Sniktitt

RalliSport Challenge 2

Gamer.no har besøkt Digital Illusions i Stockholm for å se på oppfølgeren til deres suksessrike RalliSport Challenge. Vi har møtt folkene bak spillet, og tok særlig en prat med produsent Karl Magnus Troedsson for å høre om hans syn på spillet og utviklingen.

Side 1
Side 2
Side 3

Realistisk simulator eller arkadespill?
Mange mener at det første RalliSport Challenge-spillet ble litt for mye arkadepreget enn andre rallyspill. Flere i Digital Illusions har forståelse for dette, og sjefdesigneren poengerte blant annet at spillet aldri skulle bli like realistisk som for eksempel Colin McRae-spillene. Det var ikke simulatorfølelsen som skulle sitte i forsetet i RalliSport Challenge, men heller å kunne plukke opp spillet, uansett hvor erfaren du var i denne typen spill, og lett få en morsom opplevelse. Utviklerne sier likevel at både eneren og toeren har konsentrert seg om å gi en troverdig rallyopplevelse, og mener blant annet at mens Colin McRae prøver å holde spilleren på veien ved å dytte bilen tilbake på sporet, vil RalliSport Challenge 2 ikke hindre deg i å gjøre tabber. På spørsmål om spillet vil være like arkadepreget som i eneren, er produsenten litt i tvil:

- Ja, både og. Vi ble litt skuffet over hvordan folk tok i mot eneren når vi var ferdig med det, men jeg kan forstå hvordan folk synes det var arkadisk, for vi ville at det skulle være ”easy to pick up and play”, som vi pleier å si. Så når vi begynte på toeren sa vi til oss selv at vi ville lage et spill som var litt mer simulator-preget, det skulle kjennes riktigere på den måten. Vi satt opp et slagord som heter ”true to the rally experience”, og vi har jobbet mye med fysikkmotoren som er helt omskrevet, og som er mye mer realistisk enn hva den var i eneren. Det vi ikke ville gjøre var å få det til å bli et vanskelig simulatorspill, fordi mange simulatorspill oppfattes på den måten. Men vi tar simulatordelene og gjemmer det i et arkadespill, forklarer Troedsson.

Moro verden over
RalliSport Challenge 2 tar for seg en rekke ulike spillmoduser du kan prøve deg på, slik som vanlig Rally, Rallycross, Hillclimb, Iceracing og så videre. Hvert modus byr på forskjellige utfordringer, og alle kan benyttes både i enspiller og flerspiller. Spillet bygger sterkt på Xbox Live og har også tatt i bruk det nye XSN-systemet som lar spillere opprette langvarie turneringer. Spillet har et karrieresystem som virker veldig interessant, og fungerer ”ikke-linært”. Du begynner rett og slett i en ende, og når du er ferdig med et løp kan du velge et nytt i et slags tre-system. Du får flere alternativer å velge mellom – basert på baner og så videre – og for hvert løp du fullfører får du en liten belønning. Dette kan være alt fra nye baner eller nye biler, eller for den saks skyld flere ”skins”. Tar du spillet online med Xbox Live, åpner det seg en mulighet til å virkelig hevde deg blant andre spillere:

- ”Leaderboards”-ene på nettet vil jo handle utelukkende om å slå tider, men vi forstår at ikke alle synes det er like morsomt å bare skulle prøve å bli best på en bane. Vi kan heller ikke bare slå sammen all den tiden du har brukt på alle rallybaner, og derfor fant vi opp dette med indekspoeng. Det gir oss muligheten til å kunne vise hvem som er den høyst regnede personen i hele verden, som har flest indekspoeng av alle sammen. Det fungerer slik at hvis en person har kjørt en bane til en viss tid, vil du kanskje få tusen indekspoeng hvis du greier å matche denne tiden. Kjører du fortere vil du få mer enn tusen indekspoeng, og greier du ikke leve opp til den samme tiden vil du få mindre enn tusen poeng. Så du får poeng selv om du ikke slår tiden. Så kan vi sette opp ”leaderboards” som kombinerer poeng over alle spillmodusene og banene, eller poeng for en enkel bane eller spillmodus, sier Troedsson.

Andre konsoller helt uaktuelt
Selv om RalliSport Challenge var tilgjengelig på både PC og Xbox (det var faktisk et av ”launch”-spillene til Xbox-konsollen), vil oppfølgeren kun være tilgjengelig på sistnevnte konsoll. Ganske forståelig egentlig når du ser på hvordan utviklerne har tøyd grensene til hva som er mulig å gjøre på Xbox, og spesielt harddisken har kommet godt med. RalliSport Challenge 2 er foreløpig satt til en 7. mai-lansering her i Europa, men skulle egentlig vært lansert før i følge utviklerne. De fikk lov av utgiveren Microsoft til å bruke noen ekstra måneder på å finpolere detaljene og legge inn mer innhold. Og når vi spurte produsent Karl Magnus Troedsson om det i fremtiden kunne bli aktuelt med en utgave av spillet på et annet konsoll, var svaret kontant:

- Nei. Vi får det spørsmålet i blant, og jeg sier dette med respekt for andre plattformer, for eksempel er PlayStation 2 er også en god plattform, men rent teknisk og prestasjonsmessig vil de andre konsollene aldri nå opp til hva en Xbox kan gjøre. De har ingen harddisk, for eksempel. Så lange baner med all den ”streamingen” vi gjør hadde aldri fungert uten en harddisk. Vi ”streamer” fra DVD-en til harddisken, og så fra harddisken til RAM-minnet, og det slik flyter det hele tiden liksom. Og med den kraften Xbox har gjør den det mulig å lage slike spill som dette her, sier Troedsson bestemt.

Og med det takker vi Digital Illusions for at vi fikk besøke dem, og ønsker Troedsson og resten av teamet bak RalliSport Challenge 2 lykke til!

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden