Resident Evil

Resident Evil er tilbake! Alle husker når Resident Evil kom til PlayStation i 1996. Det ble mange våkenetter og vettskremte lillebrødre det året. Serien har siden det vært en fast traver på Sony sine konsoller. Overraskelsen var derfor stor når det ble annonsert at alle spillene i serien skulle utgis på konkurrenten Nintendo sin konsoll. Nå er det første spillet her, igjen.

Vanskelige kontroller
På den negative siden er kontrollene til spillet veldig vanskelig. Kontrollen i det originale Resident Evil spillet var heller ikke bra, men her er det kanskje enda verre. Man bruker den analoge stikken som rett og slett egner dårlig ettersom styringen er lagd etter den originale PlayStation kontrollen som ikke hadde noen analog stikk. På begynnelsen løper man både hit og dit og bommer til og med noen ganger på zombiene når man skyter. Etter hvert som du blir litt mer kjent med kontrollen er det lettere, men knotete er den fortsatt. Det finnes tre kontroller å velge mellom A, B og C, alle med små forskjeller. Min favoritt kontroll er kontroll C, og det virker som det også gjelder for de fleste andre. Det går raskere å bli vant med denne kontrollen enn de to andre.

Etter å ha spilt spillet sier jeg ja til "remakes" og nei til porter. Det er veldig synd Capcom ikke skal lage remakes av Resident Evil 2 og 3 også. Resident Evil er et flott spill som passer for alle som liker å bli litt skremt innimellom. Det er morsomt og utfordrene, og til dels veldig vanskelig, men aldri så vanskelig at du ikke har lyst til å spille mer. Både lyden og musikken er strålende, og grafikken er fantastisk. Kontrollen er til dels ganske dårlig, men det ødelegger ikke for mye for totalinntrykket. Capcom har fylt det opp med såpass mye nytt snadder at det også passer for de som har originalen på sin PlayStation og ønsker å friske litt opp i de gamle minnene. Helt til slutt: Resident Evil er et spill som nytes best i en mørk kjeller etter at solen har tatt kvelden.