Revolution - litt kraftigere enn Xbox?

IGN har snakket med utviklere om Revolution, og fått informasjon om maskinvarespesifikasjoner, pris og lanseringsvindu. Samtidig har Shigeru Miyamoto sagt at kontrolleren har flere hemmeligheter på lur.

IGN har vært i kontakt med en rekke utviklere som jobber med spill for Nintendos neste konsoll, Revolution. De forteller at flesteparten av studioene jobber med GameCube-baserte "development kits", og at de fortsatt ikke har fått de nøyaktige spesifikasjonene på ATI sin grafikkbrikke, som har fått kodenavnet Hollywood.

I følge utviklerne IGN har snakket med, virker det som Revolution kommer til å være litt kraftigere enn en Xbox (og da snakker vi ikke om Xbox 360). En av kildene til IGN fortalte at de sammenlignet maskinen med en oppgradert Xbox, mens en annen fortalte at rent teknisk, føler studioet hans at Revolution tilhører "dagens" konsollgenerasjon (altså samme som GameCube, PS2 og Xbox).

I forhold til maskinvarespesifikasjoner, forteller IGN-kildene at maskinen vil komme med 104 MB RAM (samt 512 MB med "Flash RAM", som i følge rapportene vil være tilgjengelige for spillutviklere, men hovedsakelig ment for lagrede spill og slike ting). Prosessoren (med kodenavnet Broadway) skal være en videreutvikling av Gekko-prosessoren i GameCube.

Klokkehastigheten til prosessoren skal i følge en kilde være omtrent dobbelt så høy som på dagens GameCube, mens en annen hevder hastigheten totalt blir en og en halv gang så høy som på GameCube. Forventningene er omtrent de samme til grafikkbrikken fra ATI.

Spillene til Revolution vil, i følge IGN, komme på plater som kan lager 4.7 GB med data på et enkelt lag eller 8.5 GB i "double-layer" format. Til sammenligning har GameCube-platene plass til 1.5 GB med data. Dermed skulle det være mer enn nok plass på Revolution-platene, med tatt i betraktning at maskinen ikke støtter HDTV-grafikk.

Med tanke på at maskinvarespesifikasjonene blir såpass lave, er det klart at konsollen blir svært billig; IGN sine kilder ville ikke utelukke at den amerikanske prisen ville bli så lav som 99 dollar (ca. 660 kroner med dagens kurs), mens alle var enige i at prisen i alle fall ikke ville overstige 149 dollar (ca 1000 kroner).

Nintendos mål ser ut til å lage en konsoll som er liten, billig og stillegående, en idé disse maskinvarespesifikasjonene støtter opp om. Målet deres er ikke å konkurrere direkte med Sony og Microsoft. Utviklerne IGN har snakket med ser ut til å forvente at konsollen vil lanseres til høsten neste år i USA.

Det er selvfølgelig kontrolleren som virker mest spennende med Revolution, og IGN sine kilder forteller at den åpner en rekke nye og spennende muligheter. De tror at kontrolleren vil føre til at spillutviklere lager originale og unike spill for konsollen.

Nintendo-guruen Shigeru Miyamoto snakket nylig på Digital Interactive Entertainment Conference i Kyoto, hvor han fortalte at den myteomspunne Revolution-kontrolleren fortsatt har en hemmelighet på lur, som Nintendo vil røpe til neste år.

Siste fra forsiden