RTL Winter Games 2007

I RTL Winter Games 2007 får vi femten disipliner innenfor syv populære vinteridretter. Men likevel holder det ikke i lengden.

Vinteren er noe dritt. Snø som må måkes, sviende minusgrader, glatte veier, mørke kvelder og høye strømregninger. Bare svineri, alt sammen. Den eneste grunnen til at jeg ikke stiller meg helt og holdent bak den global oppvarmingen, er at uten den fordømte snøen er det mye vanskeligere å gjennomføre vinteridrett. Jeg tilhører nemlig den delen av befolkningen som foretrekker langrenn fremfor fotball, og synes vinter-OL er mye morsommere enn sommer-OL.

Derfor så jeg frem til å teste RTL Winter Games 2007, et spill i en sjanger som gikk av moten omtrent samtidig med at den tidligere storutgiveren Epyx gikk konkurs. Jepp, dette er et mesterskapsspill, der vi får en haug ulike vinteridretter servert i én pakke, og kan kjempe for Norges heder og ære i et helt mesterskap, eller i individuelle øvelser. Alternativt kan vi konkurrere mot en venn eller to, og denne typen spill er tradisjonelt mye morsommere sammen med andre.

Nytt vinter-OL allerede?

De syv idrettsgrenene vi får tilgang på er skiskyting, alpint, hopp, curling, skøyter, bob og aking. Alpint er delt inn i alle de populære alpine grenene (utfor, Super-G, slalom, osv.), mens hopp foregår i både stor og liten bakke. Vi får med andre ord de mest populære vinteridrettene, og selv om det utvilsomt er mange andre idretter som kunne fungert (som snowboard og freestyle, kunstløp med rytme-action-elementer eller mer tradisjonelt langrenn), er det ikke så mye å si på variasjonen.

Tradisjonelt sett har denne typen sportsspill hatt en lei tendens til å servere et gameplay der du enten må bevege joysticken eller trykke ulike knapper i en viss takt, eller bare så raskt du overhodet klarer, noe som har resultert i mye ødelagt spillutstyr og lite god underholdning. Dette er heldigvis noe de tyske utviklerne i 49Games generelt har klart å unngå. I stedet har de forskjellige idrettene fått relativt varierte kontrollsystemer og et gameplay med en viss dybde.

God fart i løypene

Selvfølgelig er det begrenset hvor dypt gameplayet kan og bør være i et spill som inneholder syv ulike idretter, og det er få øvelser som ville fungert spesielt godt alene. Den absolutt morsomste delen av spillet finner vi i alpinbakkene, hvor kontrollene sitter som et skudd, og fartsfølelsen er til å ta og føle på. Alle disiplinene føles unike, men det sentrale er alltid å holde perfekt linje utfor bakken samtidig som du balanserer fart og kontroll for å sikre at du havner på riktig side av portene.

Bob og aking følger litt i samme gaten. Her gjelder det å holde det riktige sporet samtidig som du unngår å komme bort i kantene mens du suser nedover. Igjen må du balansere fart og kontroll for å sikre at du kommer gjennom banen så raskt som mulig, samtidig som du unngår å miste kontrollen. Fartsfølelsen er svært god, og det er vanskelig å ikke la seg rive med der du suser nedover banen.

Ski + krig = skiskyting

En skulle kanskje ikke tro at skiskyting egnet seg særlig godt som spill, men det vi får servert i RTL Winter Games 2007 demonstrerer at det absolutt ikke er umulig å lage interaktiv underholdning av denne idretten, selv om 49Games nok har litt å gå på før resultatet blir direkte supert. Fokuset her er på å holde riktig fart gjennom løypen, og velge hvor du vil ta litt i og hvor du vil slakke av for å samle krefter. Det lønner seg ikke å være utslitt når du skal skyte, og hvis du bommer belønnes du med tidsstraff. Det hadde forresten fungert bedre med ekstrarunder, for slik det er nå er det vanskelig å vite hvordan du ligger an i forhold til resten av feltet hvis du har bommet en gang eller to.

Hopp fungerer også helt greit. Her er det timingen som står i sentrum. Når du suser nedover mot hoppkanten gjelder det å vente til akkurat siste sekund før du tar sats, og når du skal lande må du velge riktig tidspunkt slik at du får tatt perfekt nedslag samtidig som du får flydd så langt som mulig. På høyere vanskelighetsgrad kompliseres det hele av at du også gå ut i svevestilling (V-stil) etter avsats, og selvfølgelig lukke beina igjen før du lander.

