RTL Biathlon 2008

49 Games leverer et av sine bedre spill med RTL Biathlon 2008, men klarer ikke å unngå et par strafferunder.

Skiskyting er uten tvil en av de beste TV-sportene som finnes. Det er spennende og uforutsigbart, i tillegg til at du får fyre av mot intetanende blinker. Dermed burde det være en smal sak å lage et godt spill av idretten, men det har vist seg vanskeligere enn forventet. Fjorårsutgaven av RTL Biathlon var direkte dårlig, og maktet ikke å underholde i det hele tatt. I år prøver 49 Games seg på nytt, og den tyske utvikleren har faktisk klart å levere et betydelig bedre produkt. Det er ikke noen kandidat til årets spill, men makter likevel å gi en helt kurant spillopplevelse.

Skiskytter i solnedgang. Svært vakkert.

Tredelt

RTL Biathlon 2008 er grovt sett delt opp i tre deler. Karriere, enkeltløp og flerspiller. Det vil si, flerspiller og karriere er egentlig nøyaktig det samme, med den selvsagte forskjellen at andre menneskelige spillere deltar i rennene i flerspillerdelen. Når du spiller alene handler karrierebiten om å lage din unike skiskytter, bestemme hvor han/hun er fra, for så å sende utøveren ut i sporet. I starten er dette svært lett, og du knuser motstandere med marginer som egentlig burde vært uhørt. Etter hvert som du «rykker opp» blir imidlertid motstanden hvassere, men da er til gjengjeld du også en bedre skiskytter.

Som i RTL Ski Jumping kan du nemlig utvikle spillfiguren din ved hjelp av en rekke rollespillelementer. Etter hvert renn får du utdelt et visst antall treningspoeng, og disse brukes til å forbedre utøveren din. Det maksimale treningsutbytte kan også utvikles etter hvert som du samler erfaringspoeng etter renn og går opp i nivå. Etter en stund kan du til og med velge en spesialegenskap. Skal utøveren din ha ekstra god utholdenhet, være god i bakker eller en mester på å spurte?

Suksess i sporet er en hårfin balansegang mellom fart og melkesyre. Kontrollen over løperen er svært enkel, du skal holde inne en tast/knapp på en slik måte at farten er maksimal, men uten at det går utover energireservene til løperen. Om du kjører for hardt ute i løypa vil løperen din gå helt tom for krefter, og da er det bare å glemme heder og ære. Innimellom får du muligheten til å spurte, og da er det bare å kjøre maks fart.

Du kan få en unyttig superstart om du beregner knappetrykkingen din riktig.

Denne løsningen fungerer, men er ikke helt ideell, da måleren for fart og energi er plassert nederst på skjermen. Det betyr at du hele tiden er avhengig av å stirre på denne måleren og du går dermed glipp av det meste som skjer rundt deg. Slik sett er skytingen et herlig avbrekk, da føler du i hvert fall ikke at du står der med krum nakke.

På standplass deles det opp i stående og liggende skyting, noe alle idrettsinteresserte vet. Paradoksalt nok er stående skyting det letteste. Selv om geværet veiver mye mer, er blinkene såpass store at det er umulig å bomme. På liggende er det litt mer utfordrende å treffe, men heller ikke her blir det spesielt vanskelig. Når du skal fyre av må du holde pusten for å stabilisere geværet, og dette tærer på energireservene. Derfor er nøkkelen til suksess å være rask og presis. Jeg savner enda større detaljstyring på standplass, slik som hensynet til vind og at du blir straffet for en hard inngang til matta. Slike nyanser hadde løftet spillopplevelsen ytterligere.

Bom straffer seg. Du får enten tidsstraff eller, gledelig nok, strafferunder. Disse rundene bidrar virkelig til å heve spenningen, da spesielt i flersspillermodusen. Tidsstraff gir liksom ikke den samme nerven underveis i løpet. Sekunderingen kunne imidlertid vært bedre og vist et bredere utvalg av løpere på hver mellomtid, igjen handler det om nyanser og viktige detaljer.

