Sniktitt

Richard Burns Rally

Nå ser det ut som gode, gamle Colin McRae endelig får ekte konkurranse på rallyspillarenaen. Etter en grundig gjennomkjøring av Richard Burns Rally på PS2 sitter vi nemlig igjen med et svært godt inntrykk.

Side 1
Side 2
Side 3

Lite utvalg av biler
En ting enkelte utvilsomt vil oppfatte som en svakhet er det lave antallet biler tilgjengelig; spillet har åtte biler, og mangler for eksempel profilerte rallybiler som Ford Focus. Bilene du får kjøre er Citroen Xsara T4, Hyundai Accent, Mitsubishi Evo VII, Peugeot 206, Subaru Impreza 2003 (og 2000-modellen, som en bonusbil), Toyota Corolla og MG ZR Super 1600 (bonusbil). De tilgjengelige bilene er heldigvis godt laget og morsomme å kjøre. Statistikken deres ser også ut til å være autentisk i forhold til virkelighetens modeller, men da undertegnede aldri har prøvd å kjøre noen av disse bilene i virkeligheten er det naturligvis vanskelig å si hvorvidt de faktisk oppfører seg autentisk eller ikke.

Grafikken er et annet område hvor Richard Burns Rally imponerer. Hver for seg er kanskje ikke teksturene og objektene rundt om på banen særlig fantastiske, og bilene er ikke fryktelig detaljerte. Men alt sammen kombinert fører til at spillet leverer et svært autentisk bilde av rallybanene og deres omgivelser. Her er nesten ingen teksturerte murer som skal forestille tett skog - hvert enkelt tre er stort sett plassert inn for hånd, og resultatet ser slående ekte ut. Omgivelsene er egentlig ikke særlig spennende, og det meste av spillet ser ut til å foregå i skogen, men alt ser svært virkelig ut, og utviklerne har klart å fange de ulike områdenes særegenheter på en glimrende måte. Banefunksjonærer er animerte og i full 3D, og noen av dem har store problemer med å komme seg ut av veien når du kommer susende mot dem. Det å måtte bremse for ikke å kjøre ned trege kameramenn er ikke akkurat hverdagskost i rallyspill, men her vil du oppleve det.

Konklusjon
Richard Burns Rally ser ut til å bli det simulatorfrelste rallyentusiaster venter på. Da Warthog Sweden startet utviklingen var det én ting de hadde klart: De skulle lage tidenes mest realistiske rallysimulator. De hadde med andre ord et svært ambisiøst mål, og for øyeblikket kan det se ut som om de faktisk har oppnådd målet sitt. Dette betyr likevel ikke at spillet ikke kan underholde de som egentlig ikke har interesse av oljetrykk og temperaturen på bremseklossene - ved å skru ned vanskelighetsgraden kan en hver spille Richard Burns Rally. Det vil si, alle som har litt tålmodighet, og som ikke gir opp selv om de krasjer i annethvert tre og sliter med å holde seg på veien i 20 kilometer i timen. Richard Burns Rally kommer til PS2, PC og Xbox i sommer.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden