Anmeldelse

Rally Fusion: Race of Champions

I den etterhvert så store bunken med bilspill er det nå kommet en ny konkurrent. Rally Fusion: Race of Champions. Spillet skiller seg ut ved at det er et rent arkadespill, og ikke simulator. Sistnevnte er typisk for nye bilspill i dag, men trenger ikke nødvendigvis bety at spillet blir bedre av den grunn. Store krasj og heftige hopp er noe som går igjen veldig ofte i dette spillet. Med god fartsfølelse på toppen av det hele kan det fort bli bra.

Side 1
Side 2

Spillet kommer med relativt greie kontroller og ingen konkrete feil du merker med en gang. Etter noe spilling kommer det fram ting som kanskje burde vært forandret litt. Vær og vind ser ut til å være fast, alt etter hvilken bane du spiller på. Det er heller ingen merkbare forskjeller om du kjører på glatt eller tørt føre. Dette er negativt, arkade eller ikke. Motstanderne kjører på skinner? Det kan i alle fall ikke være så veldig langt unna. Kjører du feilfritt vinner du nesten uten unntak. Hvis du derimot gjør en feil, er løpet kjørt. Begge disse tingene har sine unntak, men generelt sett er det en fin regel. Spesielt det siste kan variere litt, da det kommer an på hvor mye tid du taper på feilen. Uansett virker dette alt for statisk og gir følelsen av ferdig programmert kjøring, ikke en levende motstander. Fysikken i dette spillet er fryktelig. Bilen tar skade, men dette merkes ikke på ytelsen. Unntaket her er om du mister et hjul. Det blir da vanskelig å svinge, siden bilen automatisk vil helle mot den siden som er ødelagt.

Andre ting som motor, girkasse, karosseri, spoilere og lignende har ingen effekt. Krasj og hopp virker ikke naturlig og du føler ikke helt realismen. Bilen spretter gjerne rundt som den selv vil og kan gjerne rulle flere ganger rundt før den til slutt lander på hjulene igjen. Dette trekker dog ikke noe særlig ned, siden spillet faktisk reklamerer med å være full action. Det kan vise seg å være litt av et triks, og folk som er ute etter et bilspill, men ikke greier en fullblods simulator vil være en perfekt målgruppe. Som en kontrast til realismen som ikke er der, har RF:RoC virkelig klart det med fart og spenning. Her er det full guffe hele tiden og ikke akkurat noe sparing av dekk. Du blir belønnet for å ikke bruke bremsen, siden du heller kan legge deg opp mot et gjerde, og bruke dette til å komme gjennom svingen. Bilen tar skader av dette, men så lenge det ikke går ut over ytelsen på bilen er det jo bare morsomt. Alt dette er med på å bryte ned spillets seriøsitet, som er lik null. Det er vel kanskje akkurat det som gjør det så morsomt.

En ting som ikke er fullt så morsomt er animering av bilene. Detaljer som svinging og lignende har en tendens til å se dårlig ut i "replay". RF:RoC er heller ikke særlig bra laget med tanke på væreffekter, som ikke legger seg igjen verken på bil eller omgivelser. De har dog fått med seg regndråper på kamera. Og merk at dette er på kamera, om du ser fra førersetet eller fra bak bilen. Andre ting man kan pirke litt på er oppsett av profilen din før du begynner å spille. Her har du svært få valgmuligheter og ingen modell av føreren. Du kan f.eks. ikke velge Norge som nasjonalitet og må ta til takke med søta bror, Sverige.

Skader på bilen etter heftige kollisjoner begynner å bli et must i dagens bilspill, men at bilen mister mesteparten av bakdelen er vel litt overdrevet? At du ser rett inn i ryggen på førersetet etter en del smeller mot bakparten på bilen kan vel neppe kalles topp modellering/programmering. Det er flere eksempler på dette og noe av det utstyret som har falt av mest er eksosanlegg og skjermer. De to sistnevnte er mer naturlige og er en fin detalj, men alt i alt har spillet en klar arkade-følelse. Det er minimalt med statistikk etter løpene og dette kan fort bli et savn for mange. Personlig er jeg ikke noe stor fan av side opp og side ned med statistikk. Dette er jo også påvirket av arkade-stilen, som det meste i dette spillet.

For å fortsette med noe lignende er det heller ikke mye informasjon om lokasjonene du kjører i. Noe som begynner å bli rimelig bra implementert i andre rallyspill. Det brukes ofte lange filmer fra ekte rallyløp på den bestemte banen osv. Slike ting er RF:RoC fullstendig blottet for. Det er ikke noe skikkelig intro, og filmer mellom løpene kan du bare glemme. På en måte virker det som om deler av spillet enda ikke er ferdig, siden det mangler såpass mye sammenlignet med andre bilspill. Til forsvar må det nok en gang nevnes at dette er et arkadespill som har satset på action hele tiden. Fart og moro, i steden for seriøsitet og overveldende detaljrikdom.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden