Skate It

Luftige håndleddstriks

Utviklerne bak Skate forsøker å gi Wii-spillere en rullende god spillopplevelse.

Skate på Xbox 360 og Playstation 3 var et svært friskt pust i sjangeren, og mange spillere fikk en ny favoritt fremfor den mer arkadepregende Tony Hawkserien da spillet kom i fjor. Nå kommer EA med en ny versjon til Nintendos konsoller, og vi har prøvekjørt Skate It på Wii. Selv om endringene er store er det også her slik at kontrollene definerer spillopplevelsen.

Alene på byen

Trailer: Skate it #5

• wii
  • sport
  • skateboard
  • Skate It

Katastrofe

Du er tilbake i den fiktive byen San Vanelona, men den er ikke helt som du husker i fra forrige spill. En rekke naturkatastrofer har rammet byen. Dermed er det ikke et menneske eller kjøretøy å se i mils omkrets, en utspekulert måte å få ned ytelseskravene til Skate It. Spillet mangler derfor også litt av kulhetsfaktoren vi fikk servert i Skate. Du føler deg ikke som en konge i gata når gatene er helt tomme.

Byen er til gjengjeld enda mer spektakulær siden landskapet har fått seg en skikkelig trøkk etter de mange katastrofene. Likevel kjenner du deg igjen innimellom, og det føles faktisk småhyggelig å være tilbake.

Det er selvsagt ikke poengløst å rulle rundt i San Vanelona. Du får etter hvert oppdrag fra kjente skatere, samt oppdrag som skaffer deg medieoppmerksomhet og sponsoravtaler. Dermed kan du tjene gryn som igjen kan brukes til handling av nytt utstyr til din selvlagde utøver. Dette er sedvanlige detaljer, men det gir i hvert fall en småpersonlig spillopplevelse.

Verdenen du ferdes i er langt fra like åpen og organisk som i det originale Skate. Her hopper du fra oppdrag til oppdrag og seksjon til seksjon fremfor å cruise rundt i full frihet. Dermed stykkes spillopplevelsen noe opp.

Luftige svev er hverdagskost i Skate It.

En liten trøst er et at du kan reise til diverse storbyer å utføre dine triks. Her snakker vi metropoler som Paris, Barcelona og Shanghai – alle, mystisk nok, like folketomme som San Vanelona. Variasjonen er likevel velkommen, spesielt med tanke på underlagsskifte og nye interessante steder å gjøre triks.

For det er mange gode trikssteder i Skate It på Wii. Enkle fargekoder gjør det enda lettere for deg å få øye på steder du kan satse livet for å bygge herlig kombinasjoner, som i sin tur gir masse poeng i kassa. Naturkatastrofen i San Vanelona har fått frem enkelte herlige seksjoner, det er bare synd at du ikke får enda større frihet til å utforske den ruinerte byen.

Dessuten er den en liten skam at det ikke er mulig å gå av brettet i Skate It. Kjøreren din faller også unaturlig lett, og det er svært frustrerende at et en lyktestolpe kan gi deg brudd og blåmerker i 2 km/t. Vi gleder oss veldig til Skate 2, der du faktisk kan ta brettet i hånda og løpe fritt rundt. Det er slik alle skatespill bør være.

Full kontroll?

Kontrollsystemet står selvsagt sentralt i Skate It, det er jo tross alt på Wii dette foregår. Du har tre kontrollmuligheter: Wiimoten og Nunchuck, bare Wiimote eller balansebrettet (kjent fra Wii Fit) og Wiimote.

Bare lydeffektene av å skli på et gelender kan gi gåsehud.

Kombinasjonen som føles mest presis er utvilsomt Wiimote og Nunchuck. Her styrer du skateren din med spaken under venstre tommel mens du hopper og trikser i «flickit»-stil ved å slenge fjernkontrollen rundt om kring i luften. Bevegelsene er naturlige i forhold til triks, og de intuitive kontrollene blir etter hvert en lek å håndtere.

Responsen er også svært god, men problemene uteblir ikke av den grunn. Innimellom virker det nemlig ganske tilfeldig hvilket triks du tar når du forsøker å vise hva du er god for. Dermed føles det litt som et sjansespill hver gang du skal prestere, du vet jo aldri hva du faktisk får levert av din utvalgte. Det fører igjen til at du ikke får den samme tilfredsstillelsen du fikk i Skate når du endelig lykkes med et spektakulært hopp.

Balansebrettet høres kanskje spennende ut, men som utvikler EA selv sa til Gamer.no tidligere i år, er ikke teknologien helt skreddersydd for skatespill riktig ennå. Det blir rett og slett litt for upresist og knotete, samtidig som det blir stressende å forholde seg til både brett og Wiimoten for å få til triks. Potensialet er imidlertid absolutt tilstede, og en eventuell oppfølger kan gi oss svært spennende muligheter med balansebrettet.

Hakkete og pent

Selv med hakkete kanter og en litt uklar fremtoning er Skate It et godt eksempel på hva Wii er god for når det kommer til grafikk. De ulike brettene er ikke bare varierte rent visuelt, de er sannelig min hatt også ganske pene å se på. Tegnedistansen er god og det hjelper flott at skateren din har svært fine animasjoner å vise til når det skal trikses. Din trofaste kameramann gjør også jobben som han skal, og krøkkete kameravinkler blir sjeldent et problem.

Innimellom blir det litt tilfeldig hvilke triks du faktisk tar når du forsøker deg.

Lyden er en av Skate Its absolutte styrker. For det første er musikkmiksen veldig fin, sangene passer særs godt til et skatespill og man blir aldri lei av de ulike låtene der man suser rundt på brettet. Videre er jeg også svært fornøyd med skateeffektene. Akkurat som i det originale spillet har man trukket spikeren på hodet når det gjelder å servere øremat fra ulike underlag og miljøer. Her føles det godt for kropp og sjel å gjøre noe så trivielt som å suse ned en trapp – bare på grunn av de herlige lydeffektene som dundrer ut av anlegget.

Som vi har vært inne på kan du bygge opp din egen amatør og utvikle ham til å bli en stjerne i kampanjemodusen. Sosiale spillere har gledelig nok også litt å sette tennene i med Skate It. Den lokale flerspillerdelen gir nemlig opptil fire stykker muligheten til å konkurrere etter tur om heder og ære.

Her kan man forsøke å tjene mest mulig trikspoeng innen en gitt tid, vise til det beste enkelttrikset, skade deg selv mest mulig eller kjøre tidsangrep. Dette er en fin liten bonus i tillegg til enspillerdelen, men det kreves at de du spiller sammen med har en viss trening med kontrollene.

Det kreves balanse for en god skater.

Skate It klarer aldri å nå helt opp mot briljante Skate, men det hadde da også vært en liten sensasjon. Dette er på mange måter en begrenset og lett utgave av EAs skateklassiker, der kontrollene blir det naturlige midtpunktet. Selv om disse er responssive og klart definerte fra start, virker det litt i overkant tilfeldig hvilke triks din skater faktisk utfører. Da mister man også litt av den gleden det gir å klare vanskelige triks etter å ha jobbet hardt for å klare dem.

Sine mangler til tross er imidlertid Skate It til Wii langt fra en svak tittel. Mer moro på et rullebrett får du neppe med noe annet spill på Nintendos konsoll, og det er faktisk en lovende forløper til det uunngåelige Skate It 2. Tenk deg hvor bra dette kan bli med skikkelig støtte for Wiis balansebrett!

Skate It er også i salg for DS.