Sam & Max 205: What's New, Beelzebub?

Moro med blasfemi

Årets siste Sam & Max-eventyr sender frilanspolitiet til et sted en ikke skulle tro man kunne ha snøballkrig.

Årets Sam & Max-sesong har tatt oss med til varierte og spennende steder, som Nordpolen, Påskeøya og den skumle tyske byen Stuttgart. Nå er sesongens finale her, og denne gangen må vi reise helt til Helvete for å løse mysteriet. Det vil si, «helt til Helvete» indikerer at vi må reise langt – det må vi ikke. Det viser seg nemlig at porten til underverdenen befinner seg like under kontoret til Sam og Max.

Sam og Max får snart ønsket sitt oppfylt.

Ikke for nye spillere

Hvis du nå stirrer spørrende ut i luften og lurer på hvem Sam og Max er, kan du egentlig bare stoppe lesingen her. Dette spillet er ikke for deg. What's New, Beelzebub? er for deg som har spilt gjennom hele sesongen, og som kjenner frilanspolitiet og omgangskretsen deres som rusket i sin egen lomme. Spillet er fullstappet av internhumor og referanser du rett og slett må ha erfaring med serien for å ta.

Alternativet er selvsagt at du sporenstreks stikker over til Telltale og kjøper hele sesongen, slik at du får muligheten til å opparbeide deg den nødvendige kunnskapen før du går i gang med What's New, Beelzebub?. Og det bør du faktisk gjøre, for her får du massevis av herlig eventyrspillunderholdning og storslagen spillhumor. Om du er i tvil, kan du begynne med å lese omtalen av Ice Station Santa, og arbeide deg videre derfra.

Årets Sam & Max-sesong begynte godt, og ble enda bedre. De to forrige episodene (Night of the Raving Dead og Chariots of the Dogs) er, etter min mening, de to beste Sam & Max-episodene til nå, og etter at kvaliteten bare har gått oppover og oppover var jeg naturlig nok svært spent på What's New, Beelzebub?. La oss få det avklart med én gang: Nei, denne episoden overgår ikke Chariots of the Dogs. Men den er temmelig heftig likevel.

Stinky er i godt humør, som vanlig.

Største episoden til nå

Det beste med What's New, Beelzebub? er spillets skala. Dette er et mye større og mer omfattende spill enn noen av de tidligere episodene. Her får vi besøke en haug av nye og «gamle» steder, og oppleve et gjensyn med en rekke figurer fra tidligere spill i serien. Figurgalleriet inneholder kanskje ikke mange nye personligheter, men til gjengjeld treffer vi langt flere bifigurer enn det som er vanlig i serien. Resultatet er en variert episode der du hele tiden får oppleve nye ting.

Samtidig er det ikke alle gjensynene som føles like vellykkede, og det faktum at Telltale har resirkulert svært mange steder og figurer fra tidligere spill gjør at What's New, Beelzebub? ikke akkurat føles som den friskeste episoden i serien. Jeg har også en viss følelse av at utviklerne burde ha gjort litt mer ut av Helvete-settingen – løsningen de har gått for er for så vidt ganske fiffig, med et byråkratisk helvete som opererer som et aksjeselskap, men jeg savner den ekstra prikken over i-en.

Mens jeg er litt halvnegativ vil jeg også trekke frem historien. Nå er det ikke slik at Sam & Max-spillene har for vane å fokusere på gode historier, og man bør helst koble ut alt som har med logikk å gjøre om man skal forsøke å følge med, men jeg synes nok det som skjer i What's New, Beelzebub? er litt i overkant tåpelig. «Overraskelsen» på slutten føles spesielt tøvete, selv om den i det minste gir oss sjansen til å gjøre noe jeg tipper de aller fleste erfarne Sam & Max-spillere vil oppleve som ekstremt tilfredsstillende.

Julenissen har tydeligvis ikke vært snill nok til å komme til himmelen.

Solid dose eventyr

Når det er sagt, er What's New, Beelzebub? et solid eventyr som underholder fra start til mål, og som har mange glitrende høydepunkt og minneverdige sekvenser. Telltale har latt fantasien løpe løpsk, og disker opp med den ene heftige situasjonen etter den andre. Jeg kan dessverre ikke gå i detalj, av frykt for å ødelegge opplevelsen for noen, men jeg tør garantere at denne sesongfinalen ikke vil skuffe noen hva kvalitet angår.

