RTL Ski Springen 2003

Den gamle mykpornokanalen RTL har lånt navnet sitt til et spill for deg som elsker skihopping. På mange måter holder de seg innenfor et fagfelt de har greie på. Skihoppere og pornostjerner har nemlig flust med felles arbeidsrutiner: Trønderbart, godt med glidemiddel, kondomdrakt, riktig sats (stopp meg nå, før Tore Ryen kommer og gir meg en kos).

Snørrtørking og nevehytting
Produsentene har rekonstruert 21 av verdens mest kjente hoppbakker (deriblant Holmenkollen) på en forholdsvis troverdig måte, selv om grafikken til tider suger ganske bra. Hopperne er derimot godt animert med karakteristiske bevegelser og gester som snørrtørking og triumferende nevehytting. Den middelmådige grafikken er egentlig ikke noe stort problem siden alt likevel er så merkelig, så annerledes, så sykelig tysk. De ulike bakkene byr på ganske ulike hoppopplevelser. I Falun blir du for eksempel utsatt for lumske vindkast, mens Kollen gir en ganske rolig svevetur. Det er viktig å vite når man skal gi seg i svevet, drar du hopperen for langt ned i bakken er sannsynligheten stor for et gigantisk tryn. Motstanderne er uansett ikke helt av ørnekaliber og de lander overraskende ofte i nærheten av kulen. Øvelsesmodus lar deg teste de ulike hopperne i ulike bakker under ulike værforhold og er absolutt en god ting for nybegynnere. Lydbildet er grusomt med korte musikksnutter som spilles om og om igjen, og en speaker som minst kunne trengt et par skuespillertimer med Nils Ole Oftebro og engasjementstips fra Vidar Theisen. Det er godt spillet har en av-knapp.

RTL Ski Springen 2003 har en veldig japansk ettersmak, og det er åpenbart at det tyske spillmarkedet skiller seg ut fra resten av Europa. Som i japanske spill har vi her en helt marginal sportsgren som blir gjort enda særere enn den egentlig er. Formen er mildt sagt merkelig og inneholder massevis av eksentriske innslag og platt humor. Det er også det som redder Ski Springen og gjør det til en moderat underholdende, ja til og med vanedannende opplevelse. Managermodusen hvor du i stor grad føler deg som en tilskuer og gambler har stor sjarm, og det er spennende å se resultatene av de taktiske grepene du foretar i forkant av konkurransene. Legg deg ned på sofaen en tidlig søndag formiddag, gå inn i grønnsaksdvale og la deg berolige av time på time med lange svev og stilkarakterer i tabell. Selv om det er langt utenfor sesong kommer den gode vinterfølelsen til å vare et stykke ut i juni. Visste du forresten at i Tyskland og Østerrike er skihoppere de nye rockestjernene? Det er en merkelig verden.