RalliSport Challenge

RalliSport Challenge var et av de spillene som skulle overtale gamere verden over til å kjøpe Xbox. RalliSport Challenge høstet god kritikk av nært sagt alle, og innfridde så absolutt forventningene. Nå er det endelig tilgjengelig for PC, og vi skal finne ut om det ennå holder mål.

Spillformene
Rally er den spillformen de fleste er vant med, da verdens beste bilsport er godt representert på PC-en. Her går det ut på å kjøre en samling fartsetapper hvor du er alene på vegen og kun kjemper mot motstandernes tider. En kartleser forteller hvordan vegen er foran deg slik at du kan tilpasse farten deretter. Kartleseren i RalliSport Challenge gjør en ok, men ikke glimrende, jobb. I tillegg til hans muntlige instruksjoner får du også piler på toppen av skjermen som viser deg hvor vegen går. En god (om ikke fullstendig realistisk) ting er at du hele tiden kan se hvilken plass du ligger an til å få.

Rally i RalliSport Challenge føles omtrent slik det føles i konkurrerende titler, men det er mindre realistisk her fordi du kan stort sett smelle oppi det du vil av hindringer uten at det får andre konsekvenser enn tapt tid. Fartsetappene er stort sett godt laget, med rikelig av utfordringer. Bakkeløp går ut på det samme som vanlig rally, bare at det foregår i kraftige stigninger. Denne spillformen er ganske morsom, og i tillegg er veistrekningene litt mer spennende enn i vanlig rally. Hvis du kjører de individuelle etappene i rally og bakkeløp som "single race", får du kjøre mot tre datamotstandere i stedet for klokken. Ganske artig.

Rallycross er vel også de fleste nordmenn godt kjente med, etter mange gode år med navn som Martin Schanche og Ludvig Hunsbedt. Her møtes fire biler på små baner med variert underlag og massevis av svinger og hopp. Det er trist at rallycross er så dårlig representert på PC-en. Selv om denne sporten ikke er like populær som "ordentlig" rally egner den seg utrolig godt som dataspill, noe RalliSport Challenge beviser. Rallycross er faktisk den mest underholdende spillformen i dette spillet, kanskje mye fordi at banene er så utrolig godt laget. Jeg vet ikke om de er basert på ordentlige baner eller ikke, men designerne har virkelig lykkes med å skape baner med god flyt i.

Jeg håper at vi snart får se mer rallycross på PC-en, og det hadde vært utrolig kult å prøve seg på en virtuell gjenskapning av Lyngåsbanen. Den siste spillformen, Isløp, likner mye på rallycross. Forskjellen er selvfølgelig at løpene her foregår på is, noe som får temmelig store konsekvenser for bilenes kjøreegenskaper. Isløp er gøy, men det kan være ganske frustrerende til tider (spesielt i karrieremodus, når prestasjonene virkelig teller). I både rallycross og isløp er kartleseren skiftet ut med små kart over banene, noe som fungerer utmerket. Både rallycross og isløp er representert med seks baner hver, og jeg må innrømme at jeg godt kunne tenkt meg flere rallycrossbaner i alle fall.

Begrenset varighet?
Spillets varighet må jeg nok stille et lite spørsmålstegn ved. Det er totalt 41 baner og dette høres svært bra ut på papiret (eller skjermen i dette tilfellet), men saken er den at de aller fleste banene og fartsetappene er ganske korte. Det vil si at hvis du ikke liker å kjempe mot dine egne tider eller dedikere timer til å temme de farligste bilene vil du føle deg ferdig med spillet før den første uka er gått. De av dere som streber etter de perfekte resultatene vil få veldig mye ut av RalliSport Challenge, mens de som føler seg ferdig med en bane når de har vunnet den et par ganger vil nok ikke kunne forvente den samme varigheten. Utfordringene ligger etter hvert i å mestre de forskjellige bilene, og det tar nok en stund selv om det som nevnt ikke er noen simulator vi snakker om.

Det er hele 29 biler å prøve seg på her, og selv om mange biler føles litt like er det totalt sett stor variasjon. I tillegg til vanlige, moderne rallybiler som Mitsubishi Lancer, Ford Focus og Subaru Impreza får du tilgang til klassiske modeller som Peugeot 205 og Audi Quattro (og hvis du tror de er tregere bare fordi de er eldre må du tro om igjen - ytelsen var faktisk i mange tilfeller bedre på 80-tallet da det var færre sikkerhetsrestriksjoner og flere dødsulykker) og spesiallagde biler med enorm ytelse. Selv om variasjonen alt i alt ikke er den beste er det å spille RalliSport Challenge likevel så gøy at du sannsynligvis ikke blir lei med det første. Fartsfølelsen er svært god og på noen av de utfordrende veistrekningene blir du gjerne sittende å holde pusten mens bilen suser utfor bratte bakker, gjennom hårnålssvinger og over store hopp. Dataspillerne gir deg akkurat nok motstand og den kunstige intelligensen er slett ikke verst selv om den nok er litt pysete til tider. Mange av fartsetappene er så bra designet at du gjerne kan sette deg ned å spille samme etappe om og om igjen. Dette spillet er med andre ord svært avhengighetsskapende.

Som vanlig, dessverre, har utviklerne kuttet ut split-screen moduset i PC-versjonen. Det er utilgivelig. Hvorfor skulle ikke PC-eiere ha like mye glede av split-screen som konsolleiere? Mange vil sikkert komme med de vanlige klisjeene: Det er så tungvint å sitte to foran tastaturet, det er mye gøyere å sitte i stua foran TV-en, osv. Ingen av disse grunnene holder mål. Split-screen er like gøy på PC som på konsoll, og bilspill er den sjangeren som absolutt passer best til dette moduset på PC (selv om jeg godt kunne likt å se flere prøve seg på split-screen førstepersonskytere og strategispill, det fungerte i Serious Sam og The Settlers).

Når skal PC-utviklere forstå at multiplayer er gøyest når du kan se ansiktet på den du ydmyker? I tillegg er det ikke noe turbasert multiplayermodus, som er vanlig fra andre rallyspill (og som faktisk er den måten man driver "multiplayer"-rally i virkeligheten). I stedet for split-screen har PC-versjonen de vanlige nettverksmulighetene. Du kan spille mot andre over et lokalnettverk eller over Internett hvis du vet IP-adressen til vertsmaskinen du vil koble deg opp mot. En begrensning er at du ikke kan ta med datastyrte motstandere i multiplayerløp (som hadde vært greit hvis dere bare var to, for eksempel). Dessuten er det ikke mulig for flere enn fire spillere å delta. Ellers fungerer multiplayer i RalliSport Challenge ganske fint, uten at det er noe som skiller det nevneverdig fra andre spill i denne sjangeren.