Rainbow Six 3

Red Storm Entertainment har klekket ut et nytt familiemedlem i den populære Rainbow Six-serien. Denne gangen stiller de med en forenklet konsoll-versjon som lover gull og grønne enger - og som faktisk leverer det.

Ding er tilbake
Spillets kampanje ses fra øynene til Rainbow Six-helten Ding Chavez, det evig heltmodige medlemmet av gruppen. Gjennom oppdragene får du altså tre andre lagkamerater å samarbeide med, og selv om spillets primære taktiske del er fjernet, har du enda mulighet til å delegere oppgaver til de andre medlemmene. Ved et enkelt knappetrykk får du opp en gjennomsiktig, radial meny med forskjellige kommandoer. På den måten kan du eksempelvis be de andre bevege seg, åpne dører og redde gisler. I tillegg har du muligheten til å tilknytte disse kommandoene til gå-signaler, som på den måten gir deg muligheten til å la ting skje i akkurat den rekkefølgen du ønsker. Eksempelvis kan du be dine lagkamerater åpne ei dør og kaste inn en granat, samtidig som du åpner en annen dør og dermed skaper et overraskelsesangrep. Svært elegant.

Oppdragene skal slettes ikke være enkle. Rainbow Six er basert på en hard virkelighet, og selv om motstanderne er har sine feil, er de fleste rimelig oppegående og faretruende for deg og dine medsammensvorende. Stort sett hvilken som helst vanskelighetsgrad du spiller på vil du alltid måtte prøve om og om igjen for å klare oppdragene uten å kvittere ut av denne verdslige virkeligheten. Blir du drept er spillet over, men hvis dine lagkamerater blir skutt er de kun ute av spillet frem til neste oppdrag. For å stikke kjepper i hjulene for deg, har du heller ikke tilgang til flere enn tre lagre-muligheter i hvert oppdrag, noe som gjør at du selv må rasjonere i tråd med hvor langt du har kommet.

Superb flerspiller-funksjon
Selv om spillet er fremragende godt og spennende i enspiller-delen, er det når du tar morsomhetene ut på Xbox Live det virkelig store skjer. Selve kjernen i spillet er samarbeidsmoduset hvor du kan velge hvilket som helst oppdrag i kampanjen, og spille sammen med andre i en gruppe på fire. Spillopplevelsen sammen med andre er perfekt når du stiller opp med Live-headsettet, og atmosfæren blir fullstendig intens i det du sniker deg rundt i gangene, utfører en eller annen heroisk heltedåd, og danner strategier med mennesker du treffer fra hele verden. Men samarbeid er ikke det eneste valget. Med opp til seksten andre spillere kan du delta i ville skytefester, og spillet gjør en eksemplarisk jobb i å gi deg tilstrekkelig mange alternativer og spillemetoder.

Move-muv-mouve-muhoov
En annen fiffig funksjon Live-headsettet kommer til nytte i, er muligheten til å la deg gi lagkameratene dine stemme-kommandoer i enspiller-delen. Med andre ord kan du fortelle dem hva de skal gjøre i stedet for å bruke den radiale menyen, noe som absolutt hjelper på innlevelsen, men som kanskje ikke ser helt klokt ut i det du sitter og gir ordrer til TV-en din. Dessverre er akkurat denne funksjonen litt haltende, og vanligvis må du gjenta ordrene i forskjellige dialekter og tonefall før de reagerer. Dermed lønner det seg nok å bruke meny-systemet, men utviklerne bør likevel premieres for en relativt stilig, og greit implementert funksjonalitet.

Grafisk stiller Rainbow Six 3 godt i sin sjanger. Grafikken er kanskje litt trett og sliten, med relativt firkantede nivåer og tidvis bleke teksturer, men generelt sett er det realismen og det likevel gode håndverket som trekker opp. Områdene er spennende og ekte, og fylt til randen med interessante, skriptede situasjoner. Figurene er som alltid veldig flotte å se på, og den selvskrevne ”ragdoll”-fysikken gjør spillopplevelsen ofte latterlig morsom, men likevel veldig levende. Spillet sparer heller ikke på blod, skrik og elegante skyteepisoder. Den harde virkeligheten treffer deg i ansiktet, og kombinert med en strålende musikkproduksjon som ofte kjennetegner Rainbow Six-serien, sitter du igjen med en aldri så liten filmatisk opplevelse når det hele tar slutt. Faktisk er lydopplevelsen i Rainbow Six utrolig flott, noe som hjelper spillet opp til et høyere nivå på alle måter.

At Rainbow Six 3 er en nedtonet og kanskje ”fordummet” utgave av den populære spillserien, er slettes ikke et hinder. Spillet passer perfekt inn i konsoll-konteksten, og utviklerne har med stor suksess luket ut det som ikke hadde passet særlig godt inn på en slik spillemaskin. Spillet byr på en flott kampanje spekket med spennende oppdrag, og kombinert med den svært underholdende flerspiller-delen burde Rainbow Six 3 ha en drøy holdbarhetsdato. Bortsett fra et par irriterende øyeblikk med den kunstige intelligensen, er dette et blankpolert produkt med en sterk produksjonsverdi, som vil passe fint inn i enhver Xbox-eiers spillsamling.