Rundt 50 000 ber Steam om å få tilbake pengene for spill per dag

Valve lar nå publikum se supportstatistikken på nettbutikken.

Skjermbilde av Steam

Denne uken ytret Valve et ønske om å være mer åpne om hvordan ting flyter på supportdelen av nettbutikken Steam. Selskapet har derfor åpnet opp en side med statistikk som viser hva slags henvendelser de får daglig, og hvor lang tid selskapet bruker på å løse dem.

Skjermbilde av Steam

Som GamesIndustry.biz peker på har nettstedet mottatt 49 199 forespørsler om å få pengene tilbake i løpet av de siste 24 timene. Ifølge Valve selv bruker de som regel mellom 1,35 timer og 1,53 dager på å løse disse henvendelsene.

Ellers viser tallene at et mye mindre antall henvendelser går på teknisk hjelp, konto- og sikkerhetshjelp og kjøpshjelp. Disse tallene ligger henholdsvis på 2211, 12 366 og 1776 henvendelser.

Åpnet muligheten i 2015

Det var i 2015 at Valve åpnet opp for at kundene lett kunne å få pengene tilbake for spill og programmer de var misfornøyde med. For å kunne få tilbake pengene må man ha kjøpt produktet i løpet av de to siste ukene, og kan ikke ha brukt det i mer enn to timer.

Da nyheten ble annonsert pekte mange på at dette kunne gå på inntektene til kortere spillopplevelser som ikke varer i mer enn to timer, slik som Gone Home eller Portal. I ettertid har vi dog ikke hørt mye misnøye fra spillutviklere rundt dette.

Konkurrent Origin var for øvrig mye tidligere ute med et lignende tilbud. Allerede i 2013 begynte de å tilby pengene tilbake, med litt andre regler.

Steam ser for øvrig ut til å ha fått en hard konkurrent i Kina:
Tencent går i strupen på Steam »

Siste fra forsiden