangen man tar fatt på oppgaven å bygge et stort jernbaneimperium. Denne gangen foregår handlingen midt på 1800-tallet, den gang USA stod i startfasen og de mange nybyggerne i landet søkte lykke og rikdom. Som spiller får man oppgaven å strekke jernbaneskinnene på tvers av det langstrakte amerikanske kontinentet – fra østkysten med New York til vestkysten med solfylte California. Jernbane-eventyret vil bringe deg gjennom en bråte ulike delstater og utfordringer, så vel som variert landskap. Totalt vil du få tilgang til 25 historisk korrekte lokomotiver og hele 22 forskjellige markeder å transportere varer for – alt fra bondegårder med mat, til byer med passasjerer.

Spillet inneholder til sammen tre ulike spillmodus – kampanje, flerspiller og énspiller. Kampanjen, hvor hovedvekten av spillet ligger, består av til sammen ti ulike brett. For hvert av de ti brettene får du ett hovedoppdrag som skal fullføres, samt en rekke underoppdrag som frivillig kan gjennomføres. For å gjøre utfordringen et hakk verre har utviklerne her implementert tidsfrister og hindrer dermed at spilleren kan leve trygt på en stabil togrute. Oppdragene går som oftest i retningen av å opprette forbindelse mellom to byer, eller å skaffe forsyninger av materialer av et eller annet slag. Første bane inneholder en kort innføring i de viktigste aspektene ved spillet, som for eksempel utforsking av potensielle utbyggingsområder, samt hvordan man oppretter fast togforbindelse mellom to stasjoner. Dessverre går den ikke i dybden man skulle ønske seg, og etter hvert som en kommer et stykke på vei kan den noe mangelfulle opplæringsfasen skape problemer av ulik karakter.

Gjennomsnittlig - med potensiale
Etter en har fullført kampanjen og skal vurdere helheten resonnerer man seg temmelig fort frem til at det ikke er en ekstraordinær opplevelse man har deltatt i. Spillet inneholder en helt ordinær database av forskjellige gjenstander og jernbaneartikler, det er på ingen måte noe utover det man kan forvente av et slikt spill. Oppgavene du blir tildelt i spillet er dessverre litt ensformige og også her tæres det på motivasjonen. Samtlige kampanjebrett begynner på samme vis, og alt etter som hva oppgaven din består av, tildeles det en gitt sum til deg i startfasen. Som spiller kan denne mangelen på kontinuitet av og til virke direkte demoraliserende da du gjerne har kommet virkelig godt i gang på forrige brett, for så å måtte starte med blanke ark atter en gang. Ser man likevel forbi dette frustrasjonselementet ville nok spillet blitt en tanke lett dersom pengene ble overført fra brett til brett.

Spillets hovedaspekt består åpenlyst nok av å legge jerbaneskinner i terrenget og ikke minst skape en lønnsom affære av å kjøre lokomotiver langs dem. Det er smått med økonomiske oppgaver man har kontroll over, og spillet læres ganske så fort. Det som derimot skiller seg ut med Railroad Pioneer sett opp mot andre spill av denne typen er aspektene som tilsynelatende er hentet fra sanntidsstrategispill. Blant annet er samtlige baner dekket av svart ”tåke” når man begynner, og en del av oppgaven din blir dermed å utforske landet som ligger omkring deg. For å kunne gjøre dette trenger du spesielle folk. Alt fra utforskere til jegere er hva du kan velge i – og det er viktig at du har rett mann til rett tid. Er du så uheldig å møte en bjørn uten en jeger i gruppen, ser det fort stygt ut for dem.