Silent Hunter II

I Silent Hunter 2 spiller du rollen som en ubåtkaptein i "Der Deutschen Kriegsmarine" under den andre verdenskrig, og du skal bringe Tyskland til seier med dine briljante taktikker. Spillet er delt inn i to deler, Campaign og Single-Missions. Campaign er hoveddelen, og her får du ett oppdrag om gangen som skal løses, og som må løses hvis du skal komme videre til nye oppdrag. Etter hvert får du bedre ubåter og bedre utstyr. Er du riktig flink kan du få utmerkelser av den tyske marinen.

Akkurat dette med å måtte klare oppdraget for å komme videre, kan være virkelig irriterende, samtidig som det er urealistisk. Under andre verdenskrig hendte det ofte at ubåter kom tilbake uten i det hele tatt å fått fyrt av en eneste vellykket torpedo, og krigen gikk videre for det. Såkalte "DUD torpedoes", altså torpedoer som ikke sprengte når de traff målet, forekom ofte.

I Silent Hunter 2 kan du under den geniale menyen Realism sette om du vil ha på DUD torpedoes eller ikke. Men hvis du setter på dette, risikerer du altså å ikke komme videre med karrieren din uten å spille samme oppdrag gang på gang, fordi du ikke klarte å senke den konvoien du skulle. Silent Hunter 2 er en ubåtsimulator, men jeg synes spillet på dette punktet dårlig simulerer slik det var under krigen. Heldigvis finnes det muligheter for å laste ned modifikasjoner til spillet laget av spillere selv, som fikser det slik at du kommer videre selv om du ikke klarte oppdragets mål.

SH2 bærer preg av at det er utviklet over lang tid. For eksempel er maksimum oppløsning bare på 800x600, noe som blir for dårlig etter dagens standard. Generelt er grafikken i spillet av dårligere kvalitet enn det jeg hadde ventet meg. Samtidig åpner dette for en mulighet for de med litt eldre pc-er til å kjøre spillet flytende. At spillet er utviklet over lang tid, kommer tydelig fram hvis vi ser på minimumskravene til SH2; en P2 266Mhz med 64 MB minne er ikke mye å forlange av en maskin i dag.

Slitsomme vinduer
Grunnideen til SH2s styringssystem er i seg selv smart nok, med en menylinje nederst på skjermen med knapper for å komme til de ulike stasjonene i båten. Hver stasjon har sitt eget vindu. Dessverre har produsentene dratt vinduoppsettet litt for langt, så det blir mye å holde styr på - og det blir mange musetrykk. Blant annet har de benyttet seg av vinduer som dukker opp når du fører musen til en viss del av skjermen. Men disse pop-up-vinduene blir til tider irriterende, og saken blir ikke bedre når noen av de ikke kan flyttes på. Med en slik lav oppløsning som du blir tvunget til å bruke, hadde det vært fint med mulighet for å tilpasse oppsettet litt etter personlige behov.

Det er totalt 14 stasjoner i ubåten, inkludert kapteinskabinen. Jeg får imidlertid følelsen av at de kun har tatt med så mange stasjoner for syns skyld, for det er absolutt begrenset hva disse kan brukes til. Dessuten er det vanskelig å se nytten av det en gjør; for eksempel kan du i radiorommet sette på en automatisk sending av værrapporter hver time eller enkeltvis når det passer deg. Men hva er vitsen?

Et annet irritasjonsmoment er at en i kartvinduet ikke kan scrolle på vanlig måte når en vil flytte fokuseringen, men må høyreklikke og trykke på "Center on cursor". Også her blir man hindret av den lave oppløsningen, som begrenser hvor mye du kan se på ett skjermbilde. Imidlertid har Ultimation benyttet muligheten for hurtigknapper på tastaturet bra, noe som - etter hvert som du lærer deg de ulike tastene - sparer deg for mye tid. Men: av en eller annen grunn har de byttet på enkelte knappers funksjoner siden Silent Hunter først kom. For eksempel var Enter tidligere for å sette Time Compression til 1x. Denne knappen har nå blitt brukt til å fyre av en torpedo - hvilket kan føre til uønskede situasjoner for tidligere Silent Hunter-spillere.

Mens vi er inne på temaet, er Time Compression en fin ting i spillet. Når du er ute på lange oppdrag, er det fint å kunne sette opp hastigheten på tiden litt. Hvis du for eksempel skal krysse Atlanterhavet fra Kanariøyene til Bahamas med en ubåt som går med 7 knop, sier det seg selv at med ekte tid ville spillet blitt kjedelig. Hvis du derimot setter Time Compression til 2048x, blir den samme turen til en liten svipptur i sammenligning.

