Ringenes Herre: Atter en Konge

Del tre av en småkjent trilogi av filmer som går under navnet "Lord of the Rings" settes snart opp på kinoene. Ønsker du å korte ned ventetiden, så tilbyr Electronic Arts deg muligheten til å spille filmen. Spillet baserer seg på filmen med samme navn, og det er andre gang EA benytter seg av denne filmlisensen.

En regnskur av piler
Det er rett og slett deilig når et spill benytter kraften i Sonys lille sorte spillboks til de grader som "Return of the King" gjør her. Omgivelsene er store og episke, og kvaliteten er imponerende. Menyene i spillet er av den typen en gjerne sitter og studerer i noen titalls sekunder ekstra. Omgivelsene er ikke bare en fryd for øyet. De er også som oftest interaktive. Det er artig å senke massive bruer av tre, eller sprenge seg vei gjennom tykke vegger av stein. Det finnes stiger å klatre opp på, og rep en kan benytte til å skli ned på bakken. Du er aldri trygg, uansett hvor du befinner deg i dette spillet. Plutselig kommer det en regnskur av piler fra en eller annen fjelltopp, hvor det står noen fiender å skyter på deg. Du møter også diverse skapninger som kan fly. Dette helper til med å holde variasjonen oppe i spillet. Lyden i "Return of the King" fortjener bedre en de dårlige høyttalerne på TV-en din. Det anbefales sterkt å plugge lydkablene inn i et skikkelig anlegg, for det er ikke bare bildene i dette spillet som vil imponere deg. Det faktum at alle stemmene er spilt inn av originale skuespillerne, bidrar kun til å gjøre lydsporet enda bedre.

Det handler om å samarbeide i "Return of the King", og det er mulig å spille sammen med en kamerat. Skjermen deler seg ikke, men kameraet zoomer ut slik at begge to får med seg hva som skjer. Selv om omgivelsene ofte er av gigantiske proporsjoner, så er det relativt små områder som er i fokus om gangen. Dette fungerer greit nok, men problemet med å få med seg alt som skjer rundt deg forverres en smule. Å spille "Return of the King" på denne måten er greit nok for en stund. Det er til og med mulig å finne seg en kamerat på nettet, dersom du ikke skulle ha en i virkeligheten. Om det er noen som faktisk kommer til å benytte seg av denne flerspillermodusen over nett gjenstår å se, men jeg mistenker sterkt at det blir et relativt lite antall. Det ligger noen få timer med moro og venter her, men de fleste vil nok gå lei rimelig fort. Det er ikke så mange i Norge som har skaffet seg en adapter ennå, og dette spillet vil mest sannsynligvis ikke bidra til å endre på dette.

"Return of the King" baserer seg på en episk historie som er elsket av tusener. Filmene er imponerende på mer enn en måte. "Lord of the Rings" tar opp store temaer, og presenterer dem på enda større måter. Spillet sprudler over av visuelt imponerende ingredienser, spennende filmsekvenser, og et lydspor som fortjener å få teste anlegget ditt for hva det er verdt. Vi liker historien. Det er ingen tvil om det. Spillet i seg selv er ganske enkelt i utførelsen. Det går i bunn og grunn ut på å løpe rundt og slå ned alt og alle som kommer i din vei. Det er uansett presentert på en nydelig måte, og når du kommer deg litt ut i spillet blir det utfordrene også. "Return of the King" stiller meget sterkt når det gjelder kvalitet, men litt svakere når det gjelder kvantitet. Spillet er et godt valg for de som ønsker å tilbringe et par timer i dette fascinerende universet. Er du nysjerrig på "Lord of the Rings", kan dette spillet fungere som en grei intro. Det er nærmest umulig og ikke få lyst til å se filmen etter å ha spilt dette spillet, og det er nok gjort med vilje. Du har kun deg selv å skylde på dersom du velger å ikke begi deg ut på dette eventyret.