Sniktitt

S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl

Vi var så heldige å få prøve S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl i Los Angeles i år. Riktig nok bare flerspiller-delen, men morsomt var det - spesielt kombinert med en utfyllende presentasjon av Darren Williams.

Side 1
Side 2

De kommer om natten Vi ble introdusert til to nye skapninger i Tsjernobyl-universet. "Bloodsuckers" gjør det som navnet tilsier - suger deg tom for blod så fort sjansen byr seg. Disse krypene kan gjøre seg usynlige noe som naturligvis gjør dem vanskelig å drepe, og når de i tillegg foretrekker nattemørket for å jakte kan de fort bli blant de vanskeligste fiendene i spillet. Du har også noe Williams valge å kalle "psuedo-giants" som plukker opp gjenstander ved hjelp av tankekraft, og kaster dem mot deg - noe slik som antigravitasjonsvåpenet i Half-Life 2. Disse er vanskelig å drepe så lenge det er avstand mellom dere, men de faller som fluer hvis du kan komme nært opp til dem. Alle disse fiendene bruker miljøet til sitt eget beste, og er snare med å gjemme seg bak gjenstander og prøve å lure deg ved å snike seg rundt bygninger og annet skrot. De er også redde for regn og storm, og vil søke tilflukt straks dette blir en faktor.

Området spillet strekker seg over er stort, og du vil trenge mer enn bare føttene dine for å komme deg effektivt rundt. Spillet byr på seks kjøretøy - alt fra personbiler til stridsvogner, og disse krever regelmessige reperasjoner og bensin for å kunne brukes. Vi ble vist en spesiell datastyrt figur kalt "the dealer" som befinner seg i Tsjernobyl-området, og han selger nødvendig utstyr og andre ting du måtte trenge, i tillegg til å kjøpe det du finner. Han kan også gi deg spesielle oppdrag som danner en slags historieprogresjon i spillet.

Når verden går deg mot Den siste detaljen vi ble vist i Williams presentasjon var de såkalte "radiation anomalies" - eller merkelige naturfenomener forårsaket av strålingen i Tsjernobyl. Som om ikke det er nok at en verden av mutanter og leiesoldater kan vende seg mot deg, har du små lommer i spillverdenen som er direkte livsfarlig å bevege seg inn i. Disse er vanskelige å se hvis du ikke speider etter dem, men kan identifiseres som varmeeffekter i luften. Går du (eller andre "stalkers" for den saks skyld) inn i disse kan en rekke ting skje med din skjøre kropp. Du kan bli kverket momentant, kastet langt bort eller bli teleportert til et ufordelaktig område.

- Spillet kan virkelig snu seg mot deg, understreker Williams.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden