S.W.I.N.E.

S.W.I.N.E. tar ikke seg selv så dønn seriøst som mange andre RTS-titler, noe som for så vidt kan være veldig bra. Det er bare å se på spillet Worms for å skjønne hvordan dette kan fungere. S.W.I.N.E. prøver å være et Worms-lignende spill i RTS-sjangeren med dyr som har kjappe kommentarer, og litt "attitude".

Dårlig multiplayer
Noe av det jeg liker mest med sanntidsstrategi-spill er å spille "skirmish" mot AI. Dessverre finnes ikke denne funksjonen i S.W.I.N.E. Det finnes 4 forskjellige multiplayer muligheter: "Capture the flag", "deathmatch", "domination" og "countdown". Jeg kan forestille meg at for eksempel "capture the flag" kunne vært riktig så morsomt i multiplayer med 8 personer. Dessverre er det så å si umulig å få dette til. Problemet er rett og slett at det ikke finnes nok spillere.

Maksimalt har det vært 4 personer i tillegg til meg inne på serveren til Gamespy, og det er langt vanligere å bare møte 2 andre spillere enn 4. Selv om multiplayer-delen har et visst potensial får den ikke vist seg fram på grunn av mangel på med-/motspillere. Alle som er inne på serveren er fra Ungarn, og de er veldig dårlige i engelsk, noe som gjør kommunikasjonen og spillingen langt mer komplisert enn den bør være. Jeg har faktisk ikke møtt en eneste person som har vært fra andre land enn Ungarn. Grunnen til dette er at spillet er utviklet av det Ungarske selskapet Stormregion, som har gitt spillet ut i en egen ungarsk versjon.

S.W.I.N.E. kunne vært et meget bra spill med noen relativt enkle grep. Noe som ødelegger mye er den dårlige AI-en på motstanderne dine og delvis på dine egne uniter. De har flere ganger store problemer med å finne veien dit de skal. Mangelen på motstandere i multiplayer, kjedlige oppdrag og en kanskje en litt feilslått humor ødelegger også. Grafikken har alt som trengs og litt til og tanken bak spillet er veldig bra. Her burde utviklerne brukt litt mindre tid på det grafiske og mer på resten av spillet. Jeg føler at utviklerne ikke helt klarer å fremstille spillet slik de ønsket; en morsom og litt useriøs RTS-tittel, samtidig som det er utfordrene og nyskapende.