Red Shark

Red Shark tar oss frem til år 2010. Den russiske hemmelige tjenesten har laget en tidsmaskin som gjør det mulig å reise tilbake i tid for å rette opp feil som ble gjort av militæret. Andre verdenskrig ble den endelige testen, og her kontrollerer du et KA-50 helikopter med uante muligheter til å forrandre dagens historie.

Dessverre er det kun du og ingen andre som har reist tilbake i tid, men med dagens teknologi byr det ikke på store problemer å bekjempe anti-luftskyts og forskjellige bakkeenheter fra andre verdenskrig. Dette er nok et spill for den hardbarka arkade-entusiasten og få andre.

Kjedelig
RS byr på små utfordringer. Alle oppdragene går ut på å skyte i stykker diverse stridsvogner og bygninger. Etter som ditt KA-50 er blitt tatt tilbake til andre verdenskrig ved hjelp av en tidsmaskin, byr ikke motstanderne på store vanskeligheter. Det er 11 bakkeenheter og ingen fly eller helikoptre. Dette gjør spillet til en litt annerledes form for simulator. Produsenten beskriver RS som en blanding av arkade og simulator, noe som er feil. Dette er et rent arkadespill hvor skyteknappen til en hver tid kan være nedtrykket: Søk etter anti-luftskyts med radaren, og fyr av en rakett dit du tror målet befinner seg. Kanskje er RS morsomt den første halve timen, men det blir så alt for kjedelig i lengden. Ideen med en tidsmaskin som transporterer helikoptre og andre stridsmaskiner er egentlig ikke så dum, men produsenten har ikke vært heldig med det ferdige produktet. RS passer nok best for den yngre garden som vil ha enkel underholdning.

Helikopteret er utstyrt med tre forskjellige våpen; maskingevær, laserstyrte anti-stridsvognraketter og helt vanlige raketter. Maskingeværet får du lite bruk for før du har brukt opp alle de andre rakettene. Når du går tom for de litt tyngre skytsene, er det ikke så veldig vanskelig å skyte i stykker en stridsvogn, det tar bare litt lengre tid. Helikopteret ditt tåler usannsynlig mange treff så her faller realismen helt bort. En blanding av arkade og simulator? Lite trolig. Valg av kontrollere avhenger rett og slett av hva du synes er best. Å styre med musen funker faktisk like bra som joystick i dette spillet. Når du velger å bruke musen må du også bruke deler av tastaturet. Dette går helt greit ettersom det kun er et par knapper som brukes. RS er overhodet ikke en simulator, så antall knapper begrenses også deretter.

Grei grafikk
Grafikken i RS er relativt bra. Det som trekker en del opp, er muligheten til å kjøre dette spillet på nesten hvilken som helst maskin som er å oppdrive i dag. Minimumskravene er utrolig lave, og spillet kjører bra på eldre skjermkort. Helikopteret er detaljert, og eksplosjonene ser kule ut på lang avstand. Bakken er også helt grei. Bygninger, tårn, trær og annen form for vegetasjon ser fine ut så lenge du ikke befinner deg på kloss hold, men overdreven bruk av for eksempel kaktuser, gjør realismen enda dårligere enn hva den er fra før. Det er ikke mange steder du finner én kaktus per kvadratmeter. For at disse elementene ikke skal dukke opp av intet, har produsenten lagt til en liten tåke. Dette er nok for å unngå at litt svakere maskiner skal få problemer med å kjøre spillet. Ikke alle brett har denne effekten, bare de som inneholder mye bygninger og vegetasjon har denne tåken.

Musikken kan virke fengende de første gangene du hører den, men etter en stund går du fort lei. Den kan minne litt om eldre krigsfilmer med majestetiske trommer og strykere, men til en forandring inneholder RS også litt hardrock. Dette gjør spillet faktisk litt kulere og du får et lite adrenalinkick. Synd er det at dette varer i maksimum fem minutter, og følelsen gjentas ikke neste gang denne musikken dukker opp. De andre lydene i spillet er nokså ensformige. Dette skyldes nok mangelen på forskjellige fiender og kameravinkelen du ser helikopteret i. Det er nemlig ingen mulighet for å sitte inne i selve cockpiten. Eksterne vinkler er det eneste valget. Dermed blir det også ganske begrenset hvilke lydeffekter du hører. Lyden fra rotoren og raketter som avfyres er det eneste. Du kan også se fra selve raketten når den avfyres. Her kommer det opp et lite vindu i øverste høyre hjørne. Dette vinduet brukes også til å se målet du har valgt ut, enten det er en stridsvogn eller et tårn.