Slik kunne The Legend of Zelda: Ocarina of Time ha sett ut med dagens grafikk

En kunstner har gjenskapt en av spillets byer i Unreal Engine 4.

Våre gamle spillminner har en tendens til å bli litt bedre enn de egentlig er på grunn av et fint nostalgifilter som sliper vekk ujevnhetene. Husker du hvordan The Legend of Zelda: Ocarina of Time egentlig så ut, for eksempel? Kantete figurer, lavoppløselige teksturer og en bildefrekvens som hadde vært umulig å tolerere i dag.

Da er det godt vi har folk som Ioannis Papazis som tar seg bryet med å pusse opp deler av eldre spill, slik at de minnene vi har i hodet kan bli litt nærmere en virkelighet. Papazis la i helgen ut en video av byen Kakariko fra The Legend of Zelda: Ocarina of Time, gjenskapt i Unreal Engine 4. Videoen ser du øverst i artikkelen.

Slik så byen ut i Nintendo 64-utgaven av spillet. (Video: MahaloVideoGames)

Som du kan se er byen folketom idet Young Link vandrer langs det høye gresset, men den ikoniske vindmølla og de enkle husene står slik vi husker dem fra gammelt av.

Det er en glimrende gjenskaping av byen som vi gjerne skulle ha sett blitt bygd ut til et helt spill. Antageligvis får vi ikke det – Papazis gjorde nemlig prosjektet som en måte å lære seg 3D-modellering, teksturarbeid og spillmotorer.

Å bygge gamle spillområder i nyere spillmotorer har blitt en trend blant yngre kreative designere. Vi har tidligere sett Temple of Time fra samme spill i ny drakt, og til og med Super Mario fikk et ansiktsløft tidligere i år.

Noen tar det litt lengre også.
En designer har brukt over 100 timer på å gjenskape skrekkspillet P.T. »

(Kilde: Kotaku, Nintendo Insider)

Siste fra forsiden