Sled Storm 2

Sled Storm 2 har alle kjennetegnene på et dårlig spill. Det er gitt ut av et gigant firma, det er det nyeste bidraget til en ikke spesielt original serie og vi har sett alle ingrediensene før. Det er i slike tilfeller du blir litt glad når spillet viser seg å være ganske så fornøyelig. Sled Storm 2 er faktisk moro så det holder.

I begynnelsen var det bare mørket, men som forventet fra EA blir vi snart møtt av en intro som minner om det de har holdt på med i mange år nå. En kjapp presentasjon av spillets baner og kjørere, mens litt rocka musikk desperat forsøker å pumpe opp stemningen. Vi har sett det før, men det funker like bra nå. Etter tilfeldigvis å ha kommet borti start knappen hopper vi glatt over resten av presentasjonen og hilser på den første menyen.

Valgets kvaler
Når du starter spillet møtes du med noen valg. Du kan spille single player, her kan du øve deg på forskjellige baner med konkurrenter eller bare konkurrere mot din egen tid. Som vi må forvente fra et slikt spill tilbys vi også multiplayer. Her kan du kjøre om kapp med kamerater, og dette er akkurat like gøy som det er å spille de fleste andre racing spill med venner.

Det spillet hovedsakelig har å by på finner du under Championship-valget. Her kan du konkurrere mot AI og vinne adgang til nye baner og nye førere.Til å begynne med har du tilgang til tre kjørere, to damer og en kar. Helt i begynnelsen har du bare tilgang til en relativt skrøpelig scooter, så valget er rimelig enkelt. Deretter kan vi velge hvor i verden vi vil konkurrere. Her tilbys vi også bare en mulighet: Cedar Canyon. Systemet er du nok vant med, kom på tredje eller bedre og du kan prøve deg på neste brett. Og neste, og neste. Uansett velger jeg første bane og huhei vi er i gang. Jeg vil nemlig kjøre snøscooter!

Etter en litt vel drøy lastetid blir vi ønsket velkommen av noen erkeamerikanske speakere. Disse prater som forventet non-stop mens vi følger et fly-by kamera rundt den noe pussige banen. Nok et start-trykk senere har kameraet svingt seg ned bak kjøreren og du informeres om løpets spilleregler. For å komme deg videre til neste bane må du komme på tredje plass eller bedre. Hvis du samler nok poeng kan du få den lokale kjøreren til disposisjon, og hvis du er ekstra flink får du en ny scooter.

Vi har sett det før
Selve løpene arter seg slikt du har sett utallige ganer før. Har du spilt SSX vil du garantert kjenne deg igjen. Du slenger scooteren din gjennom svinger og hopp i en hårreisende fart. Banene er futuristiske i så stor grad at du umiddelbart skjønner at dette ikke er en simulator. Her er det blinkende lysskilt og flyvende skip som tar tilskuernes rolle. Med jevne mellomrom støter du på noen ville hopp som tillater deg nok av spenstige stunts. Etter et vellykket triks blir du belønnet med Storm Boost.

Dette kan du aktivere ved å holde inn firkant knappen og resultatet er at alt rundt deg blir litt uklart og du fyker av gårde med en vanvittig fart. Den grafiske effekten boost medfører er vanskelig å forklare, men den er utrolig stilig, og helt klart den kuleste grafiske godbiten EA har lagt inn. Hvis du har klart å fylle opp Storm Boost måleren kan du etter hvert nå en så stor fart at du må ta svingene før du ser de. Boosten fungerer nemlig slik at dess lenger du aktiverer den av gangen dess høyere blir farten. Du kan si at du bygger opp farten dess lenger du bruker boosten, i motsetning til spill hvor boosten gir deg en fastsatt fart. Er du nemlig skikkelig god kan du derfor i teorien gjennomføre et helt løp på boost, og følgelig knuse all motstand.

For å lykkes i dette må du kjenne banen i blinde, for hvis du er så uheldig og krasje mister du mesteparten av boosten du har bygd opp. Storm Boost er derfor den viktigste delen av spillet, siden den tvinger deg til å tenke taktisk. "Skal jeg risikere topp fart her eller skal jeg vente til jeg når en rett strekning?" spør du deg mens du fyker rundt de spinnville banene. Det kan være lurt å bruke boost like før hoppene i spillet, slik at du får ekstra lang tid i luften og følgelig ekstra lang tid til å gjøre triks som i neste omgang gir deg enda flere Storm Boost poeng.

Det mest karakteristiske ved "Sled Storm 2" er at løpene hele tiden endrer takket være snarveier og de omtalte boostene. Banene er nemlig spekket med snarveier, noen kan sende deg nærmest urettferdig langt foran dine motstandere, mens andre slett ikke er snarveier i det hele tatt, og gjør at du havner langt bak. Dette gjør at du må kjenne løypa godt for å vite den kjappeste veien til mål. Disse snarveiene er så omfattende at en kan si at hver løype egentlig er mye mer enn en bane i vanlig forstand, siden du kan gjennomføre løpene på totalt forskjellig vis. Selve følelsen av å kjøre snøscooter minner om å kjøre vannscooter. Har du spilt Wave Race til Nintendo 64 vil du vite hvilken følelse jeg snakker om. Spillet føles derfor som Wave Race på snø, men så artig som N64 spillet var er ikke dette en negativ ting.

Ingen skjønnhet, dessverre
Grafikkmessig er ikke "Sled Storm 2" banebrytende, dessverre har EA ikke tatt seg tid til å gi oss en visuelt spennende snø å se på, men heller bare lagt et snøaktig utseende på et ordinært underlag. De brutale krasjene som sender deg rett på trynet i en snøhaug blir ikke den eksplosjonen av snø som du ville forventet, men i stedet en oppvisning i clipping-problemer og latmannsarbeid. Det er forståelig at man ikke har pøst på med sine største nyvinninger i en slik tittel, men like fullt er det skuffende når man bare kan forestille seg hvor pent dette spillet egentlig kunne sett ut.

Uinteressant techno
Lyden følger også i samme bane som grafikken. Vi blir presentert en pinlig uinteressant techno som er så kjedelig at en heldigvis glemmer at den er der etter kort tids spilling. Hvorfor kunne man ikke godt for Tony Hawk stilen, nemlig å lisensiere en haug med kule artister. Hvis "Sled Storm 2" hadde vært gitt ut til XBOX kunne man lettere unnskyldt EA, siden en da bare kunne lagt inn sin egen favorittmusikk. Nå som man pent må lytte til EA sin tråkige techno blir det rimelig kjedelig. Snøscooterne lyder heller ikke særlig imponerende. En kan antageligvis ha det like morsomt om man velger å slå av lyden.

"Sled Storm 2" forsøker ikke å være realistisk, men satser heller på å være et fett racingspill spekket med action. Dette lykkes de med, uten å etterlate sjangeren med noen varige mèn. Kombinasjonen høy fart, boost og triks har vi sett før, og denne tittelen klarer å kombinere det hele til et svært så fornøyelig spill. Har du lyst på et spill som gir deg full fart uten særlig dybde kan jeg love det at du vil ha mange timer moro med "Sled Storm 2". Mer kunne man vel heller ikke forvente?

Sled Storm 2

PS2
Slippdato: 22. mai 2002
Sjanger: Sport
Utvikler: EA Sports
Utgiver: Electronic Arts

Forsiden akkurat nå

Til toppen