Sega sliter med økonomien

Den tradisjonsrike utgiveren krymper drastisk og kansellerer spill.

Sega har vært en av de virkelige gigantene i bransjen siden videospillene marsjerte inn i stuene på begynnelsen av åttitallet. De er blant annet kjent for en rekke velkjente spillkonsoller som endte med Dreamcast i 2001, men også digre spillserier som Sonic, Football Manager og Total War.

Binary Domain har fått en kurant mottakelse.

Siden de gikk over til å hovedsakelig utgi spill, har det japanske selskapet hatt flere populære utgivelser bak seg, men det ser ikke ut til å hjelpe. Før helgen ble det klart at de skal gjøre en drastisk nedskalering av bedriften. Årsaken er at inntjeningen er rundt halvparten av forventet, ifølge Joystiq.

Går digitalt

I praksis kommer selskapet til å gjøre store nedskjæringer i antall stillinger og avdelinger, for å strømlinjeforme forretningene i USA og Europa. Det endelige Sega skal ende opp adskillig mindre enn dagens, og ha fokus på færre, større spillserier og digital distribusjon. Det betyr også at de må avbryte noen av prosjektene de jobber på, uten at det er klart hvilke.

«Denne omjusteringen av forretningene rundt eksisterende og digitale merkevarer er nødvendig for å forsikre oss om at Sega fortsetter å investere og videreutvikle sitt digitale forretningstilbud og kan justere ned behovet for tradisjonelle, fysiske spill», skriver Sega of America i en pressemelding.

Serier som nevnte Sonic, Football Manager og Total War, i tillegg til Aliens, er noen av merkevarene de ønsker å satse på i det vestlige markedet i tiden som kommer. Fremtiden til kritikerroste men salgsmessig lunkne utgivelser som Bayonetta, Binary Domain og Vanquish er desto mer usikker.

Siste fra forsiden