Vi skulle gjerne sett av skytingen var enda mer utfordrende.

Gammel traver

49 Games er gjerrige med lisensene, og gir oss bare fire ekte skiskyttere i RTL Biathlon 2008. Alle er selvsagt tyske verdensstjerner: Magdalena Neuner, Kati Wilhelm, Michael Greis og Sven Fischer (som for øvrig har lagt opp, 49 Games!). Trøsten får være at det er sytten ekte arenaer med, inkludert Holmenkollen og Hochfilzen. Disse er riktignok ikke tro kopier fra virkeligheten og traseene føles ofte i overkant identiske. Likevel skal man ha skryt for god bruk av topografi, noe som bidrar til at rundene aldri blir uinteressante. Jeg synes imidlertid at utøverne kunne gått på trynet når de krasjet i hverandre og diverse objekter. Det ser bare for dumt ut at usynlig kraftfelt beskytter hvert individ.

RTL Biathlon har fire ulike øvelser. Individuell start, sprint, fellesstart og jaktstart. Variasjonen mellom disse er god, selv om det er sprint som er det mest populære i karrieremodusen. Om dere spiller flere sammen er alle øvelsene nesten like spennende, det sørger konkurranseinstinktet for. De individuelle løpene er kanskje de minst interessante, siden det gis tilleggstid her fremfor strafferunder. Jaktstarten er ganske enkelt genial, og gir deg nervepirrende konkurranser.

Dette spillet er kanskje ikke en stor opplevelse alene, men sammen med et par kompiser er skiskyting virkelig morsomt. Min absolutte favoritt er én mot én over delt skjerm, da blir konkurransen knivskarp. Tenk deg en jaktstart der den ene må jage den andre, da blir standplass virkelig en neglebitende opplevelse. Det er også mulig for opptil fire spillere å delta i karrieremodusen på tur, men det blir aldri like morsomt som rivalisering over en skjerm som er delt i to.

I nedoverbakker lønner det seg å huke seg godt ned. Noe ikke alle skjønner.

Visuelt sett er det omgivelsene som imponerer mest i dette spillet. Bakgrunnene står virkelig frem som vakre, med snøkledde fjell og flott skog. Klonene på tribunene er mange, men lite entusiastiske – kanskje litt mer spilløl til spillfigurene hadde gjort jobben? Animasjonene på løperne er ikke av den beste, og enkelte ganger virker det som om alt går på usynlige skinner under snøen. Fartsfølelsen ned bratte utforbakker kunne også vært noe bedre, den har jo 49 Games maktet å formidle på en god måte i Winter Sports 2008.

Takk Gud for at vi slipper de pestbefengte kommentatorene fra overnevnte spill i RTL Biathlon 2008. Her må vi klare oss med en ordknapp speaker, men dette er stillhet som er verdt rent gull. Miljølydene er fine, og du kan høre løperen din puste tyngre og tyngre i takt med hvor mye krefter som blir brukt. Musikken er, ikke uventet, av det heller uinteressante slaget, men den fungerer helt greit som bakgrunnsstøy.

Årets utgave av RTL Biathlon er faktisk helt på det jevne, og det er et par steg opp fra fjorårsutgaven. Spillet er svært spennende når du utvikler løperen ditt opp på et høyt nivå, og ikke minst i flerspiller. Det er deilig å kunne konkurrere mot menneskelig motstand med strafferunder og knallharde bakker som fallgruver. Vi skulle gjerne sett enda mer varierte traseer, en mer utfordrende standplass og flere lisensierte løpere. RTL Biathlon 2008 kan nemlig bli litt i det enkleste slaget, selv på aller høyeste vanskelighetsgrad. Vi vil ha enda mer å bryne oss på, 49 Games. Vi vil sikle av utmattelse i beste Ole Einar Bjørndalen-stil!