Lite dynamisk
En av de største skuffelsene med SH2 er at alle oppdrag er skriptede. Det vil si at alt er lagt opp på forhånd. Hvis en for eksempel har vært på oppdrag i en norsk fjord og er på vei hjem til Tyskland, vil en se at hele Nordsjøen er tømt for båter. Ikke en eneste liten destroyer befinner seg utenfor kysten av England. Det samme vil gjelde over hele verden. En kan altså oppleve at hele Atlanterhavet er lagt øde midt i en krig hvor USA sendte båt etter båt over til de allierte. Du skal med andre ord ikke utforske andre områder av verden enn den oppdraget ditt er lagt til, hvis du vil se fienden.

I Single Mission-oppdragene kan du bestemme parametere for oppdraget selv til en viss grad, for eksempel hvilke typer handelsskip som skal komme. Allikevel er også disse oppdragene lagt opp på forhånd, og gir liten spenning.

Det som derimot kan gi litt spenning, om enn på litt feil måte, er den dumme AI'n. Både jeg selv og mange på nettet har opplevd at i kampens hete, gjerne i bukter og lignende, går de datastyrte båtene på grunn! De går på grunn så det gjomer - det er rett og slett flaut å se på! Andre ganger blir de alt for smarte og overgår hverandre i å være den flinkeste til å gjette på hvor du er. Uansett hva en gjør for å slippe unna en destroyer, finner de deg alltid. I Silent Hunter 1 hadde man en reell mulighet til å slippe unna, for eksempel ved Silent Running på dypt vann. Selv når du har ligget på bunn i 10 min etter et angrep og destroyerne har vært på villspor, vil de til slutt finne deg.

Right full rudder! Dive, dive!
Grafisk har Ultimation som sagt gjort en tabbe med oppløsningen, samtidig som de har gjort en del forbedringer som virkelig ser bra ut. Bølgene er blitt veldig naturtro og blir større jo lenger unna land du kommer, men av en eller annen grunn går det aldri hvitt der ute på havet. Båten gynger pent i vannet og detaljer slik som at vannet slår over dekket er på plass. Derimot er det aldri en eneste person å se på ubåten. Med F12-knappen kommer en til External view, en ser altså ubåten utenifra, men det er aldri en eneste person på dekk. En annen ting som mangler, er skiftende vær. Det kan være midtvinters på Svalbard uten at det snør.

Lyden i SH2 er generelt grei, og de har faktisk kommet på en del fiffige detaljer, som at når en beordrer krasjdykk hører en mannskapet løpe til enden av ubåten for å bli så gjøre baugen så tung som mulig. Undervannslydene høres veldig autentiske ut, og det samme gjør det tyske mannskapet. En kan velge mellom tyske eller engelske stemmer, og jeg må si at jeg foretrekker de tyske. Selv om jeg forstår mindre, ble de engelske litt for kunstig; engelsk med fake tysk aksent høres ikke bra ut. Dessverre har Ultimation tatt vekk det at dine kurskommandoer blir repetert høyt. Jeg syntes alltid det var så tøft når nestkommanderende gjentok det jeg sa, "Coming to course two-seven-zero, aye!"

SH2 har ikke multiplayerstøtte slik det kommer i pakken. Imidlertid skal det komme en patch som skal legge til dette, og etter hvert, når spillet Destroyer Command kommer ut, skal disse kunne spilles mot hverandre. En kan altså spille ubåt mot destroyer, noe jeg tror kommer til å løfte SH2 til et høyere nivå. Det vil i alle tilfelle forlenge spilltiden, som i dagens tilstand er kraftig begrenset av de skriptede oppdragene og den manglende multiplayer.

Konklusjon
Ultimation hadde her et spill med et enormt potensial, men som ikke ble utnyttet til den grad det kunne ha vært. Produsentene har gjort noen merkelige valg, og det er også en del åpenbare bugs i spillmotoren. Blant annet er AI's skiftende intelligens til tider veldig irriterende. Den lave maksimumsoppløsningen trekker også i feil retning på karakterskalaen, men lyden er heldigvis glimrende. En patch som legger til muligheter for multiplayer og fikser på noen bugs vil gjøre dette spillet meget bedre. Destroyer Command skulle i følge visse kilder vært kommet i butikkene i USA den 12. desember, men ny dato er foreløpig ikke kjent.

Silent Hunter II

Windows
Slippdato: 16. desember 2001
Sjanger: Simulator
Utvikler: Ultimation
Utgiver: Ubisoft Entertainment

Forsiden akkurat nå

Til toppen