Idrett på glattisen

Curling er en spennende idrett, men den krever en viss taktisk forståelse før den blir underholdende. Jeg har ikke sett noen ordentlige curlingspill før, så dette var noe jeg gledet meg til å teste. 49Games sin spillmatisering av denne sporten fungerer fint, selv om fysikken er noe betenkelig (steinen stopper gjerne litt brått opp når den kommer dit den skal). Du kan velge om du vil spille med forenklede regler eller om du vil simulere en hel curling-kamp, noe som kan ta lang tid, men fører til et mye mer strategisk gameplay.

Tidligere skrev jeg at 49Games stort sett har klart å unngå det irriterende "trykk riktig knapp"-gameplayet. Vel, det er ett unntak, og det er skøyteløpene. Her blir du sittende å se på en måler som beveger seg fra side til side, mens du følger bevegelsene så nøyaktig som mulig. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan man skal spillmatisere skøyteløp på en måte som ikke er drepende kjedelig, og 49Games har ikke klart det. Skøyteløpene kommer i to utgaver, 500-meter og 1500-meter. De er fullstendig identiske, med det unntak at 1500-meteren er en lengre utgave av det samme våset. Hvis det blir noe RTL Winter Games 2008, bør 49Games enten droppe skøytedelen eller gjøre enorme forandringer.

Skreddersydde mesterskap

Heldigvis er det fullstendig mulig å late som skøyteløpene ikke eksisterer. Du kan nemlig lage dine egne mesterskap, og velge fritt mellom de tilgjengelige idrettene og disiplinene. Spillet kan spilles alene, eller sammen med en venn eller tre, og kommer med mulighet for delt skjerm både på PS2 og PC. For å gi det hele litt ekstra varighet har utviklerne også lagt inn en slags karrieremodus, der du må spille deg gjennom en serie småoppdrag (slik som å treffe blink tjue ganger på rad i skiskytingen, eller slå en viss tid i utforbakken).

Denne karrieremodusen hjelper imidlertid lite på spillets største problem, nemlig mangelen på innhold. Hver idrett eller disiplin har sin egen bane eller løype, og når du har lært denne å kjenne, har du ikke noe mer å se frem til. Jeg er klar over at dette i alle fall delvis er et resultat av spillets fokus (det skal tross alt simulere et mesterskap i stil med OL), men det er likevel litt synd. Blir du hektet på utfor, må du med andre ord kjøpe Alpine Ski Racing 2007 for å få mer av det samme, og det er nok ikke helt tilfeldig at 49Games har laget egne spill basert på tre av idrettene i dette spillet.

Nå skal det riktignok sies at jeg egentlig ikke føler noe stort behov for mer skihopping eller skiskyting, og selv om det meste er underholdende, er alpint den eneste idretten som er virkelig vellykket i dette spillet. De andre (med unntak av skøyting, selvsagt) fungerer godt innenfor de begrensede mesterskapsrammene, men inviterer egentlig ikke til merspilling. Og, skal jeg være helt ærlig, synes jeg dessuten alpint fungerte enda bedre i Coldwood Interactives Ski Racing 2006 enn det gjør her, selv om vanskelighetsgraden i det spillet nok er betraktelig høyere.

RTL Winter Games ser ganske greit ut, egentlig. Detaljnivået er ikke akkurat kjempehøyt, men figurene er stort sett godt animert og omgivelsene ser for det meste fine og vinteraktige ut. Lyden står det ikke like godt til med. Spillet har to av de dårligste kommentatorene jeg har hørt, og de gjentar de samme frasene om og om igjen til du enten eksploderer av irritasjon eller (kanskje mest sannsynlig) skrur dem av. Dessuten er musikken ofte bråkete, og selv om jeg ikke synes den er helt grusom, ble jeg raskt lei. Lydeffektene ellers fungerer helt greit, men det er lite som tyder på at dette er et område 49Games har investert mye i.

RTL Winter Games 2007 er variert og underholdende, og gameplayet er akkurat dypt nok til at det fungerer i forhold til spillets kontekst. Det store problemet er varigheten. Med bare én løype/bane per idrettsgren, er det begrenset hvor lenge det er morsomt å holde på. Når du først har satt en knalltid i slalombakken eller skiskytningsløypen, er det lite poeng i å spille videre. På én måte virker spillet som en samling demoer for de andre vintersportspillene fra 49Games, med litt ekstrainnhold for å gjøre produktet mer spiselig. Det fungerer godt i starten, men det tar ikke veldig mange timer før du begynner å føle at du har brukt opp underholdningsverdien spillet har å by på. Vent til det havner i tilbudskassen før du eventuelt kjøper.