RTL Ski Jumping 2005

Spillet er det tredje i rekken på PlayStation 2, og hvem er bedre enn RTL til å bistå i utviklingen av et FIS-lisensiert hoppspill? Den tyske giganten står tross alt bak majoriteten av TV-produksjon i det virkelige verdenscupsirkuset og bør skilte med atskillig erfaring når det kommer til en av Norges paradegrener. Spørsmålet er om de sammen med utvikler 49Games makter å sette sitt preg på dette hoppspillet.

Den glade amatør
Tre moduser er tilgjengelige om du vil føle vinden suse rundt ørene: Karriere, hurtigstart og treningshopp. I tillegg kommer også en nyttig opplæringsdel for nye håpefulle. Karrieren utgjør brorparten av spillet, og er igjen stykket opp i to deler. Enten kan du velge å gå gradene som skihopper, eller så kan du ta på deg den utfordrende oppgaven som landslagstrener. Begge er relativt like, med den markante forskjellen at du har fire selvstendige hoppere i rollen som landslagstrener. Disse kan hoppe "selv" eller styres manuelt når du føler for det. Uansett hva du velger er det ikke å delta som gjelder, men å vinne!

Når det gjelder selve hoppingen kan den virke avansert og vanskelig ved første øyekast, men viser seg raskt å ikke være tilfellet. Hele veien fra bommen til nedslaget er det balanse som er i fokus, det vil si å stå i mot en eventuell sidevind. Vindkastene byr sjeldent på problemer, og virker kun som et realismekrydder. Deretter skulle man tro det er viktig å treffe perfekt på hoppkanten, men det synes ikke slik i RTL Ski Jumping 2005. Lengden blir ikke radikalt ulik om du faktisk får et perfekt treff på hoppet, eller ikke foretar deg noen ting som helst. Betenkelig, siden det å lykkes på hoppkanten kanskje er det viktigste rent teknisk i hoppsporten.

Det som synes sentralt i dette spillet er faktisk v-stil, denne må holdes lengst mulig for å oppnå respektable lengder. Når det kommer til landingen er denne lite avansert, slipp opp v-stil og trykk x. Timingen uttales å være viktig, men er egentlig ikke det. Du kan kanskje tjene et par små meter på å ta risikoer ved landing, noe som sjeldent betyr noe. Vi savner fremdeles en fallgrense og muligheten til å redde hopperen fra fall i RTL Ski Jumping 2005. Siden resten av hoppet handler så mye om balanse, hvorfor ikke implementere dette i nedslaget også?

Stilkarakterer virker vilkårlige, og poengsummene blir latterlig jevne. Flere ganger skilte det et par poeng mellom plass nummer 50 og førsteplass, noe som er så urealistisk at det grenser til det paranormale. Dessuten er det merkelig at samtlige, deg selv inkludert, uten unntak hopper bedre i andre omgang. Dette er fordi man merkelig nok går opp en avsats for hver omgang, uavhengig av vindfoholdene. Dessverre blir spillet da relativt forutsigbart, og dermed noe uinspirerende.

Laghopping høres spennende ut, og du vil møte på ulike former av den hver eneste sesong. Som nordmann hadde jeg den ære å hoppe med kjente navn som Roar Jostein og Thorbjoern Thorstvedt. Problemet var at disse ikke alltid klarte å kvalifisere seg til selve rennet, og det var flere ganger vi kun var to hoppere på laget. Slik fungerer det som kjent ikke i praksis, og denne feilen spolerer totalt poenget med laghoppingen.

Trening gjør mester
For å lykkes som idrettsutøver må det trenes, og for å få best mulig utbytte bør du ha et godt støtteapparat for å hjelpe deg med dette. Merkelig nok går utgifter til trener og smører rett ut av din egen lomme, ingen hjelp fra nasjonale forbund her nei. Heldigvis renner pengene inn i strie strømmer. Sponsorer, premiepenger, gambling og hemmelige beundrere er blant kildene til din økonomiske fremgang. De store pengene derimot, ligger i et Quiz. Det er jo et velkjent fenomen at hoppere med dårlig råd ser seg nødt til å delta i Quiz for å opprettholde karrieren. I RTL Ski Jumping 2005 kan man vinne opptil 128 000 euro hver gang, noe som kommer godt med.

