Ski Racing 2006

Nå har tiden kommet for å trimme bort litt julefett. Lat som du er sunn med det utfordrende Ski Racing 2006.

Du hører det fra alle bauger og kanter: Nå skal det trenes og svettes etter julens overkonsum av fett og karbohydrater. Greit nok det, men om vinteren er det gjerne kaldt ute, og på treningsstudioer koster det en liten formue bare å sette foten innenfor døra. Ski Racing 2006 kan være et godt alternativ for deg som liker sofaen eller kontorstolen bedre enn noe annet. Bratte, kaotiske og raske løyper sørger for utfordringer og underholdning. Og hvem vet? Hvis du er aktiv nok med tommeltottene kan du kanskje gå ned et par milligram rundt magen også.

Fart og moro
Når du slenger deg utfor en skibakke er fartsfølelsen alfa omega, det gjelder også i spill. Heldigvis er dette kriteriet oppnådd i Ski Racing 2006. Når du suser nedover utforløypa merker du suget i magen når farten kryper over 130 km/t. Synsfeltet ditt innskrenkes og fokuset rettes eksklusivt mot neste vanskelige portpassering eller dramatiske hopp. Du får med andre ord nok å henge fingrene i hvis du skal mestre dette spillet, det er nemlig ganske krevende.

Det er hovedsakelig i verdenscupen utfordringene står i kø. En rekke mer eller mindre autentiske bakker står klare for å ta i mot deg og dine konkurrenter i heseblesende renn. Variasjonen av arrangementsteder er akseptabelt, men et litt større utvalg hadde ikke vært å forakte. En svipptur innom Norge ville også vært en fordel for oss patriotiske vikinger. Før hver sesong kan du for øvrig velge hvilke disipliner du skal delta i, det kan jo hende at du vil spesialisere deg i for eksempel slalåm etter noen sesonger. Videre kan du når som helst hoppe over renn til fordel for litt hvile, men da går du glipp av sårt tiltrengte verdenscup-poeng.

Suksess kommer sjelden på et sølvfat, slik er det heller ikke i Ski Racing 2006. Spillet er vanskelig å mestre, du må investere litt tid om du vil lykkes. For det første må du bli vant med kontrollene og hvordan de står i forhold til de ulike disiplinene. Det anbefales for øvrig bruk av en såkalt gamepad på PC, tastaturet ødelegger litt av flyten. For det andre må løperen du styrer trenes opp for å holde en viss standard. Denne løsningen er helt akseptabel, det hadde ikke vært like morsomt å starte med en komplett allrounder fra spillets start.

Økte ferdigheter
Løperen du har kontroll over tjener inn erfaringspoeng hver gang han deltar i verdenscupen. Førsteprioritet er å fullføre konkurransen, da får du 50 slike poeng. I tillegg kan du tjene opptil 50 nye poeng avhengig av din plassering. Etter hvert som disse poengene triller inn vil løperen gå opp i nivå, og du kan styrke ham på fire ulike punkter. Disse ferdighetene er fart, hopping, eksplosivitet og kanting. Man opplever en merkbar forskjell i dine ferdigheter når disse punktene styrkes. Det tar ikke lang tid før du sakte men sikkert kryper oppover resultatlisten.

I tillegg til ferdigheter spiller utstyret inn på en løpers suksess. I Ski Racing 2006 vil det stadig låses opp nye skidresser, hjelmer, ski, briller og så videre. Mye av dette er spesialutstyr for de ulike disiplinene, så følg godt med når du kler på din helt. Utstyr låses opp ved deltagelse i verdenscupen (med tilhørende gode resultater) og ved å fullføre bonusutfordringer. Atomic, sponsoren din, krever nemlig at du må vise hva du er god for før du kan kle deg i deres beste produkter. Harde kår for en nybegynner, med andre ord.