Sam & Max: Culture Shock

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Før LucasArts fant ut at de skulle bruke mesteparten av tiden sin på å melke Star Wars-franchisen for det den var verd (og mer til) var det eventyrspill som stod i sentrum for satsningen deres. Dette var en av de ledende sjangrene på PC, og få lagde dem bedre enn LucasArts. Monkey Island, Day of the Tentacle, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Full Throttle, Loom og Grim Fandango er alle navn som får de fleste spillere med røtter i forrige århundre til å smile. I tillegg har vi selvfølgelig Sam & Max: Hit the Road, et spill om hunden Sam og haretingen Max – to mildt sagt forskrudde detektiver diktet frem av tegneseriekunstneren Steve Purcell.

Den som venter på noe godt

For noen år siden kunngjorde LucasArts med brask og bram at de var i full gang med å virkeliggjøre de våte drømmene til eventyrspillere verden over. De jobbet med et nytt Sam & Max-spill, og det vi fikk se fra spillet virket veldig spennende. Dessverre fikk den amerikanske utgiveren en ny ledelse mens spillet enda var i utvikling, og med de nye sjefene fikk de et nytt syn på hva som lønnet seg i bransjen. Kort etter ble Sam & Max: Freelance Police kansellert, på grunn av "realiteter i markedet". Nyheten fikk halve Internett til å gjøre opprør, men til ingen nytte; LucasArts hadde bestemt seg.

Som resultat av kanselleringen ble folkene bak Freelance Police overflødige, og måtte forlate LucasArts. De startet raskt sitt eget spillselskap, Telltale Games. Samtidig gikk Sam & Max-lisensen tilbake til Steve Purcell. LucasArts var dermed ute av bildet, og Steve Purcell og Telltale Games brukte ikke lang tid på å finne sammen. Resultatet har vi her: Sam & Max: Culture Shock, det første i en serie på seks episodebaserte eventyrspill med de populære spillheltene.

Hvem er så Sam & Max?

Sam og Max er to frilanspolitifolk. Sam er en tørrvittig hund med sans for store ord, og Max er en naken, hyperaktiv og rimelig gal hare. Begge liker store våpen, og sammen utgjør de en dynamisk, bandittbekjembende duo som havner i den ene surrealistiske situasjonen etter den andre. Når Sam og Max er ute på patrulje, kan ingen føle seg trygge, heller ikke sivile. Heldigvis er de på vår side, og stort sett går de psykopatiske tendensene deres ut over folk som faktisk fortjener det (slik som bilførere med feite lommebøker).

I Culture Shock kommer de to detektivene over tre tidligere barnestjerner som deler ut mystiske videoer med et sublimt budskap, og alt tyder på at de har med et farlig komplott å gjøre. Noen - eller noe - prøver å hjernevaske byens innbyggere til å tilbe en skummel fysakk ved navn Brady Culture, og det kan umulig være bra. Dum historie, sier du? Vel, husk det neste gang du skal redde verden fra menneskeetende romvesener eller levende døde.

Som du uansett sikkert skjønner, er ikke dette et spill som tar seg selv særlig seriøst, og humor er i det hele tatt ekstremt viktig for spillopplevelsen. De to detektivene våre lar aldri en sjanse til å komme med en spøk gå fra seg, og selv om humoren sjeldent er hysterisk, er smilemusklene stadig i arbeid under spillingen. Det er herlig å kunne le av et spill igjen – det er alt for få virkelig morsomme spill i dagens marked.

Mye av æren for den vellykkede humoren må det mildt sagt spesielle persongalleriet få. Her finner vi blant annet psykoterapeuten Sybil (som har besøk av en sint liten fyr som hele tiden prøver å overbevise vår bandittutslettende duo om at han er henne) og den paranoide kjøpmannen Boscoe, som driver en såkalt Inconvenience Store. Kontoret til Sam og Max er også hjemmet til en temmelig ufordragelig rotte, men den får som fortjent etter hvert. Samtalene mellom Sam, Max og de andre figurene er aldri i overkant lange, slik som i enkelte andre eventyrspill, og de er alltid fulle av den samme syke humoren som gjennomsyrer hele spillet.

Pek og klikk, enkelt og elegant

Sam og Max styres ved hjelp av et klassisk pek og klikk-grensesnitt, og alt gjøres ved hjelp av musen. Om du ser noe interessant på spillområdet, klikker du på det, og så tar de to detektivene en nærmere titt på saken. Noen ting kan de plukke med seg, og bruke andre steder, mens andre kan de manipulere på ulike måter. Det kunne ikke vært enklere. I motsetning til i mange andre nye eventyrspill, er omgivelsene i Sam & Max fulle av ting du kan klikke på, for å få en tørrvittig kommentar eller to. Dette gjør utforskingen av spillmiljøene morsomt i seg selv – du får kanskje aldri bruk for avisautomaten eller parkometeret, men du belønnes fortsatt for å klikke på dem.

