Sikrer spillkultur for fremtiden

Et universitetsprosjekt i England skal bygge en universell emulator for alle spill fra 1970 til i dag.

Dr. David Anderson ved universitetet i Portsmouth leder et oppsiktsvekkende nytt prosjekt som har som mål å lagre og kunne fremvise alle spill laget siden 70-tallet. I følge Anderson blir digitale teknologier så raskt foreldet at selv programmer fra 1990-tallet risikerer å gå tapt for alltid.

- Tidlig maskinvare som spillkonsoller og datamaskiner finnes allerede i museer. Men hvis du ikke kan vise de besøkende hva disse gjorde ved å spille av programvare på dem, blir det som å vise frem musikkinstrumenter, men kaste all musikken. For fremtidige generasjoner ville det vært en kulturell katastrofe, sier Anderson til TechRadar. Så viktig som spillene har blitt i mange av våre liv, har han unektelig et godt poeng.

Multiple Emulator Super System støtter allerede en enorm mengde spillkonsoller.

Oppgaven er en del av det større KEEP-prosjektet, som skal bevare all slags digital informasjon for fremtiden. EU finansierer prosjektet med rundt 3 millioner euro.

Ved siden av å lagre og katalogisere all den digitale informasjonen, skal prosjektet forsøke å lage en universell emulator som kan spille av samtlige av de lagrede spillene. Dette er utvilsomt en vanskelig og ressurskrevende oppgave, noe utviklerne av MAME og MESS trolig kan skrive under på.

MAME-miljøet er derimot ikke overbegeistret for tiltaket. En MAME-utvikler hevder at KEEP-prosjektet så langt ikke har vært interessert i å benytte seg av det massive arbeidet som har gått inn i å lage MAME og MESS. I steden skal de lage en egen virtuell maskin, og skrive emulatorer for hvert enkelt system til denne. Om det blir realiteten, er det mange som tviler på at budsjettet vil holde, ettersom en uhøytidelig kalkulator regner ut at MESS-prosjektet ville ha kostet over 30 millioner dollar å få laget på nytt av profesjonelle, eller over 7 ganger så mye som EU har gitt til KEEP-prosjektet.

Siste fra forsiden