Rainbow Six 3

Red Storm Entertainment har klekket ut et nytt familiemedlem i den populære Rainbow Six-serien. Denne gangen stiller de med en forenklet konsoll-versjon som lover gull og grønne enger - og som faktisk leverer det.

En liten stund etter det svært suksessrike Rainbow Six 3: Raven Shield til PC, kommer en noe nedtonet utgave til Xbox-konsollen. Vekk er den intrikate og karakteristiske planleggingsdelen hvor du vanligvis skal designere roller og gjennomføre strategier og taktikker. I Xbox-utgaven av Rainbow Six 3 er spillet i stor grad tilpasset konsollopplevelsen, noe som betyr at det denne gangen er lagt mer fokus på ren action og mindre vektlegging på en detaljert spillestil. Heldigvis fungerer resultatet veldig godt, og kombinert med en forrykende god flerspiller-del er Rainbow Six 3 det selvfølgelige Xbox-kjøpet.

Globalt terror-drama
Det som først og fremst gjorde Rainbow Six så populært og banebrytende da det for første gang gjorde sin fremtreden i 1998, var den dyptgående realismen og den planleggingen som skulle til for å utføre et oppdrag uten tap av uskyldige liv. Som lederen av verdens fremste anti-terror-gruppe, var det din oppgave å legge en omfattende slagplan og passe på at alt ble utført til rett tid og under de rette omstendighetene. Dette er pent klippet ut i Xbox-utgaven, noe som føles rimelig naturlig da detaljstyring og lange tider med planlegging ikke passer like godt inn i en konsoll-situasjon. Likevel er ikke Rainbow Six 3 blottet helt for detaljer, og spillet byr på små øyeblikk hvor en taktisk tankegang er påkrevd.

Ellers er Rainbow Six 3 som alle de andre spillene i serien. Du leder den hemmelige og svært slagkraftige anti-terror-gruppen Rainbow, som blir sendt ut på oppdrag verden rundt for å infiltrere terrorister, fjerne bomber og redde uskyldige gisler. Spillet holder et høyt internasjonalt plan – svært uamerikansk, faktisk – hvor destinasjonene varierer mellom at fra varme strøk i midt-østen, til det tidvis kalde Europa. Det globale terror-dramaet involverer denne gangen sør-amerikanske ekstremister, og historien inneholder nok interessante tvister og svinger til å fremstå som realistisk og spennende.

Fokus på realisme
I Rainbow Six 3 er riktignok gruppen din mindre enn før. Du får kun kontroll over tre andre medarbeidere, og i tråd med fjerningen av planleggingsdelen har du heller ikke kontroll over flere grupper samtidig. Spillopplevelsen er mer strømlinjeformet, og kan på mange måter sammenlignes med andre gruppebaserte konsollspill. Utviklerne har ikke spart på duppeditter og arsenal, og lesser på med nattesyn, varmesyn, samt en rekke våpen slik som rifler, maskingevær, granater, tåregass og pistoler. Men spillet legger vekt på realisme ved å kun gi deg et begrenset utvalg av disse å ha med deg ut i begivenhetene, og du må velge de rette våpnene til den situasjonen som venter deg.

Denne gangen er det også slik at dine lagkamerater har vesentlig bedre overlevelsesinnstinkt enn før. De sparker litt mer fra, og står ikke som dumme vattnisser når noen skyter på dem. Dessverre er det også slik at dine kjære venner ofte gjør det vanskelig for deg – de oppfører seg ofte ulogisk, sperrer innganger og har problemer med å utføre kommandoene du gir dem. Ikke et avgjørende problem, men dog ofte irriterende.

Likevel tenker fiendene i Rainbow Six 3 omtrent like mye som deg. Vent ikke å se slemminger øse på fra alle vinduer og dører som i andre spill. Her må du nemlig gå forsiktig frem og luke dem ut én etter én. I PC-utgaven har vi blitt vant til at ”ett skudd dreper”, men her er det heldigvis litt mer tilgivelig. Du og dine tåler vesentlig mer skade, og dette er et smart trekk fra utviklernes side for å gjøre det mer tilpasset konsollen. Når det gjelder dine motstandere er det meste som før, og solid plasserte hodeskudd har en tendens til å ende deres kriminelle liv rimelig raskt og smertefritt. Alt i alt er leveregelen for Rainbow enkel og klar – trå varsomt, hold deg skjult og sikt mot hodet.