Anmeldelse

Silent Hunter II

I 1997 ble spillet "Silent Hunter" gitt ut av SSI. Innenfor ubåtsimulatorer var spillet revolusjonerende i både spillbarhet og lyd. I 1999 kom det rykter om at Silent Hunter 2 var påbegynt, og det ble etter hvert klart at Ultimation skulle produsere det og Ubi Soft skulle gi det ut. Men når? Det tok sin tid, men i desember kom det endelig.

Side 1
Side 2
Side 3

I Silent Hunter 2 spiller du rollen som en ubåtkaptein i "Der Deutschen Kriegsmarine" under den andre verdenskrig, og du skal bringe Tyskland til seier med dine briljante taktikker. Spillet er delt inn i to deler, Campaign og Single-Missions. Campaign er hoveddelen, og her får du ett oppdrag om gangen som skal løses, og som må løses hvis du skal komme videre til nye oppdrag. Etter hvert får du bedre ubåter og bedre utstyr. Er du riktig flink kan du få utmerkelser av den tyske marinen.

Akkurat dette med å måtte klare oppdraget for å komme videre, kan være virkelig irriterende, samtidig som det er urealistisk. Under andre verdenskrig hendte det ofte at ubåter kom tilbake uten i det hele tatt å fått fyrt av en eneste vellykket torpedo, og krigen gikk videre for det. Såkalte "DUD torpedoes", altså torpedoer som ikke sprengte når de traff målet, forekom ofte.

I Silent Hunter 2 kan du under den geniale menyen Realism sette om du vil ha på DUD torpedoes eller ikke. Men hvis du setter på dette, risikerer du altså å ikke komme videre med karrieren din uten å spille samme oppdrag gang på gang, fordi du ikke klarte å senke den konvoien du skulle. Silent Hunter 2 er en ubåtsimulator, men jeg synes spillet på dette punktet dårlig simulerer slik det var under krigen. Heldigvis finnes det muligheter for å laste ned modifikasjoner til spillet laget av spillere selv, som fikser det slik at du kommer videre selv om du ikke klarte oppdragets mål.

SH2 bærer preg av at det er utviklet over lang tid. For eksempel er maksimum oppløsning bare på 800x600, noe som blir for dårlig etter dagens standard. Generelt er grafikken i spillet av dårligere kvalitet enn det jeg hadde ventet meg. Samtidig åpner dette for en mulighet for de med litt eldre pc-er til å kjøre spillet flytende. At spillet er utviklet over lang tid, kommer tydelig fram hvis vi ser på minimumskravene til SH2; en P2 266Mhz med 64 MB minne er ikke mye å forlange av en maskin i dag.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden