Sled Storm 2

"Sled Storm 2" er det nyeste tilskuddet på EA BIG sin stamme. Dette er et spill i samme gate som SSX Tricky, nemlig ekstremsport med full fart og action så det holder. Spørsmålet blir om EA har klart å tilføye sjangeren noe og ikke bare velge konseptet? Har man klart å gjøre snøscooterkjøring morsomt?

Vi har sett det før
Selve løpene arter seg slikt du har sett utallige ganer før. Har du spilt SSX vil du garantert kjenne deg igjen. Du slenger scooteren din gjennom svinger og hopp i en hårreisende fart. Banene er futuristiske i så stor grad at du umiddelbart skjønner at dette ikke er en simulator. Her er det blinkende lysskilt og flyvende skip som tar tilskuernes rolle. Med jevne mellomrom støter du på noen ville hopp som tillater deg nok av spenstige stunts. Etter et vellykket triks blir du belønnet med Storm Boost.

Dette kan du aktivere ved å holde inn firkant knappen og resultatet er at alt rundt deg blir litt uklart og du fyker av gårde med en vanvittig fart. Den grafiske effekten boost medfører er vanskelig å forklare, men den er utrolig stilig, og helt klart den kuleste grafiske godbiten EA har lagt inn. Hvis du har klart å fylle opp Storm Boost måleren kan du etter hvert nå en så stor fart at du må ta svingene før du ser de. Boosten fungerer nemlig slik at dess lenger du aktiverer den av gangen dess høyere blir farten. Du kan si at du bygger opp farten dess lenger du bruker boosten, i motsetning til spill hvor boosten gir deg en fastsatt fart. Er du nemlig skikkelig god kan du derfor i teorien gjennomføre et helt løp på boost, og følgelig knuse all motstand.

For å lykkes i dette må du kjenne banen i blinde, for hvis du er så uheldig og krasje mister du mesteparten av boosten du har bygd opp. Storm Boost er derfor den viktigste delen av spillet, siden den tvinger deg til å tenke taktisk. "Skal jeg risikere topp fart her eller skal jeg vente til jeg når en rett strekning?" spør du deg mens du fyker rundt de spinnville banene. Det kan være lurt å bruke boost like før hoppene i spillet, slik at du får ekstra lang tid i luften og følgelig ekstra lang tid til å gjøre triks som i neste omgang gir deg enda flere Storm Boost poeng.

Det mest karakteristiske ved "Sled Storm 2" er at løpene hele tiden endrer takket være snarveier og de omtalte boostene. Banene er nemlig spekket med snarveier, noen kan sende deg nærmest urettferdig langt foran dine motstandere, mens andre slett ikke er snarveier i det hele tatt, og gjør at du havner langt bak. Dette gjør at du må kjenne løypa godt for å vite den kjappeste veien til mål. Disse snarveiene er så omfattende at en kan si at hver løype egentlig er mye mer enn en bane i vanlig forstand, siden du kan gjennomføre løpene på totalt forskjellig vis. Selve følelsen av å kjøre snøscooter minner om å kjøre vannscooter. Har du spilt Wave Race til Nintendo 64 vil du vite hvilken følelse jeg snakker om. Spillet føles derfor som Wave Race på snø, men så artig som N64 spillet var er ikke dette en negativ ting.

Ingen skjønnhet, dessverre
Grafikkmessig er ikke "Sled Storm 2" banebrytende, dessverre har EA ikke tatt seg tid til å gi oss en visuelt spennende snø å se på, men heller bare lagt et snøaktig utseende på et ordinært underlag. De brutale krasjene som sender deg rett på trynet i en snøhaug blir ikke den eksplosjonen av snø som du ville forventet, men i stedet en oppvisning i clipping-problemer og latmannsarbeid. Det er forståelig at man ikke har pøst på med sine største nyvinninger i en slik tittel, men like fullt er det skuffende når man bare kan forestille seg hvor pent dette spillet egentlig kunne sett ut.