Ringenes Herre: Kampen om Midgard

De som trodde eventyrene til Ringens Brorskap var over, kunne ikke tatt mer feil. Folkene bak Command & Conquer: Generals har laget et sanntidsstrategispill med utgangspunkt i det sagnomsuste Midgard.

Vakkert
Det er ikke bare menyene som er nydelige å se på. Alle detaljer i spillet er lett gjenkjennelige fra filmen, særlig landskapet imponerer. I tillegg er også soldater, bygninger og heltene flott gjengitt. Her er det ingen tvil om at man har brukt lisensen til det fulle, med et meget godt resultat. Personlig falt jeg for det nevnte oversiktskartet, som nesten er verdt en titt ene og alene.

Det eneste trekket rent grafisk er noen av filmene som vises fra slagmarken og introduksjonsfilmen. Disse står ikke helt i stil med resten av spillet, særlig personmodellene er ganske svake. Sett dette til siden så har du et spill som ser meget bra ut, og ville gjort selveste J.R.R. Tolkien stolt. Dette forutsetter selvsagt at ville likt filmene, men dog.

Lyden er også av meget høy kvalitet, igjen kjenner man seg godt igjen fra filmene. Spesielt er stemmegivningen veldig god og kjente fraser kommer på de korrekte tidspunkt. Musikken er selvsagt topp, og øvrige lydeffekter holder samme standard. Igjen var det en liten detalj som fuktet mine øyne. Lyden av vær og vind var fantastiske. Skrur du av musikken et øyeblikk hører du at det suser i løvet på trærne og fugler som kvitrer uvitende. Når det begynner å regne setter virkelig "kosefaktoren" seg inn for alle penga. Veldig bra!

Et annet sterkt punkt er fortellerstemmene. Disse forteller bakgrunnen for de ulike slagene, og hvordan ståa er i forhold til jakten på ringen. Spiller du på den gode side er det Ian McCellen (Gandalf) som tar seg av dette, mens de ondes forteller er ingen ringere enn Christopher Lee (Saruman).

Kampen om Midgard kan spilles i norsk språkdrakt, først og fremst til stor nytte for den yngre garde. Heldigvis er det kun de skriftlige elementer som er oversatt til norsk, mens den gode stemmegivningen blir beæret med underteksting. Bortsett fra dette er den engelske og norske utgaven helt lik.

På nett
Flerspillerdelen er viktig i Kampen om Midgard. At det er deilig å kunne slå andre gamere ned i støvlene er en kjensgjerning når det kommer til de fleste spill. Her blir det veldig spesielt siden du har så mange kort du kan spille ut etter hvert som slaget går sin gang. Brettene er varierte og gode, videre er kombinasjonene av kampvalg mange. Det eneste negative er at det kan bli problemer når man har mange enheter i aksjon på kartet samtidig. Hakking i både lyd og bilde kan forekomme, men dette er ofte opp til din og motstanderens oppkobling.

En liten bonus er at det foreligger et rangerings system på Electronic Arts sine hjemmesider. Ikke dumt at du til enhver tid kan sjekke hvor du ligger an i kampen om å bli Midgards beste hærfører og strateg. Du kan dessuten selv lage egne kart som du og dine venner kan utkjempe slag på.

Men vær advart! Sett av godt med tid hvis du først begir deg på nettet for å utfordre andre krigsherrer i Midgard. Kampene er ofte lange, og bølger frem og tilbake. Til tross for lengden, vil du sitte på kanten av stolsetet under hele seansen. Flerspillerdelen ene og alene verdt dine dyrebare penger.

Ringenes Herre: Kampen om Midgard er blant de aller beste strategispill hittil i år. Hvis vi fokuserer på sjangeren som legger vekt på ressurser, så er det kanskje blant de aller beste på lang tid. Bli ikke skremt selv om det er lisensiert, spillet holder uansett et høyt nivå. Det største minuset er noe lange lagre og lastetider, i tillegg til at spillet virkelig krever maskinkraft. Jeg fikk også noen ekstra furer i pannen av den norske tittelen, men det er naturligvis ikke trekkgrunnlag her på Gamer.no. Alt i alt er dette et spill du vil få glede av i lang tid fremover. Både enspillerdelen og flerspillerdelen tilbyr en god spillopplevelse. Men husk å ha filmene lett tilgjengelig. Du vil raskt føle deg kallet til å pløye gjennom hele trilogien, nok en gang.