Ser du at dette bildet er fra et spill?

Det greide ikke bilprodusenten Nissan.

Ekte eller ei?
@Captcook96, Twitter

Bilspill har alltid vært i teten av grafikkutviklingen i spillverdenen. Mellom Forza Motortsports, Gran Turismo og Project CARS har fremstillinger av biler bevegd seg stadig nærmere det fotorealistiske med årene. Faktisk kan det være vanskelig å skjelne forskjellen mellom hva som er ekte og ikke, særlig om man bare gløtter på et bilde med lav oppløsning.

Dette fikk bilprodusenten Nissan føle på like før helgen. Twitter-brukeren @Captcook96 la ut noen bilder fra PlayStation 4-spillet DriveClub som blant annet viste en rød variant av Nissan-bilen 370z, og tagget inn den offisielle Twitter-kontoen til Nissan i innlegget.

Ikke lenge etter fikk han bilprodusentens oppmerksomhet – som kanskje burde ha vært litt mer oppmerksomme da de gløttet over bildene. De trodde nemlig at bildene – som riktig nok virker veldig troverdige – viste en faktisk bil, ikke en spillvariant.

Den lille blunderen ble så påpekt av nettsamfunnssjefen for utviklingsstudioet Evolution Software, hvorpå Nissan til slutt skjønte hva som hadde skjedd.

Nissan er for øvrig ikke de eneste som har slitt med å skjelne forskjellen på virkelighet og spill. År etter år greier internasjonale nyhetssendinger å bruke stillbilder fra spill for å illustrere faktiske begivenheter, tilsynelatende uten å være klar over det selv. Senest i fjor brukte fjernsynsselskapet RT et bilde fra Metal Gear Solid V: The Phantom Pain i et intervju om barnesoldater. De hevdet riktig nok at de brukte bildet med viten og vilje.

Endelig kom PlayStation Plus-utgaven

DriveClub har hatt det vanskelig, egentlig helt siden lanseringen. Da fullversjonen av spillet ble sluppet høsten 2014 virket det som om flerspillerdelen rent kollapset – noe som er rimelig dramatisk i et spill der dannelsen av sosiale kjøreklubber refereres til i selve spilltittelen.

Planen var også i utgangspunktet å slippe en egen utgave av kjørespillet til de som abonnerer på PlayStation Plus. Denne skulle inneholde mye av det samme som fullversjonen, men enkelte biler og områder skulle bli lagt bak låsen. Opprinnelig skulle utgaven slippes samtidig med fullversjonen, men den kom først i forrige uke.

Da vi anmeldte spillet fungerte det.
Vi kalte DriveClub et autentisk og sosialt bilspill »

Siste fra forsiden