Treningen foregår mellom konkurransene, og det er opp til deg hva du vil prioritere. Hoppstyrke, motivasjon, generell form eller kroppsvekt(!). Det å ansette gode trenere og smørere gir merkbart bedre utbytte for din hopper, men koster til gjengjeld godt med euro. Slankepress er faktisk en viktig del av spillet, og blir mye fokusert på. Selv de elendige kommentatorene finner det riktig å si at man bør være tynn for å lykkes i sporten. Ikke bare er dette forkastelig, men med de nye FIS-reglene er det også direkte feil.

Hopperen din får stadig vekk erfaringspoeng, og disse kan brukes på andre nyttige ferdigheter hver gang han avanserer til neste nivå. Her er det hoppteknikk og personlige egenskaper du kan forbedre, alt fra hvor gå du skal være til å flyte i luften til dine evner til å forhandle med sponsorer.

Parallelt med at du blir bedre, blir også utfordringene dine hardere. I karrieremodus finnes tre nivåer: Junior, amatør og profesjonell. Viser du ikke at du er god på det nederste nivået, kan du glemme å gå videre til det neste. Dette er en grei løsning, siden det sikrer at du er god nok, både på teknikk og utstyr, før du skal hamle opp med de store gutta.

Autentiske bakker
FIS-lisensen har ett formål, det å kunne vise til de samme bakkene vi kjenner fra det daglige. Alle har autentiske navn og ligner noenlunde på sine virkelige forbilder. Når det gjelder grafikken er den ganske fin, selv om animasjonene ikke er akkurat er siste nytt. Miljøene rundt bakkene er greie, og publikum består av de vanlige fargeprikkene de ofte er i slike spill. Litt merkelig er det hvordan din hopper ofte utrykker skuffelse etter kjempehopp som sikrer ham seier i rennet, og dertil glede når han lander på kulen. Det er ikke ofte dette skjer, men når det hender ser det bare dumt ut.

Lyden, derimot, er av en helt annen kvalitet. Kommentatorene er som i det forrige spillet helt elendige. Hvis du ikke skrur disse av relativt tidlig i spillet, risikerer du å miste lysten på å i det hele tatt fortsette. Musikken er også litt tvilsom, og minner til tider om den typen RTL bruker på sine halvpornografiske filmer rundt midnatt (har jeg blitt fortalt).

Selve kameraføringen i spill er også en blandet opplevelse, og kan til tider være svært frustrerende. Før hvert eneste hopp må du vente på at kamera skal ta en slags halvsirkel, før det zoomer inn på hopperen. Det er ikke snakk om mange sekundene, men blir raskt ganske irriterende. Dessuten er kameravinklene i reprisene dårlig, ofte ser du ingenting grunnet trær og bygninger i ditt synsfelt. Når du skal ta en kikk på hva dine konkurrenter foretar deg oppstår et nytt problem. Flere ganger ble hoppene vist som kun en grå "tunnel" med en liten lysprikk i midten. Flere irriterende småfeil som dette trekker kraftig ned.

Et siste irritasjonsmoment er hyppig lasting i spillet. Spillopplevelsen blir overdreven oppstykket, og du bruker mer tid på å vente enn å hoppe.

Hoppspill er glimrende i flerspiller, det kan jeg skrive under på. RTL Ski jumping 2005 gjør en god jobb her, men dessverre kun lokalt. Det hadde vært interessant å kunne gå online å fylle opp konkurranser med menneskelige spillere. Da hadde vi snakket flerspiller! Som sagt fungerer det fint lokalt, forutsatt at du har venner som innehar en liten interesse for hoppsporten.

Til tross for et skred av feil og mangler makter faktisk RTL Ski Jumping 2005 å engasjere. Ingenting slår følelsen av å lande "på sletta" etter et prikkfritt svev, ei heller å stå på toppen av pallen for første gang. I perioder kan du oppleve å bli hekta på spillet, men dessverre er dette bare forbigående. Spillet mangler på en måte dybden til å engasjere over tid, spesielt i enspillerdelen.

Konklusjon
RTL Skijumping 2005 er ingen revolusjon for sjangeren, snarere tvert i mot. Bortsett fra enkelte små endringer er det lite som skiller fra den forrige versjonen, og ett år er lenge i denne bransjen. Spillet tilbyr grei, men alt for enkel, underholdning. På grunn av at spillet er relativt lett, og at det mangler flerspiller over nett, blir varigheten kraftig redusert. Potensialet i hoppspill er stort, men for meg er Ski Jumping Internasjonal fortsatt spillet som klarer å demonstrere hoppsportens essens best. At hopperen her er en fyrstikkmann, sier sitt.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen