Resident Evil

Resident Evil er tilbake! Alle husker når Resident Evil kom til PlayStation i 1996. Det ble mange våkenetter og vettskremte lillebrødre det året. Serien har siden det vært en fast traver på Sony sine konsoller. Overraskelsen var derfor stor når det ble annonsert at alle spillene i serien skulle utgis på konkurrenten Nintendo sin konsoll. Nå er det første spillet her, igjen.

Flotte lyder
Lydene i spillet er meget gode. I tilegg til de skremmende lydene fra hjernedøde zombier, bråkete hunder og irriterende ravner, så finnes det et overveldende antall av forskjellige lyder når du beveger deg. Alt ettersom hva slags underlag du beveger deg rundt på vil det komme forskjellige lyder. Dette gjelder for alt fra hard parkett, til knuste vaser og glass, og blodige tepper. Det er også flere lyder i spillet som hjelper med å bygge opp den skumle spenningen; hyling fra vinden, knirking fra huset og lyder fra zombier som venter på andre siden av ruten. Litt skuffende er det at zombiene fortsatt kun grynter, her kunne Capcom ha funnet på noen flere lyder også. Musikken bidrar også til å øker spenningen i spillet betraktelig. Går du inn i et nytt og uutforsket rom demper tempoet i musikken seg. Det hele blir veldig spennende og du blir raskt på vakt etter zombier. Hvis det er en situasjon med mer action, som for eksempel en boss, settes tempoet veldig opp og bygger opp stemningen. Noen ganger demper musikken seg nesten helt ned, og vindkast og andre effekter tar over. Hva du gjør i spillet og hvordan du prioriterer baserer seg faktisk ofte på musikken. Har du lite ammunisjon og går du inn i et nytt rom og musikken demper seg til et skummelt tempo velger du ofte å snu og finne litt mer ammunisjon før du går tilbake.

Nyheter
Som nevnt er det mye nytt denne gangen. Såpass mye at enhver som hadde spillet på sin gamle PlayStation vil finne stor glede av å spille det. En av nyhetene er at du i løpet av spillet vil finne en slags lommelerke og en lighter. I noen rom vil du også finne kanner med bensin som du kan fylle opp lommelerken din med. Senere kan du bruke bensinen og lighteren til å brenne opp zombier som du har skutt. Hvis du ikke gjør det kommer de nemmelig tilbake sterke og slemmere enn de var før du skjøt de første gang. En annen nyhet er såkalte "defensive weapons". Både Jill og Chris har små dolker som de stikker inn i hodet til zombiene hvis de er i trøbbel. I tillegg har de hvert sitt individuelle våpen. Jill har også en liten strømsak som gir zombiene et dødelig brukerdose med strøm. Chris har på sin side en forsvars granat. Våpnene kan som oftest brukes kun en gang, unntaket er hvis du bruker en dolk og etterpå klarer å skyte zombien i hodet. Da faller dolken ned på gulvet og kan brukes atter en gang. Løsningene på de gåtene man snubler over i Resident Evil er også annerledes enn de var i sine gamle dager på PlayStation.

Det gode gamle
Det gamle lagre-systemet er fortsatt her. Du kan ikke lagre hvis du ikke har funnet et blekkbånd som du senere må bruke i en skrivemaskin. På den måten prøver Capcom å unngå at man saver rett før en boss, eller når du holder på å dø. Du må alltid tenke over hva det er du gjør. Hvis du dør uten å ha lagret på en stud er det rimelig bittert. Systemet med kister, eller "item boxes" som man må legge det man finner og ikke trenger for øyeblikket i eksisterer fortsatt. Du kan bare bære 8 gjenstander samtidig. Har du akkurat plukket opp noe du egentlig ikke trenger, og så kommer over nøkkel eller lignende som du må ha, må du først finne en kiste for å lagre det du ikke trenger der og da. Deretter kan du plukke opp nøkkelen. En mulighet for å slippe ned noen gjenstander på bakken hadde vært en helt klar fordel. Første gang du spiller igjennom Resident Evil bruker du i hvert fall mellom 15 og 20 timer. I tillegg er det to karakterer å velge mellom. Det er helt tydelig at Capcom vil at du skal spille i gjennom spillet flere ganger. Det er nemmelig fullt av ting du kan låse opp. Første gang du gjennomfører spillet får du muligheten til å velge mellom 3 nivåer: "Easy", "medium" og "hard". Etter det er det bestemte tidsgrenser du må klare det for å låse opp nye ting. Det kan være nye våpen eller den spennende "invisible mode" med usynlige monstre.