Resident Evil Zero

Femte, men først. Slik kan en beskrive dette skrekkelige spillet som strider mot alt det KrF, Kirken og Laila Dåvøy står for. Vi snakker fremdeles om mennesker i aktiv forråtnelse, ansikter fylt med dødsangst, glattslikkede helter og heltinner i kamp mot dødsrikets legioner, og dødelige skudd i natten. Vi snakker naturligvis om Resident Evil Zero - Capcoms femte tilskudd i Resident Evil-serien som startet i 1996.

I fjor dukket det opp en re-make av det første spillet i serien til GameCube-konsollet, og mange har nok i ettertid fundert på hvor historien nå skal føre videre. Capcom har med Resident Evil Zero valgt å gå tilbake til nullpunktet, og ta for seg handlingene i historien som utspiller seg før hendelsene i det første spillet. Med andre ord en prolog som skal etablere bakgrunnshistorien for serien, og kanskje hjelpe å gi mer klarhet i hvordan ting er som de er. Capcom gjør likevel mer enn å innføre en ny historie, hvilken i spillet omtales som "before the manison incident", og greier faktisk å levere et par innovative ideer, samt generelle forbedringer. Er du klar for å bli skremt?

I djevelens togspor
Resident Evil Zero begynner som det skal: Med en estetisk forrykende og teknisk imponerende introduksjonsfilm blir du innlemmet i den fryktelige historien som omgjør Resident Evil. Filmen begynner med et overblikk over Raccoon Forest, hvor medlemmer av S.T.A.R.S-teamet Bravo er på vei for å etterforske et bestialsk mord. Turen, som går via helikopter, får en brå slutt i det de styrter ned i den stum-mørke skogen under dem. Rebecca Chambers, spillets hovedperson, er blant dem som straks må gripe fatt i lommelykten for å utforske omgivelsene. Rebecca, ei relativt spretten jente i i full politiuniform, vil trolig tilhengerne av serien kjenne igjen. Hun var nemlig med i det første spillet som et medlem av Bravos legeteam.

Etter noen par sveip med lommelyktene kommer teamet over et grusomt syn. En overveltet bil med to drepte politimenn dukker frem fra mørket, og likenes ansiktsutrykk vitner om en lite hyggelig død. Etter en gjennomgang av dokumentene teamet finner i bilen, blir det klart for dem at de to drepte politimennene var på vei til et sikkerhetsanstalt med fangen Billy Cohen. Der skulle han formodentligvis henrettes for drapet på et urovekkende antall mennesker, men har nå greid å komme seg unna. Straks stjernelaget har fått summet seg, fortsetter jakten i den mørkelagte skogen. Plutselig, som i en typisk grøsserfilm, kommer Rebecca bort fra de andre, og må fortsette lommelyktviftingen på egenhånd i det hun tar seg videre inn i skogen. Etter en stund kommer hun over et stillestående tog, skremmende plassert på jernbanen i tykkeste skogen. Ombord lurer ondskapen seg, i råtne mennesker og andre skrekkinngytende skikkelser. Toget har blitt oversvermet av parasitt-lignende skapninger som suger seg til menneskene og dreper dem. Resultatet er selvsagt intet mindre enn stønnende zombier.

Uredd som hun er åpner hun døren, og trer inn i det ukjente. Historien begynner her, i det døren til frihet lukkes for aldri å åpnes igjen. Straks støter Rebecca på Billy Cohen, og selv om gnistene flyr mellom dem den første tiden, blir de straks enige i om at de må samarbeide for å overleve. Her slår spillets første nyskapning til, og herfra må du faktisk kontrollere både Rebecca og Billy. Heldigvis har Capcom valgt å gjøre noe mer ut av dette systemet enn å bare tilegne deg en passiv kollega. Mange av spillets gåter må det være to for å løse, og innebærer ofte at figurene må være på to forskjellige steder på samme tid. Eksempelvis kan en nevne at Rebecca faller ned i et hull et sted i spillet, og den eneste måten å komme ut er gjennom ei låst dør. Billy må bruke en matheis for å gi Rebecca en dirk slik at hun talentfullt kan åpne den.

Det fungerer sett og vis på samme måte når en av dem, eller begge for den saks skyld, blir angrepet av en eller annen glefsende, illeluktende zombie. Ofte er det vitalt for Rebeccas eller Billys overlevelse at den andre parten kan komme til hjelp. De kjemper på egenhånd, uten at du trenger å kontrollere to på samme tid. Du kan når som helst beordre dem til å utføre handlinger på egenhånd. Eksempelvis kan du fortelle en av dem å greie seg alene, følge etter den andre, og så videre. Å skifte mellom å kontrollere de to foregår like enkelt, ved hjelp av knappetrykk. Systemet fungerer fullstendig knirkefritt, og gir serien en real dose nyskapning og spenning. Vanskelighetsgraden i spillet har også en tendens til å være direkte proporsjonal med denne løsningen. Nå som det er to mennesker som utforsker grusomhetene, hender det ofte at noen av kampene blir vanskeligere enn en skulle tro fra Resident Evil.