Return to Castle Wolfenstein

Vi har mye å takke id Software for. De ga oss faren til tittelen vi anmelder i dag, og de sparket FPS-sjangeren flere hakk oppover med lanseringen av det første Quake-spillet. Når et selskap er opphavet til så mange klassikere er det ikke et lite forventningspress som hviler på de. Spørsmålet er om de klarer å levere varene nok en gang?

Solid multiplayer
Det eneste området Return to Castle Wolfenstein nærmer seg interessant er multiplayer delen. Da multiplayer demoen ble sluppet for en stund siden stormet gamere verden over til for å laste ned. Godt mottatt ble den også, og dette er også den eneste grunnent til å kjøpe Wolfenstein. Som tradisjonen er med titler tilknyttet id inneholder også dette spillet en skikkelig solid multiplayer komponent. Nerve utviklet denne uten særlig tilknytning til resten av Wolfenstein temaet, og kanskje dette er grunnen til at denne delen av spillet slett ikke er ueffen. En forutsetning er det likevel, du må like Quake 3 for å like Wolfenstein. Det hele føles som en Q3 modifikasjon. Når vi tenker på Q3s fartstid som multiplayer spill, og erfaringer med hva brukerne liker og misliker måtte det nesten forventes.

Nyvinnende er likevel ikke denne delen, men ett solid miljø har allerede blitt etablert. Return to Castle Wolfenstein er et spill som vil bli sett på LAN i lang tid fremover. Følelsen i Wolfenstein multiplayeren blir uansett en helt annen i den nærmeste konkurrenten Medal of Honor: Allied Assault. Fart og action er kategoriene Wolfenstein briljerer i, men ønsker du et skikkelig FPS spill i 2. verdenskrig setting bør du heller gå til Medal of Honor: Allied Assault. Frykten for å bli snipet gjennom vinduer, realismen i måten du beveger deg på, og realistiske våpen gjør dette til den suverene WWII skyteren på markedet.

Return to Castle Wolfenstein tilbyr ingenting annet enn muligheten til å drepe horder av ikke spesielt interessante fiender, med ikke spesielt interessante våpen. Elsker du å drepe sløve tyskere og ikke bryr deg om at tittelen ikke er mer avansert enn Wolfenstein 3D, for all del, gå ut og kjøp Return to Castle Wolfenstein. Ikke klag på at spillet er drepende kjedelig etterpå, jeg advarte deg. Ønsker du deg Quake 3, men med nye modeller og våpen. Last ned en modifikasjon. Ønsker du å oppleve intens spenning og 2. verdenskrig på sitt mest nervepirrende, last ned demoen til Medal of Honor: Allied Assault. Men hvis du har veldig lyst til å kaste bort 500,- på et hypet til helvete spill som vil kjede deg til tårer, løp og kjøp!