Rapala's Fishing Frenzy

Fisketur med skikkelig utstyr

Nå trenger du ikke engang gå ut døra for å fange storfisken.

Det er ikke alle som er så heldige at de bor i nærheten av kyst og vann, der man kan slenge ut snøret og få napp på kroken. Det er nemlig noe helt spesielt med stangfiske, det å kjenne fisken bite og kjempe mot deg for å forbli under vannskorpa. Balsam for sjelene, vil jeg si – selv om fisken utvilsomt er uenig i den beskrivelsen. Nå finnes det en rekke fiskespill på ulike formater, men det er likevel noe helt spesielt med Rapala’s Fishing Frenzy. Du kan nemlig spille som om du har en stang i hånda, og da er potensialet stort for en minneverdig spillopplevelse.

Slik ser den lille fiskestangen ut.

Stor pakke

I spillpakken finner du nemlig utstyr, som kombinert med Wii-kontrollen og nunchucken blir en fiskestang i miniformat. Her kan du sveive inn og dra snøret i alle retninger. Selv om innretningen er litt skranglete gir det en skikkelig fiskefølelse, og etter noen runder føles det veldig rart å skulle spille uten – selv om det er fullt mulig.

Du kan boltre deg i tre moduser dette spillet. Her kan du avansere i turneringer med stadig økende vanskelighetsgrad – der målene hele tider endrer seg. Du kan også bare svinse rundt og fiske fritt, samt ta hurtigutfordringer. Sistnevnte er stort sett det samme som turneringene, bare med kortere tidsfrist. Slik sett er variasjonen i spillet noe svak, og det er nærmest en tragedie at man ikke har støtte for noe som helst av flerspiller.

Miljøene er i hvert fall litt mer varierte med sine seks amerikanske innsjøer. Hver innsjø har ulike fiskesorter, og da er det selvfølgelig nødvendig å skifte utstyr. Du får etter hvert tilgang på over 30 typer agn fra lisensinnehaver Rapala, og det kan lønne seg i å gjøre seg flid i å velge sluker. Ulikt agn legger seg nemlig på forskjellig dybde, og det er jo en kjensgjerning at fisk beveger seg både høyt og lavt i vannet.

Spillet er relativt pent under vann.

For å lokalisere disse rakkerne har du to hjelpemidler. GPS-en din viser deg de beste fiskeplassene, mens ekkoloddet selvsagt indikerer om fisk og deres størrelse. Dermed kan du bare farte rundt i båten din til det piper som bare det på ekkoloddet. Så kan du slenge ut snøret og vente. Begge hjelpemidlene er nye fra det forrige Wii-spillet fra Rapala: Tournament Fishing. De gjør nok dette til en vennligere spillopplevelse for uerfarne, men jeg synes det hele blir litt vel enkelt og at spenningen døyes noe ned når du skal velge fiskeplass.

Det er imidlertid under vannet at det virkelig blir action. Etter å ha kastet langt og godt har tiden kommet til å dra inn snøret. Ved enkle bevegelser kan du lokke til deg fisk som nærmer seg, og når fisken er på må du dra som bare det for at kroken skal sette seg skikkelig.

Deretter blir det en kamp mellom deg og byttet. Fisken jobber hardt for å slite seg, derfor må du dra inn og slippe ut om hverandre i et herlig kaos. I tillegg kan du utføre kombinasjoner av bevegelser som gjør at fisken hopper, at tiden går saktere og at fisken blir mer utholdende. Slike bonuskombinasjoner gjør at poengsummen du får for fangsten blir høyere.

Energitom

Når fisken endelig er tom for energi og hentet om bord får du en vekt, lengde og karakter på beistet. Jo lenger kampen har verdt, jo deiligere er det å få fisken i båten – og da spiller egentlig ikke størrelsen en veldig stor rolle. Det er nemlig et skikkelig rush å få en ivrig krabat på kroken her, og med fiskestang som utstyr blir du raskt svett som bare det. Slik skal det være i sportsfiske.

Det er ikke Miami Vice, men båten gjør da jobben.

Overraskende nok sitter kontrollene faktisk ganske bra, i hvert fall i forhold til sin forgjenger. Da blir det også mulig å få til det som kan være intrikate kombinasjoner. Jeg hadde et lite problem med en skrue på fiskestangen, men det ble aldri irriterende så lenge man sjekket den med jevne mellomrom. Ellers er stangen klar til å fikse de fleste instruksjoner du får på skjermen.

Det er ingen tvil om at vi får servert en klart bedre visuell opplevelse i årets Rapala-spill enn det vi fikk se sist på Wii. Da tenker jeg først og fremst på feilraten. I Tournament Fishing florerte det med merkelige grafiske bommerter, ja det var nesten på grensen til det komiske. I Fishing Frenzy har man et kamera som funker langt bedre, mer varierte brett, foranderlig vært og et mer frodig miljø under vann – du kan til og med sette deg fast i vegetasjonen, slikt liker vi.

Likevel er ikke dette noe vakkert spill. Fargefloraen er kjedelig og lite innbydende, mens fisken nesten virker utstoppet der den svømmer rundt i dypet. Dette til tross er lastetidene langt i overkant av det man bør forvente av en såpass uavansert lettvektertittel. Ventingen er tidvis ganske så frustrerende.

Endelig fangst. Alle hjerter gleder seg.

Lydeffektene er heller ikke hentet fra aller øverste hylle. Selv om enkelte sanger er helt kurante blir melodiene særs fort repeterende og på grensen til irriterende. Det samme kan vel sies om kommentatoren som hele tiden maser på deg mens du fisker. Frasen «You’ll do better next time» blir gjentatt til den store gullmedaljen, og det er nesten slik at jeg vurderer å sende trusselbrev til fyren som sto for stemmegivningen.

Begrenset varighet, svak variasjon og lettvinte løsninger er grunnen til at Rapala's Fishing Frenzy aldri blir noe mer enn et middelmådig spill. Den medfølgende fiskestangen er det beste ved spillet, og du kan faktisk få skikkelige adrenalinrush når du får en rugg på kroken. Dessverre blir spillet litt for rask forutsigbart og selv den høyeste vanskelighetsgraden sliter med å utfordre. Da er mangelen på en skikkelig flerspillermodus desto tristere, for det kunne vært ganske så fornøyelig å utfordret venner til en runde sportsfiske med stang.