Humoren holder også et høyt nivå – jeg lo nok ikke like ofte i What's New, Beelzebub? som jeg gjorde i Chariots of the Dogs, men det var alltid noe å smile av, og den spillet er gjennomsyret av vittige bemerkninger, fiffige detaljer og absurde situasjoner. Man blir rett og slett i godt humør av å spille dette spillet.

I forhold til selve gåtene, holder de generelt det samme nivået vi husker fra tidligere episoder. De er underholdende og morsomme å løse, og er alle såpass logiske at de aller fleste burde klare å tenke seg frem til løsningene. For min del føler jeg at vanskelighetsgraden treffer rimelig perfekt – enkelte nøtter tok litt tid å tenke ut, men jeg måtte aldri krype til korset og be Telltale om hjelp (man kan jo ikke søke på «walkthroughs» når man anmelder spill som ikke er ute enda).

Sam og Max treffer flere gamle fiender.

Samtidig er det fortsatt verd å påpeke at gåtene ikke er av den ekstremt intelligente typen, og det er fortsatt slik at humoren og dialogene er viktigere for spillopplevelsen som helhet enn gåtene er. Liker du humoren, slik jeg gjør, er ikke dette et problem. Om du misliker humoren faller spillet litt flatt, etter som gåtene vanligvis ikke er interessante nok til å bære spillopplevelsen alene. Som vanlig, altså.

Sesongen er over

Nå som sesong to av Sam & Max er vel overstått, kan det være på sin plass med en oppsummering for de av dere som har stått på sidelinjen for å finne ut om det er verd å gå til innkjøp av hele sesongen i stedet for å eventuelt kjøpe de beste episodene én og én. Jeg er ikke i tvil om hvilken anbefaling jeg har: Kjøp hele sesongen.

For det første har kvaliteten holdt seg stabilt høy. De første to episodene var hyggelige og velproduserte, og de neste to var enda bedre. Chariots of the Dogs forblir høydepunktet i sesongen, men What's New, Beelzebub? leverer en herlig og solid sesongfinale. Telltale har bare blitt bedre og bedre til å lage episodebaserte eventyrspill, og sett under ett er sesong to klart overlegen den første sesongen (som slett ikke var dårlig den heller).

Informasjon for de ansatte i Helvete.

For det andre er det blitt slik at selv om hver enkeltepisode leverer et eventyr som for så vidt klarer å stå på egne bein, taper du mye på å bare spille episodene hulter til bulter. For å få skikkelig uttelling du rett og slett begynne med den første episoden og arbeide deg gjennom sesongen én episode av gangen. Kun på den måten vil du ha glede av de mange referansene senere spill i sesongen opererer med.

Men den viktigste grunnen til at du bør kjøpe Sam & Max: Season Two er at sett under ett, representerer den det absolutt ypperste innenfor humoristiske eventyrspill siden LucasArts forlot sjangeren for mange herrens år siden. Spill og serier som Runaway, Jack Keane og Ankh klarer ikke å gjenskape den samme herlige følelsen (på tross av hederlige forsøk) som LucasArts klarte. Men Telltale gjør det, uten problemer.

Målt i antall omgivelser og bifigurer er What's New, Beelzebub? den desidert største og mest omfattende Sam & Max-episoden til nå. Dette betyr ikke nødvendigvis at den tar mye mer tid å spille gjennom enn episoder som Nights of the Raving Dead og Chariot of the Dogs, men den blir mye mer variert enn tidligere episoder etter som du hele tiden får besøke nye steder og treffe nye figurer. Det er litt synd at de fleste av disse er resirkulert fra tidligere episoder, men dette hindrer ikke What's New, Beelzebub? i å være et solid eventyr vel verd pengene dine.

I tillegg representerer spillet en herlig avslutning på en herlig sesong med humoristiske og surrealistiske eventyr. Kvaliteten har holdt seg stabilt høy gjennom hele Sam & Max: Season Two, og om noen var i tvil om sesongen var verd å kjøpe, bør What's New, Beelzebub? fjerne alle rester av usikkerhet. Som helhet er Sam & Max: Season Two sannsynligvis det beste humoreventyret siden nittitallet.

Merk: Sam & Max 205: What's New, Beelzebub? er ikke tilgjengelig i butikkene, men kan kjøpes direkte fra Telltale Games for 8,95 dollar (rett i underkant av 45 kroner med dagens kurs). Du kan også kjøpe hele sesong 2, inkludert denne episoden, for 34,95 dollar (175 kroner).