Refleksjon

Söldner Secret Wars - Del 5

Dette er femte del i en serie dagbøker om Söldner Secret Wars her på Gamer.no. Spillet, som i følge JoWooD, vil sette en standard for Internettbasert spilling. I denne utgaven forklarer han litt mer om fysikk-og partikkelsystemet samt skadesystemet.

Side 1
Side 2
Side 3

Fysikken i kjøretøyeksplosjoner
Med partiklene ferdig og fysikksystemer lagt til kan vi nå implementere kjøretøyseksplosjoner. Systemet vårt er så fleksibelt at vi enkelt og greit kan plukke fra hverandre et hvilket som helst kjøretøy bit for bit. Deretter kan vi binde fysiske parametere opp mot hver enkelt del for så å la dem eksplodere. Med en heftig støvsky av partikkeleffekter i bakgrunnen ser det veldig stilig ut når et enkelt hjul kommer flygende mot deg fra en eksplosjon, spretter opp i lufta og til slutt faller til ro. Jeg har lagt ved to skjermskudd og vil prøve å få lagt ut en video av dette så fort som mulig!

"Splash"-skade
De skadene omgivelsene tar under en eksplosjon kaller vi "splash"-skade. Vi må simulere en del effekter for å få eksplosjonene så realistiske og stilige som mulig. I Söldner vil du som hovedregel ta mindre skade desto lenger unna du er en eksplosjon. Det er så klart en maksimumsgrense for hvor stort område de forskjellige typene våpen kan gjøre skade på. I tillegg vil eventuelle hindre mellom deg og en eksplosjon redusere skade. Vær dog klar over at dekningen kan sprenges bort av den samme eksplosjonen som skader deg, og derfor fortsatt kan gjøre full skade. Større sprengemner som bomber og store raketter vil etterlate seg kratre i landskapet. Bygninger, planter og løvverk vil så klart også ta skade, noen vil til og med forsvinne helt. Du kan gjerne gjemme deg bak kjøretøy siden også de vil gi dekning. Om et kjøretøy skulle eksplodere vil så klart også du ta skade. Vi har valgt å utelate muligheten for at spillere tar skade av fallende vrakdeler etter kjøretøy eller andre ting som sprenger. Dette har vi gjort fordi det ville blitt for tilfeldig hvor ting lander og hvem som blir truffet, noe som kunne blitt en ganske frustrerende opplevelse.

Söldner og klasser
Når vi ser på andre populære flerspillerspill der ute er det en ting vi misliker, klasser. Misforstå meg ikke, å spille som lege kan være gøy, men å spille lege med begrenset tilgang til våpen er ikke så morsomt. Vi ville ha et mer fleksibelt system i Söldner, hvis du har fulgt med på forumet vårt har du sikkert fått med deg hvordan det fungerer. Å dele opp i klasser har en stor fordel, det gjør spillet lettere å markedsføre. Det er enklere å kunne si: "Du kan spille som medic" enn det er å si "du kan bruke førstehjelpsutstyr". Derfor valgte vi å utstyre noen av soldatene i Söldner med klasseutstyr. La meg vise dem og gå raskt gjennom dem for dere.

Hver soldat har fem våpenplasser. Hver plass kan bare ha et våpen eller en ting. Du kan kaste fra deg tingene i plassene slik at andre kan plukke dem opp om de har ledig plass. De forskjellige plassene du har til rådighet er:

1. Kniver
1. Kniver Med denne kan du kutte ting, angripe soldater eller skjære inn logoen til laget ditt i vegger. Med høyre museknapp kaster du kniven på målet. Når du har kastet kniven må du plukke den opp igjen hvis du vil bruke den videre.

2. Pistoler
En hvilken som helst pistol med normal ammunisjon og et gitt antall med magasiner (avhengig av kaliber)

3. Rifler
Hvilken som helst av riflene, maskingevær eller tilsvarende våpen. Bæres med en hvis mengde ammunisjon og ekstra magasiner. Mengden ekstra ammunisjon avhenger av kaliber på våpenet (vekt på ammunisjon)

4. Granater
Vi har et bredt utvalg av signalgranater til å markere forsynings- eller landingssoner, splintgranater, røykgranater og en del annet. Per dags dato kan en spiller bare ha en type granater og maksimum fire granater (dette kan bli forandret på før spillet slippes)

5. Spesialutstyr
Denne plassen er forbeholdt spesialutstyr og kun en slik ting. Dette vil si førstehjelpsutstyr, bomber, snikskytterutstyr, ingeniørutstyr, offisersutstyr eller rakettskytere. La meg forklare litt om hva de forskjellige settene inneholder og gjør.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden