– De lar oss ikke vise skytevåpen lenger

Apple avviser spill som viser skytevåpen i App Store.

Tempo-bildene har fått en noe snodig sensur.
Splash Damage

Flere utviklere har ifølge Kotaku og Pocket Gamer den siste tiden slitt med å få innpass på Apples App Store på bemerkelsesverdig grunnlag. Problemet skal være at beskrivelsen av spillet inneholder bilder av skytevåpen, enten i skjermbildene eller i App-ikonene.

Vel å merke er det ikke noe problem at spillene i seg selv har skytevåpen – det er kun bildene på App Store-siden som er problemet.

Ble avvist

Dette Gunslugs II-bildet ble for hard kost.

Sent i januar skal enkelte utviklere først ha fått avvist spillene sine. Utvikleren Orangepixel forteller for eksempel til Kotaku at forandringen kom så kjapt på at en oppdatering til deres spill, Gunslugs II, ble avvist knapt to uker etter at spillet først ble utgitt 16. januar. I avvisningsbegrunnelsen pekte Apple på et skjermbilde som de ikke hadde noen innvendinger mot da spillet først ble sluppet.

– Ideen slik jeg forstår det er at selv om appen har en anbefalt aldersgrense på 12+ må ikoner og skjermbilder på butikksiden oppfylle kravene til en aldersmerking på 4+. Derfor kan ikke skjermbilder vise noe som bryter denne grensen, noe det er vanskelig å gjennomføre med action-spill, sier Orangepixels Pascal Bestebroer.

Våpensensur. (Bilde: Splash Damage)

Det kanskje tydeligste eksemplet på denne sensureringen kommer i form av skjermbildene til Splash Damage-spillet Tempo.

Som du kan se i toppbildet og i bildet til høyre har utvikleren valgt å pixel-sensurere våpnene – noe som gir bildene en snedig undertone.

Fikk oppdateringen inn etter kamp

Orangepixel greide til slutt å få spillet gjennom sensuren med skjermbildene intakt, men ikke uten en kamp. Bestebroer endte opp med å gå ut med kravene, blant annet gjennom å skrive et blogginnlegg. I tillegg tok han kontakt med Apple og prøvde å få gjennomslag der.

Andre utviklere har ikke presset gjennom bildene ennå, sikkert fordi det er lettere å sensurere bildene enn å faktisk gå inn i en langsom diskusjon med Apple.

Men hvordan skal man representere innholdet i spillet på en god måte når man må sensurere beskrivelsen? Det er en nøtt de fleste utviklerne sikkert sliter med nå.

Apple har til nå ikke uttalt seg om dette kravet.

iPhone-giganten har for øvrig gjort andre App Store-endringer i det siste.
Apple fjerner gratis-navnet på mikrotransaksjonspill »

Siste fra forsiden