Ski Racing 2006

Nå har tiden kommet for å trimme bort litt julefett. Lat som du er sunn med det utfordrende Ski Racing 2006.

Kast deg ut
Hva med selve rennet? Når du skal starte er det om å gjøre at du treffer perfekt i utkastingsfasen, slik er det i hvert fall på papiret. Jeg har nemlig mine tvil på om denne delen av løpet har noe særlig å si i forhold til tiden din i mål. Kjører du i noen av fartsdisiplinene må du umiddelbart etter starten opparbeide deg litt fart ved å ”skøyte” et par ganger, her kan du tjene litt tid. Deretter er det bare en perfekt linje som gjelder, noe som er hardt nok i seg selv. Husk at du holder farten oppe ved å ligge i hockey, og at du taper på lange hopp. Til slutt er det viktig at du ”booster” like før mål, her kan du ta inn nødvendige hundredeler på dine argeste rivaler.

I flere svinger kan det være nødvendig å skrense, dette gjelder spesielt i slalåm. Gjør du dette riktig kan du ende helt i verdenstoppen, men ved feil bruk risikerer du å dette langt ned på resultatlista. Du kan også ta i bruk en form for superskrensing, der du kan vinne mye tid. Det er begrenset hvor mye du kan bruke denne, og energien vil bli tappet dersom du deltar i mange renn på få dager. Står du over renn vil denne energien fylles opp igjen, men en slik strategi er ubrukelig om du ønsker å komme høyt i verdenscupen. Et tips er uansett å finne den berømmelige linja, og ligge så tett inntil portene som mulig.

Ski Racing 2006 har tre vanskelighetsgrader. Disse bestemmer hovedsakelig hvor mange ganger du kan prøve deg per omgang i de ulike rennene. På lett har du eksempelvis ubegrenset med nye forsøk hvis du kjører ut. Går du opp på vanskelig vil det derimot bli slik det er i virkeligheten; du får ett forsøk på alt – ingen nåde. Noe som skader litt av troverdigheten i dette spillet er urealistiske differanser etter løp, da spesielt i utforrenn. Avstandene blir alt for store, og når du kommer 10 sekunder bak vinneren på en tiendeplass, ja da er det noe som ikke stemmer.

FPS = førstepersons skispill
Du trenger ikke bekymre deg for snøblindhet med Ski Racing 2006, men det visuelle gjør likevel jobben tilfredsstillende. Fremstillingen av fart er nevnt, og bakkene bærer likhetstrekk med dem vi finner i det virkelige verdenscupsirkuset. Væreffektene er greie, selv om bruk av vind kunne vært mer vektlagt. Du kan velge mellom tre kameravinkler når du setter utfor bakken, førsteperson ble raskt min favoritt. Litt av bakgrunnen for dette er at animasjonene på løperen er relativt svak og du ser tydelig at det er skibakken som beveger seg under en relativt statisk utøver – ikke motsatt. Spillet kommer for øvrig med norsk språkdrakt, for de som ønsker det.

Ørene dine vil neppe stå rett ut av rent velbehag når du spiller Ski Racing 2006, noe som egentlig er like greit. Autentiske lyder ved starten og under løpet (vind og portpasseringer) gir den gode konkurransefølelsen. Denne blir litt svekket av et publikum som høres svært uengasjert ut, i tillegg til at det har gått hakk i plata deres. Musikken er sjeldent fremtredende, men dens anonymitet tapper ikke spillbarheten på noen måte.

Den sosiale biten i Ski Racing 2006 er interessant både som lokal underholdning og nettverksbasert moro. Lokalt kan du enten konkurrere en mot en i sanntid på delt skjerm, noe som er morsomt og spennende. Du kan også arrangere turneringer der man kjører en om gangen for å finne ut hvem av dere som er best med virtuelle ski på beina. På PC er det også mulig å spill over nett, noe som kan være fornøyelig om oppmøtet på serverne er noenlunde godt.

Om du liker skisport men samtidig har et problem med kulde og snø, da er Ski Racing 2006 midt i blinken for deg. Spillet gir god og utfordrende underholdning i skibakker rundt omkring i verden. En ellers middels varighet sikres ved bruken av rollespillelementer og flerspillermulighetene. At spillet i utgangspunktet er hardt å mestre er ikke negativt i mine øyne, det gjør gevinster desto mer herlige når de innkasseres. På minussiden finner vi urealistiske differansetider, varierende grafikk og bredden på spillmoduser; bonusoppdragene og "free ride" er ikke supplement nok til verdenscupen synes jeg. Ski Racing 2006 er uansett er flott spill, det er en perfekt oppvarming til de olympiske leker i Torino.