SimCity 4

SimCity-serien må kunne betegnes som en av de mest suksessrike spillserier noensinne. Det hele begynte i 1983-4, da den nå så legendariske Will Wright fant ut at det var langt mer spennende å lage levende bakgrunnslandskap med infrastruktur enn å designe fiendens angrepsmønster, og dermed fikk han ideen til SimCity.

Side 4

Presentasjon
Grafikken er svært flott. På det høyeste detaljnivået er det som sagt en haug av små detaljer. Mange av dem er svært nyttige (gjengrodde hager forteller om nedgangstider i et området, mens svømmebasseng og velholdte bakgårder vitner om framgang), og andre er kun der for å skape illusjonen av en levende by. Du kan zoome tett inn på beboerne dine, og selv om grafikken er litt kornete på dette nivået er det mye bedre enn det var i SimCity 3000. Ofte kommer du over vittige saker og ting som kun er lagt inn for at du skal trekke på smilebåndet (i blant vandrer zombiene på kirkegården, for eksempel). Det er stor variasjon i bygninger og biler, og alt ser realistisk og ordentlig ut (selv om størrelsesforholdene ofte er litt feil, slik de har en tendens til å være i slike spill). Landskapene er også flotte, og fjell og daler ser realistiske og naturlige ut. Forandringen fra dag til natt og dag igjen skjer gradvis og overbevisende, og om natten tennes lysene slik de gjør i en ekte by og det hele blir veldig stemningsfullt.

En ting som likevel er viktig å legge merke til er at dette er et ressurskrevende spill. På grunn av all matematikken som skal til for å kalkulere biler og mennesker rundt i gatene, og alle de andre realistiske detaljene krever spillet svært mye av prosessoren, og selv om det selvfølgelig hjelper med et ordentlig grafikkort er det prosessoren som er viktigst. Spillet krever en 500Mhz, men hvis du har tenkt å skru opp detaljnivået må du ha mye mer enn det. Lydsiden er også full av detaljer. Når du flytter kameraet over byen din hører du typiske lyder fra de områdene du er over. Zoomer du helt inn øker detaljnivået, og du kan til og med høre stemmer (i vanlig, irriterende sim-språk, men ok). Hvis du klikker på en bygning får du relevante lydeffekter sammen med infovinduet som popper opp. Alt er av høy kvalitet. Musikken er heller ikke verst, med rimelig stor variasjon og fine melodier. I slike spill hender det ofte at jeg skrur av musikken etter en stund, men det har så langt ikke skjedd med SimCity 4.

SimCity serien er nesten blitt en slags institusjon i seg selv, og det er vel ytterst få PC-eiere som aldri har vært i kontakt med denne serien. Derfor burde de fleste ha en viss ide om de liker denne typen spill eller ikke. Hvis du ikke synes noe om tidligere spill i serien kan jeg ikke se for meg at du kommer til å like fireren heller, da det er ikke så mye nytt med dette spillet. Hvis du har spilt f.eks. SimCity 3000 i en periode og ble temmelig lei av hele konseptet, kan jeg heller ikke tro at SimCity 4 kommer til å bli den helt store suksessen for deg. Vent til spillet blir satt ned i pris før du i tilfelle kjøper det. Hvis du kan kalles en fan av serien er det imidlertid sikkert at dette spillet ikke kommer til å skuffe. Det er bedre enn SimCity 3000, og selv om nyhetene i dette spillet ikke er revolusjonerende skulle de være nok til at du får uker (måneder/år) med moro ut av dette spillet.

Til sist, hvis du ikke har vært borte i serien i det hele tatt vil du forhåpentligvis ha funnet ut om spillet er noe for deg i løpet av denne omtalen. Dette spillet passer faktisk ikke for alle, og det er slett ikke slik at hvis du er en fan av The Sims kommer du også til å like SimCity 4. Det er et dypt og involverende spill som krever mye av spilleren, og du må virkelig gjøre en innsats for å komme noe sted med det. Derfor må jeg påpeke at min karaktervurdering er gitt ut i fra mitt personlige ståsted som tilhenger av serien (og liknende spill), og at du dermed bør legge mer vekt på det jeg faktisk har skrevet om spillet enn karakteren jeg gir det når du står i butikken med spillet i hånda, og lurer på hva du skal gjøre. SimCity 4 er ekstremt rikt på detaljer, det har et intelligent og avhengighetsskapende gameplay, og flott grafikk og lyd. Electronic Arts har til og med tatt seg bryet med å for første gang oversette spillet til norsk. SimCity 4 er på alle måter et kvalitetsspill, og akkurat nå er spillet det beste i sitt slag på det norske markedet.

Side 4