Som eventyrspill flest, er Sam & Max: Culture Shock fullstappet av vanskelige situasjoner som må løses for å komme videre. Disse er alle rimelig logiske, men for å komme noen vei må du raskt venne deg til en litt annen logikk enn den vi følger i virkelighetens verden. Ingen av situasjonene du kommer over er urettferdig vanskelige, og selv om du enkelte ganger må stoppe for å tenke deg om i noen minutter, skal det godt gjøres å settes seg bom fast. Her finner du ingen Myst-aktige hjernedrepere, og det meste løses ved fantasifull bruk av tingene du finner rundt om i spillomgivelsene.

Den harde kjernen av eventyrspillere hadde kanskje ønsket seg flere gåter som virkelig satte de små grå på prøve, noe jeg for så vidt kan forstå da få av gåtene i Culture Shock er direkte kompliserte. For de aller fleste tror jeg likevel balansen og vanskelighetsgraden fungerer godt, og det at gåtene ikke er så veldig vanskelige hjelper til med å bygge opp under hyggefølelsen. Dessuten er et par av gåtene ganske fantasifulle, og høydepunktet for min del er sekvensen der Sybil skal prøve å tyde en av Sams drømmer. Hvis du ikke storkoser deg mens du løser den situasjonen, er du sannsynligvis temmelig vanskelig å blidgjøre.

Er det slutt alt?

Culture Shock er ikke et langt spill. Hvis du setter av et par-tre timer, kommer du sannsynligvis gjennom eventyret på en enkelt kveld. Prisen ($8.95) og episodeformatet tatt i betraktning er det vanskelig å være direkte skuffet over lengden, men samtidig skal jeg innrømme at det føltes litt tomt da jeg var ferdig. De timene jeg fikk med spillet gav mersmak, og jeg ble sittende igjen med et ønske om å spille mer, uten at jeg hadde noe mer å spille. Heldigvis får vi i det minste en konklusjon på historien, så vi slipper å sitte i to måneder og lure på hvordan det hele går.

Sam: Max: Culture Shock føles som en liten bit av et klassisk LucasArts-eventyr. Det er like gjennomprofesjonelt som klassikerne var, og gir oss akkurat den samme godfølelsen som de gamle spillene, men det er bare en brøkdel så stort som et typisk eventyrspill fra nittitallet. Det er umulig å ikke få vann i munnen av tanken på et ordentlig Sam & Max-spill laget med den samme graden av profesjonalitet som Culture Shock, og forhåpentligvis er dette det vi faktisk får – etter hvert. Om du ønsker det kan du nemlig kjøpe hele sesongen (seks episoder) i et eneste jafs ($34.95), og da kan du i tillegg til å laste ned hver episode når den blir lansert, også få tilsendt hele sesongen på DVD til våren.

Spillet har kanskje ikke superfancy grafikkeffekter og et antall polygoner som får det til å ryke fra skjermkortet ditt, men spillet er likevel ganske lekkert å se på, med velprodusert, tegneserieaktig 3D-grafikk og figurer med massevis av sjel. Spillet kommer egentlig med et veldig lavt antall omgivelser (du kan omtrent telle dem på en hånd), men de vi får er stappfulle av morsomme detaljer.

Skuespillerne som spiller Sam og Max er ikke de samme som i det forrige Sam & Max-spillet, men jeg synes de treffer personlighetene til karakterene sine svært godt. Sam tar alt med knusende ro, mens hyperaktive Max lett blir opphisset. De andre skuespillerne gjør også en god jobb, selv om de tre barnestjernene kanskje høres litt vel klisjéaktige ut.

Konklusjon

Culture Shock er et velkomment gjensyn med to av de mest ikoniske figurene fra nittitallets spillverden, og for mange vil det også representere et gjensyn med en hel sjanger som har holdt seg under radaren i løpet av de siste årene. I tillegg er det nok et bevis på at eventyrspill fortsatt er fabelaktig underholdning, og at spill ikke nødvendigvis må ta seg selv så seriøst hele tiden. Hvis du likte eventyrspillene slik LucasArts brukte å lage dem, kommer du garantert til å like Sam & Max: Culture Shock. Dette er et forfriskende, velprodusert og morsomt spill, og det eneste egentlige problemet er at det er ferdig så alt for fort. Prisen står riktignok i stil med lengden, men det er vanskelig å føle seg helt tilfredsstilt når listen over medvirkende ruller over skjermen og det hele er over (for denne gang).

Merk: Sam & Max: Culture Shock er for øyeblikket kun tilgjengelig for kjøp via Telltale Games sin nettbutikk.

Sam & Max: Culture Shock

Windows
Slippdato: 1. november 2006
Sjanger: Eventyr
Utvikler: Telltale Games
Utgiver: Telltale Games

Kommentarer (42)

Forsiden akkurat nå

Til toppen