Resident Evil Zero

Femte, men først. Slik kan en beskrive dette skrekkelige spillet som strider mot alt det KrF, Kirken og Laila Dåvøy står for. Vi snakker fremdeles om mennesker i aktiv forråtnelse, ansikter fylt med dødsangst, glattslikkede helter og heltinner i kamp mot dødsrikets legioner, og dødelige skudd i natten. Vi snakker naturligvis om Resident Evil Zero - Capcoms femte tilskudd i Resident Evil-serien som startet i 1996.

Fryktelig flott atmosfære
Mange vil nok sette stor pris på andre forbedringer spillet byr på, slik som det nye systemet for å holde styr på gjenstander. Dette har alltid vært en noe sår del i Resident Evil-serien, da man kun kan bære rundt på seks forskjellige gjenstander til hver tid. Blant tidligere spill i serien måtte en legge gjenstander i spesielle bokser rundt i verdenen hvis man ville oppbevare dem et sted uten at de forsvant. Det var også slik at hvis en åpnet en tilsvarende boks et annet sted, var gjenstandene der - som et magisk transportsystem i en ellers så skrekkelig primitiv setting. Dette er heldigvis forandret i Resident Evil Zero, og Capcom har bestemt seg for å gi deg muligheten til å legge gjenstander fra deg hvor som helst - uten at de forsvinner. Resultatet er ofte egne strategier hvor man finner enkelte rom som man føler er relativt sikre å komme fra og til, for deretter å bruke det som oppbevaringsrom for alt fra pistoler til nøkler.

"Ink Ribbons" - gjenstander du trenger for å lagre spillet, blir det ofte verdt å samle på. Disse bruker du sammen med skrivemaskiner når du skal lagre spillet, og dermed er det en grei taktikk å fylle opp et lagringsrom med disse gjenstandene. Gåtene i Resident Evil Zero, og serien for øvrig, er som kjent drevet på grunnlag av gjenstander og kombinasjoner av disse. Gåtene i Resident Evil Zero er alt annet enn lette, og ofte ender det med at man må prøve ulike kombinasjoner av gjenstander. Enda et godt poeng for å samle alle gjenstandene i et rom for så å gå frem og tilbake for å hente de du trenger. Gjenstander viser seg også på oversiktskartet i spillet, noe som gjør det lett å lokalisere dem, til og med for de spillerne som vanligvis ikke liker å ha orden i sakene sine. Kontrollsystemet i Resident Evil-serien har alltid vært under sterk kritikk, og det er for såvidt merkelig at Capcom aldri har gjort noen seriøse forandringer på det. Lite er forskjellig i Resident Evil Zero, men karakterene beveger seg faktisk bedre, snur seg raskere, og i tillegg har du nå tilgang til auto-aim.

Forandringer fryder, men visse ting setter en ofte pris på skal være slik som de alltid har vært. Resident Evil-serien bærer på en lang arv med forrykende flott atmosfære, mye takket være de rendrede spillmiljøene det hele utspiller seg i. Kameravinklene er fikset, akkurat som i de tidligere spillene. Det vil si at kameraet ikke beveger seg, men at kameravinklene forandrer seg etter som hvor du beveger deg. På denne måten har grafikerne bak spillet muligheten til å slippe seg ekstra løs. I stedet for å tegne og modellere forskjellige gjenstander som skal settes inn i et miljø uavhengige av hverandre, og på den måten aldri oppnå den helt korrekte lys- og fargeharmonien, kan grafikerne bygge scenene opp som egne malerier. Tilsvarende teknikker er eksempelvis brukt i Baldur's Gate-spillene til PC-en. Resultatet er nydelige bakgrunner som gir deg en følelse av atmosfære som er hundre prosent uslåelig.

I Resident Evil Zero er bakgrunnene nydelige, skrekkinspirerte, og grøsserverdenen lover deg mange grufulle stunder. Spillet utspiller seg i første omgang ombord på et tog. Mulighetene for filminspirerte skrekkscenarier er enorme i dette miljøet. Tenk deg smale ganger, trange kupeer, regn som slår mot vinduene, og balansering på et vått tak i full hastighet. Spillet tar deg likvel med videre av toget straks du har greid å stanse det, og fører deg blant annet til den berømte villaen som man kjenner igjen fra tidligere spill i serien. Detaljene i spillet er skarpere enn aldri før, og bør kunne kalles fullstendig CGI-kvalitet. Zombiene er fryktinngytende og skremmende realistiske der de sleper seg bortover i desperat forsøk på å gripe fatt i tøyet ditt. Spillet inneholder et sykt antall insekter, i alle former og størrelser, og disse karene holder det ikke å tråkke på. Lydmessig er spillet like flott som alltid. Lite nyvinning, ja, men det er vanskelig å forbedre noe som allerede nærmer seg perfeksjonisme. Musikken er slående lik den beste filmmusikken en kan tenke seg. Bruken av det som høres ut som tusen filionstrenger i kjent Hitchcock-stil sender deg hodestups inn i stemningen i rakettfart.

Etter sniktitten på Resident Evil Zero tidligere i år var det ikke vanskelig å konstatere at dette var en skråsikker vinner. Capcom gjør lurt i å ikke rokke med fundamentet i serien på noen som helst måte. Ved å holde seg tro til serien, men likevel innføre sårt ønskede elementer, har Capcom skutt enda en gullfugl. Serien blir bare bedre og bedre, og så lenge Capcom holder seg til det veletablerte konseptet med rendrede bakgrunner og hesblesende zombiefester burde det formodentligvis være umulig å feile. Resident Evil Zero spiller fortsatt på grufulle støkk og skrekkmomenter som får deg til å hoppe i stolen, og har en ganske primitiv handling. Det er ikke like mystisk slik som Eternal Darkness, og leker ikke like mye med psyken din. Likevel tar Resident Evil Zero et aldri så lite steg vekk fra tidligere spill i serien, og passer på å rote litt mer med tankene dine enn før.

Resultatet er kanskje en litt mer intelligent skrekkform, gjerne i samme bane som Silent Hill 2 (se vår omtale). Etter hvert spillet går mot slutten begynner historien å gradvis lukke seg mer om deg, den blir mer intens, og heldigvis dabber den ikke ut som ganske mange andre spill har en tendens til å gjøre mot avslutningene. Spillet er et selskrevent medlem av hvilken som helst Resident Evil-tilhengers spillsamling. Faller du i denne kategorien har du trolig allerede bestemt deg for å kjøpe det, noe du absolutt er anbefalt å gjøre. For de av dere som er ukjent med serien kan det godt forstås at det er vanskelig å hoppe inn i en spillserie som har pågått i mange år. Dette problemet forekommer ikke i Resident Evil Zero. Historien begynner fra nullpunktet, som navnet tilsier. Faller du i denne kategorien anbefales du å kjøpe dette spillet, samt den nye GameCube-versjonen av originalspillet. På denne måten kan du gå fra prologen, og rett over i det første kapitlet i serien. Men du er advart - Resident Evil er slett ikke for sarte sjeler. Spill på eget ansvar og nyt opplevelsen.