Anmeldelse

Ridge Racer 6

Glem realisme og glinsende Ferrarier. Omfavn skrensing og mengder av nitro. Ridge Racer 6 er klar for Xbox 360.

Side 1
Side 2

Få bilspill har et større arkadepreg enn Ridge Racer-serien. Her er bremsene nesten alltid til pynt, og du kan krasje etter hele ditt hjertes lyst uten at det får konsekvenser for bilen. Svingene tar du i 200 km/t mens du slenger bakenden ut i veien, her snakker vi om en real skrensefest. Det er som flere av mine kolleger i Gamer.no påpeker, det kunne vært hva som helst annet enn biler du styrte rundt på de mange banene. Her er det nemlig detaljorientert presisjon og timing som er viktig, ikke kjøreegenskaper og realistiske biler. Like fullt handler det om å komme først i mål. Når konkurranseinstinktet kvesses spiller det ingen rolle om det er biler eller kuer jeg suser rundt i.

Ekstremt ubalansert
Det første som slår deg ved Ridge Racer 6 er hvor ufattelig lett det er. Kampanjemodusen er en enorm galakse av løp du må låse opp på din vei mot toppen. I begynnelsen suste jeg inn og vant alt, nærmest med bind for øynene og hendene bak ryggen. Ja, det er morsomt å vinne, men ikke når du gjør det hver bidige gang. Utfordring når du spiller er viktig, og her har Namco skutt fullstendig over mål i de tidlige fasene av Ridge Racer 6.

For å kompensere på dette har de gjort den andre halvdelen av kampanjemodusen vanskelig. Så vanskelig at flere sikkert vil gi opp spillet mot slutten. Det er synd, for her viser tittelen sitt potensial. Tette kamper om plasser, økt fokus på taktisk svinging og ”boosting” er noe av beholdningen når vanskelighetsgraden stiger. Spillet kunne altså med hell fordelt vanskelighetsgraden jevnere over karrieremodusen. Hva med en litt hardere start og en litt mykere avslutning?

La oss snakke litt mer om karrieremodusen. Denne er som nevnt bygd opp som en slags galakse av løp (med ulike regler), bonuser og hemmeligheter. Hver bane er lenket sammen utover i galaksen. Beveger du deg oppover høynes vanskelighetsgraden, mens sidelengs bevegelse betyr at nye bilklasser blir tilgjengelig. Det finnes nok av overraskelser som er ”skjult” rundt omkring i dette virvaret av billøp. Som regel snakker vi om nye biler, og disse kan låses opp om du vinner alle løpene som kan lenkes til den aktuelle hemmeligheten. I Ridge Racer 6 er det for øvrig ikke noe som heter nummer to og nummer tre; her er det bare seier som er godt nok. Dette gjelder også om du bare vil kjøre enkeltløp og tidsangrep.

Nøkkelen til suksess
Hvis du virkelig går med ambisjoner om å bli best, er det to ting som betyr noe. For det første må du beherske svingene. Skrensing er alfa omega om du skal komme deg velberget gjennom de krappeste svingene. Du vil neppe bruke lang tid på å lære deg dette trikset, og det føles godt når du slår i bordet med godt gjennomførte skrensesvinger. Bilene har ulike egenskaper når det gjelder skrensing, så finn ut hvilken type som passer best til din kjørestil. For det andre er det essensielt at du sikrer deg såkalt nitro-boost. Dette gjør du nettopp når du skrenser, og boosten blir svært viktig utover i spillet.

Timing er viktig på høyere vanskelighetsgrader, for boosten fylles raskere opp når du skrenser like etter at du har brukt opp en tank eller to med nitro. Om du er god kan du kjøre med fulle nitrotanker stort sette hele tiden, og da er ikke suksessen langt unna. Husk at du kan velge én av tre typer boost når du skal fyre den opp. Disse typene avhenger av hvor mange tanker med nitro du har fylt opp, full boost gir selvsagt den beste effekten. Enkelte vil også oppleve at manuell giring gir det siste lille ekstra som skal til når konkurrentene blir tøffe i trynet. Her lønner det seg å prøve seg frem, det er ikke alle som drar like godt nytte av denne fordelen.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden