Anmeldelse

RalliSport Challenge 2

På feil side av svenskegrensa holder de etter hvert godt kjente utviklerene fra Digital Illusions til. Med et arsenal av godt mottatte titler under frakken, burde alle forutsetningene ligge godt til rette for nok en kjempetittel fra landet med billig kjøtt og lav pris på nye biler. Og gjett om det går unna.

Side 1
Side 2
Side 3

Forløperen til dagens innlevering i bilsjangeren nøt god suksess som lanseringstittel da Xbox kom til Norge. Et kvalitetsspill på de fleste punkter som fungerte som en katalysator for å få flere Xboxer inn i norske hjem. Oppfølgeren tar mål av seg til å være en bedre, råere og enda større opplevelse.

Karrieremodus
Etter en rimelig heftig introduksjon møter vi et godt polert grensesnitt, ryddet for unødvendige og forstyrrende elementer. Mens Colin McRae Rally 04 har et utseende som tar seg godt ut, står RalliSport Challenge 2 som et skolebokeksempel på hvordan det egentlig bør være. Du finner raskt fram til det du er ute etter og det hele presenteres på en oversiktlig måte. Det man faktisk er ute etter er karrieremodusen, som er hovedbestandelen av spillet for de som befinner seg uten nettilknytning eller føler for en utfordring i ny og ne. To raske trykk og du befinner deg i et hav av ulike oppgaver som må løses. Her gjelder det å komme først til mål i et utall forskjellige løp og løpstyper, slik at du får låst opp både tøffere biler og nye strekninger å teste framkomstmidlene på.

I utgangspunktet har du tre forskjellige vanskelighetsgrader å forsøke deg på: amatør, profesjonell og ukronet mester. Har du vært ute en kald vinternatt før, med spiker i hjula og tusenmetere på panseret, bør "amatør" være omtrent like vanskelig som å gå oppreist etter fylte fem år. Med mindre det er første gang du spiller et bilspill finner du deg nok bedre til rette med "profesjonell"- eller "mester"-nivået, hvor utfordringene er hardere og krever litt mer av dine sjåføregenskaper. Ved å bygge opp og dele inn vanskelighetsgraden såpass eksplisitt som det er gjort her, oppnår man at alle har muligheten til å kjøre gjennom en hel turnering (som består av mellom 20 og 60 løp) selv om det er første gang en legger en bil i firehjulsskrens gjennom en lang fem høyre. Og når du har fullført "mester"-nivået, er det bare å gjøre seg klar for en ekstra omgang med heseblesende, enda mer krevende action.

Lastelek
Etter at en har valgt løp, benker man seg ned og venter på at spillet laster. Uventet nok er det mulig å bevege seg i et menysystem samtidig som banene lastes, noe som gjør at du kan gjøre justeringer av både bil og spilloppsett mens du slår ihjel lastetiden. Tiden kryper framover og et svakt "pling!" høres - og du innser at det er på tide å la menysystem være menysystem og legge søle og møkk for dine fire barske hjul. Haka glir lenger og lenger ned mens det som må betegnes som vakker grafikk fyller skjermen. Utseendemessig er dette noe av det beste som har skjedd en stakkars, drømmende rallysjåfør med hendene godt plantet rundt styrestikka. Måpende forstår man ikke helt at det faktisk er dine fingre som styrer bilen rundt i dette grafiske vindunderlandet, tilnærmet kjemisk fritt for hakking og ulumskheter.

Forbauselsen og overraskelsen blir ikke mindre etter vår første tur ut på den engelske, regntunge landsbygda. Heldigvis har Digital Illusions unngått å gjøre den samme tabben (iallfall i mine øyne) som Codemasters har gjort i Colin McRae Rally 04, ved at hele lokasjoner har samme type vær og forhold absolutt hele tiden. Væreffektene i RalliSport Challenge 2 er helt uavhengige av hvilket miljø man kjører i, slik at variasjonen blir langt større. Selv om hver strekke har sitt gitte værforhold og sin tid på døgnet, er det langt fra like ensformig som det Colin McRae Rally 04 tilbyr oss. Gammel tante i trafikken-syndromet kommer tungt sigende når regnet pisker mot frontruten og solen har trukket til helt andre lengdegrader. Sikten trekker ned mot null og hele kroppen drar seg opp i sofaen for å øke konsentrasjonsevnen. Du tuller ikke med et tonn metall i 200 km/t med femten meter sikt.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden