Sniktitt

RalliSport Challenge 2

Gamer.no har besøkt Digital Illusions i Stockholm for å se på oppfølgeren til deres suksessrike RalliSport Challenge. Vi har møtt folkene bak spillet, og tok særlig en prat med produsent Karl Magnus Troedsson for å høre om hans syn på spillet og utviklingen.

Side 1
Side 2
Side 3

Imponerende lyseffekter
RalliSport Challenge 2 bruker ikke såkalte ”real-time lightmaps”, men i stedet for er alt rendret på forhånd. Dette gjør at lys- og skyggeffektene i spillet kan være langt mer realistiske, og vi fikk se vakre landeveier med lysstråler som skinte gjennom bladene ovenfor. Dette medfører dog langt mer arbeid for utviklerne, som kan fortelle at å rendre et ”lightmap” for en bane kan ta opp i mot to uker, og da er 50 servere inne i bildet og gjør alt arbeidet. Teknisk prat til side – det hele ser utvilsomt vakkert ut, men dette går på bekostning av at spillerne ikke vil kunne justere lysnivået, været eller natt og dag inne i spillet selv. Miljøet i RalliSport Challenge 2 ser veldig vakkert ut, med blader som døsig faller ned fra trærne, eller virvles opp når bilene suser forbi. For produsent Troedsson er miljøet like viktig som bilen:

- Mange bilspill fokuserer bare på bilen, men det vi har gjort er å skape en større verden, ta et område gjerne fem ganger fem kilometer, og bygge landsbyer, hus og så videre. Så har vi bygget et virkelig vegnett gjennom det hele, slik som det ville sett ut i virkeligheten, med for eksempel veier som går fra landsbyen og ned til vannet og slikt. Når vi har et komplett vegnett med et landskap og alt, bestemmer vi oss for hvor rally-strekningen skal gå. Det fører til at når du kjører gjennom dette vil du faktisk føle at du er i et riktig miljø, for det finnes veier som for eksempel går vekk fra banen. En vil også kunne kjenne seg igjen på visse punkter, og oppleve å kjøre forbi den samme landsbyen en annen vei enn du gjorde i sted, forklarer Troedsson.

Han forteller også at hvert eneste piksel, hvert eneste tekstur er unikt for akkurat den banen. De bruker enorme teksturer som strekker seg over hele banen, akkurat slik som vi fortalte i sted, og alt dette tegnes altså av en grafiker for hånd. Dette fører til at alle banene er helt grafisk unike, da absolutt ingen teksturer brukes mer enn én gang. I RalliSport Challenge 2 vil du med andre ord ikke finne noen som helst repeterende landskapsteksturer. Over bakketeksturer legger de på en detaljtekstur som definerer hvor det er asfalt, sølepytter og så videre. Selve geometrien og gjenstandene former de i Maya, men alle teksturene som ikke er festet til faktiske gjenstander (slik som dekk, skilt og så videre) tegnes for hånd og er unikt for hver eneste bane. Troedsson definerer akkurat dette som ”teknisk babbel”, men han mener at dette også er med på å gjøre verdenen langt mer unik og troverdig.

Crash test dummies
Bilene er viet mye oppmerksomhet i spillet, og spillerne vil kunne velge mellom hele 44 forskjellige typer. En av grafikerne hos Digital Illusions viste oss litt om hvordan de lager disse modellene, og kunne fortelle oss at en bil som regel tar to uker å gjennomføre. De er alle bygd opp av en mengde forskjellige deler og detaljer, og vi var vitne til at grafikeren plukket bilen sammen bit for bit. Det er også disse karene som bestemmer hvordan en bil skal se ut når den blir mishandlet, og her vil panseret fly opp eller helt av, støtfangerne vil henge og slenge og dørene vil rives av. Utviklerne gjorde det klart at de ønsket mye ødeleggelse i RalliSport Challenge 2, og vi var vitne til spektakulære krasj hvor jord og bildeler ble kastet ut overalt. Dette er betraktelig bedre enn i forrige spill, noe også produsent Troedsson understreker.

Representantene fra ledelsen gjorde det klart at de ikke kunne være for grove mot bilene, ganske enkelt fordi bilprodusentene nektet dem det. De har for eksempel ikke lov til å la spilleren ødelegge selve ”buret” i bilen, så det er for det meste deler som fyker av og blir bulket. Du vil aldri se bilen ta fyr eller bli et totalvrak hvis du krasjer i et tre, det har ikke utviklerne fått lov til. De har tatt med en hel del forskjellige biltyper, noen gamle og noen splitter nye. De har til og med tatt med delvis modifiserte utgaver av eldgamle rallybiler som kan oppføre seg helt anderledes enn dem vi er vant til i dag. De fleste bilene kommer med forskjellige ”skins”, det vil si farger og design. Spilleren vil ha mulighet til å modifisere bilen til en stor grad, og omtrent 11 forskjellige valg vil være tilgjengelig, slik som muligheten til å endre instillingene på fjæringene og så videre.

- Man kan gjøre mange flere modifikasjoner enn i forrige spill, men vi har også strøket en del alternativer fordi noen var ganske enkelt litt for detaljrike. For eksempel kan du endre mye på fjærene, slik som å stille på lengden eller om den skal være hard eller myk. Du kan også velge om dekkene skal peke litt utover eller innover, noe som skal gjøre det slik at bilen opererer anderledes i svinger. Dette er ganske enkelt for folk som liker sånt, og kan dette med biler, men det er ikke påkrevd at spillere tukler med det. Alle våre ”presets” fungerer helt optimalt, forteller Troedsson.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden