Intervju

Resident Evil 5

– Vi skaper en ny generasjon skrekk

Produsenten for Resident Evil 5 forklarer oss hvordan samarbeid skal gjøre skrekkserien bedre.

1: First page
2: New page

Da Capcom ga ut Resident Evil 4 for noen år siden rystet spillet en hel verden. Det tradisjonsrike japanske spillselskapet hadde filleristet sin velkjente spillserie, og gjenoppfunnet den fra bunnen av. Resultatet var drastisk mer brukervennlig enn tidligere, og med et tydeligere actionfokus – samtidig som det klaustrofobiske kontrolloppsettet tok vare på panikken og følelsen av å bli overmannet av trege, men uendelig standhaftige vandøde.

Trøbbel i solsteiken

Vis større

Trailer: Resident Evil 5

Stikkord:
  • action
  • skrekk
  • spill
  • xbox 360
  • playstation 3
  • resident evil
  • grøss
  • _editorialselect


Etter hvert som Capcom fikk overført spillet til flere formater gav vi det til hele treforskjelligeanmeldere – men dommen var unison: Resident Evil 4 var kremen av digital actionskrekk, og i en annen divisjon enn de fleste konkurrentene.

I to år nå har vi siklet etter hvert som Capcom har sluppet nye trailere av oppfølgeren – Resident Evil 5. Spillet utvikles for Xbox 360 og Playstation 3, og som vanlig sikter Capcom etter ikke bare å toppe forgjengeren grafisk, men også å videreutvikle grunndesignet.

Vi satte oss ned med spillets produsent Masachika Kawata for å høre mer om tankegangen bak spillet.

– Resident Evil har på mange måter vært en enspiller-opplevelse så langt. Hva var bakgrunnen for at dere valgte å fokusere på samarbeid mellom to spillere i Resident Evil 5?

– Ideen var å følge med i tiden, for det er mange spill nå som har en samarbeidsmodus.

Samarbeid hele veien

– Spiller man alltid med dette topersonslaget, selv om man spiller spillet alene?

– Ja, hele spillet spilles med to agenter. Den ene personen er deg selv, og den andre personen kan enten være styrt av datamaskinen, eller det kan være en venn.

Kawata anbefaler å spille Resident Evil 5 med noen du kan stole på. (Foto: Kent William Innholt/Gamer.no)

– Spill hvor du er avhengig av en datastyrt medspiller kan ofte ha problemer som at medspilleren ikke klarer å holde følge, eller gjør ting en menneskelig medspiller ikke ville gjort?

– Før jeg fikk prøve spillet selv, tenkte jeg som deg – at det kunne være et mulig problem. Men da jeg fikk prøve det var det tydelig at medspilleren din fungerer godt. Dette vil ikke være noe problem.

Kawata innrømmer imidlertid at det ikke alltid har fungert helt ideelt:

Les også
Anmeldelse: Resident Evil 5

– Tidligere hadde vi situasjoner av typen hvor spilleren knuser en boks, men den datastyrte kompanjongen plukket opp innholdet før spilleren rakk å gjøre det selv. Dette har vi naturligvis fikset, så nå fungerer alt som det skal.

Vår finske medintervjuer ler, og mener denne typen opplevelser nærmest er realistiske. – Om jeg spilte sammen med en annen person, skal du ikke se bort fra at han eller hun ville gjort det samme, mener han. Kawata smiler.

– Ja, du må med andre ord spille med en sann venn, ler han.

– På hvilke måter kan samarbeidsmodusen gjøre spillet bedre?

"Jeg ville ikke anta at Resident Evil 5 betyr slutten på Resident Evil, hvis jeg var dere."
Masachika Kawata, Capcom

– Den store fordelen med samarbeid er at du ikke vil være redd alene. I de eldre Resident Evil-spillene satt du gjerne alene foran TV-en, kanskje rommet var mørklagt. Siden du nå får sjansen til å spille sammen med en venn, kan det hende spillet ikke vil skremme deg fullt så mye. Dermed håper vi at flere skal tørre å prøve.

– Men når det gjelder selve spillsituasjonene – har du noen eksempler på slike opplevelser som du gleder deg til å la oss få oppleve?

– For øyeblikket kan jeg ikke svare på det. Å spille sammen med en venn er morsommere og mer interessant, men jeg kan ikke røpe detaljene enda.

Ny historie

Min finske kollega er nysgjerrig på historien. – Historien i de første Resident Evil-spillene ble etterhvert ganske kompleks, mens Resident Evil 4 gjorde ting litt enklere. Hvordan vil dere håndtere plott framover?

– Da vi skulle begynne på Resident Evil 5 tok vi en ny vurdering, og bestemte oss for å lage en ny start på historien, hvor vi plukker opp igjen noen av historietrådene fra de eldre spillene i serien. Men Resident Evil 5 har en tydelig slutt. Så du trenger ikke bekymre deg, det er en fin historie med en klar slutt.

Kawata smiler igjen lurt.

– Men jeg ville ikke anta at Resident Evil 5 betyr slutten på Resident Evil, hvis jeg var dere.

– Hva slags moduser vil spillet innholde, utenom enspiller- og samarbeidskampanjene? Vil det for eksempel inneholde Mercenaries-modusen fra Resident Evil 4?

– Når det gjelder Mercenaries-modusen er vi ikke sikre enda. Vi har tenkt på og vurdert den, men foreløpig har vi ikke hatt tid til å realisere den. Det vil ta en del tid å håndtere en slik modus, og akkurat nå har vi for mye å gjøre med utviklingen ellers.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden