Feature

Slik var nyhetsåret 2007

De største nyhetshøydepunktene

Vi har nylig lagt et svært begivenhetsrikt år bak oss. Her er spillsakene som preget nyhetsbildet i 2007.

1: First page
2: New page

Nok et år har gått inn i historiebøkene, og før vi sier helt farvel til 2007 er det er sin plass med en liten oppsummering av årets nyhetsbilde. I denne artikkelen vil vi se tilbake på noen av de største nyhetshøydepunktene året gav oss.

Januar

Det hele begynte, som det vanligvis gjør, med januar. Året startet med et fokus på voldelige spill – den amerikanske advokaten og spillhateren Jack Thompson gikk til frontalangrep på GTA 4, den (på det tidspunktet) nye paven tok til orde mot voldelige spill generelt og politiske topper i EU begynte å diskutere strengere regler for distribusjon og salg av voldelige spill.

Tidenes største spillutgivelse?

Januar gav oss også en av årets merkeligste ryktesaker. Plutselig dukket det nemlig opp en rekke videoer fra et Ghostbusters-spill, og disse så faktisk rimelig lovende ut. Det viste seg at det var den slovenske utvikleren Zootfly som stod bak prosjektet, men at de ikke hadde klart å skaffe seg de nødvendige rettighetene til faktisk å lage et Ghostbusters-spill i utgangspunket. Prosjektet hadde derfor blitt skrinlagt allerede før vi fikk sett de første videoene.

Den største saken i årets første måned var nok lanseringen av World of Warcraft: Burning Crusade. Vivendi kalte det for tidenes største spillansering, og det var kanskje ikke noen overdrivelse. Med midnattsåpne butikker og lange køer minnet lanseringen av en ekspansjonspakke for et PC-spill aller mest om en storstilt konsoll-lansering, og det var nok ikke noen overraskelse at Burning Crusade endte opp med å bli årets mest solgte spill her til lands.

Ellers fikk vi blant annet den første informasjonen om Rock Band, det ambisiøse musikkspillet fra skaperne av Guitar Hero-serien. Dessuten begynte det å sive ut detaljer om flerspillermulighetene i Hellgate: London, og de mange MMO-elementene skapte mye diskusjon på nettet.

Februar

I februar fikk vi for første gang møte Gamecock Media Group, en ny og spennende aktør i spillindustrien. Denne utgiveren ble dannet av veteraner fra Gathering of Developers, og lovet å fokusere på nyskapende og spennende spill. I tillegg ønsket de å være en god partner for uavhengige utviklere, blant annet ved å ikke kreve kontroll over de intellektuelle eiendommene utviklerne skaper selv slik andre store utgivere har for vane å gjøre. Dette setter ofte utviklerne i en litt uheldig situasjon, noe vi fikk flere eksempler på utover året.

Rollespillet Dungeon Hero fra Gamecock

Februar gav oss også kunngjøringen av Manhunt 2, et spill som kom til å få mye oppmerksomhet i løpet av året. Dessuten ble det spennende rollespillprosjektet Lord of the Rings: The White Council lagt på is, samtidig som Sony fortalte at PS3-modellen som skulle komme i salg i Europa ville få begrenset bakoverkompatibilitet. De første hintene om at vi kunne se frem til et nytt spill i den klassiske X-Com-serien dukket også opp i februar. Sist, men ikke minst, måtte Valve meddele av The Orange Box var utsatt nok en gang.

Mars

Mars startet med Game Developers Conference, hvor Sony kunngjorde de to spennende PS3-prosjektene Home og LittleBigPlanet. For oss nordmenn var det Funcom som skapte overskrifter, først ved å gjøre det klart at etterfølgeren til det spennende eventyret Drømmefall ville lanseres i episodeformat, og siden ved å proklamere at pengene i PC-markedet lå i onlinespill og at fremtidige spill fra dem alle ville ville kreve internettilkobling for å kunne aktiveres.

Månedens største hendelse for oss europeere var uansett lanseringen av PlayStation 3. Sonys store, nye maskin var sist ut av de tre konsollene i dagens generasjon (de to andre, for eventuelle nyfødte lesere, er selvsagt Wii og Xbox 360), og selv om lanseringen var preget av de vanlige køene og festlighetene lot den umiddelbare knallsuksessen vente på seg. Mange mente konsollen var for dyr i forhold til konkurrentene, og selv om den allerede hadde vært ute i omtrent et halvt år i andre deler av verden, var det en god del som kritiserte den for ikke å ha noen virkelig storslagne eksklusive spill.

Drømmefall får episodebasert etterfølger

Microsoft ønsket selvfølgelig også en plass i nyhetsbildet, og det fikk de ved å kunngjøre Xbox 360 Elite. Denne nye Xbox 360-modellen skulle få 120 GB harddisk og HDMI-utgang som standard, og ville i tillegg bli tilgjengelig i sort. Ellers fikk verden for første gang stifte bekjentskap med den fremtidige kultklassikeren Puzzle Quest, og det første glimtet av GTA IV, i en trailer som ble lansert med typisk brask og bram fra Rockstar.

For noen ble månedens største overraskelse at S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl faktisk ble ferdigutviklet og lansert. Etter en mengde utsettelser og meldinger om mye rot begynte det å lukte Duke Nukem Forever av dette spillet, men ikke bare klarte utviklerne i GSC Game World å få det ferdig - de klarte også å levere et spennende produkt.

I mars fikk vi også den triste nyheten om at den legendariske spillkomponisten Richard Joseph (blant annet kjent for de kjente og kjære tittelmelodiene til Cannon Fodder og Sensible World of Soccer) var død, etter lang tids kamp mot lungekreften.

Katastrofal Oblivion-bug skapte trøbbel

April

April var måneden der Wii-eiere endelig fikk mulighet til å surfe på nettet ved hjelp av en spesialbygd versjon av den norskutviklede nettleseren Opera. Om de benyttet seg av denne muligheten kunne de blant annet lese at tilhengere av rollespillet Oblivion fikk hjertet i halsen, etter at det ble klart at installasjonen av nylanserte ekspansjonspakken Shivering Isles viste seg å kunne få svært ekle konsekvenser for spillet deres.

I april ble også Rock Band offisielt kunngjort, sammen med Call of Duty 4. Dessuten begynte ryktene å gå om at Blizzard jobbet med en ekte Starcraft-etterfølger, noe som selvfølgelig fikk folk til å ta helt av. Det ble også klart at den norske spillindustrien hadde hatt et fantastisk første kvartal, og denne oppgangen skulle etter hvert vise seg å prege hele det norske spillåret.

Dette var også måneden da Ken Kutaragi, best kjent som PlayStations far, kunngjorde at han ville gå ut i pensjonistenes rekker etter lang og tro tjeneste hos Sony. Sony-veteran Kaz Hirai overtok Kutaragis stilling.

Blizzard skapte overskrifter igjen

Mai

Frem til mai måned var det mange som hadde gledet seg til å få spille Will Wrights etterlengtede evolusjonsspill Spore i 2007. Disse drømmene ble imidlertid knust, da EA kunngjorde at spillet hadde blitt utsatt til 2008. Microsoft, som ellers var ganske opptatt med den svært omfattende Halo 3-betaen, hadde imidlertid bedre nyheter, da de fortalte at Project Gotham Racing 4 skulle komme til høsten.

Den største spillnyheten i mai var det selvsagt Blizzard som stod for. De dro til Korea for å kunngjøre Starcraft 2, noe som utvilsomt førte til folkefest i den spillglade nasjonen. Jubelen stod nok også i taket mange steder her hjemme, da Starcraft tross alt er et av tidenes mest populære strategispill, og Blizzard er en av tidenes mest populære utviklere.

Funcom klarte også å presse seg inn i rampelyset igjen. De sendte nemlig ut et mystisk brev, som ledet folk inn på et enda mer mystisk nettsted. Alt sammen viste seg snart å være et reklamestunt for The Secret World, et svært ambisiøst massivt flerspillerprosjekt fra den norske utvikleren. Etter rabalderet i mai har de imidlertid holdt seg stille om dette spillet, kanskje for å konsentrere innsatsen om det kommende Age of Conan.

Rabalder var det forresten også mellom JoWooD og Gothic 3-utvikler Piranha Bytes. De to selskapene klarte ikke å bli enige om kontraktene seg i mellom, og resultatet ble at de to selskapene skilte lag. Gothic-navnet forble hos utgiver JoWooD, og mange lurte på hva tapet av kjernefranchisen ville bety for Piranha Bytes fremtid. Utenom dette var mai en relativt stille måned, men vi kan jo trekke frem de første ryktene om at et nytt Deus Ex-spill var på vei.

Manhunt 2 fikk problemer

Juni

I juni begynte ryktene å gå om at GTA IV kunne bli utsatt, og at det kanskje var frykten for å havne i konkurranse med Halo 3 som var årsaken. Rockstar var imidlertid raskt ute med å forsikre alle om at de ville lansere spillet før året var omme. I den første (og, med tanke på hvordan været utviklet seg mange steder i landet, eneste) sommermåneden begynte dessuten F.E.A.R.-utvikler Monolith å snakke om at de trengte et nytt navn for spillets etterfølger, da utgiver Vivendi satt på de opprinnelige navnerettighetene.

Juni var en kontroversiell måned for spillindustrien. Manhunt 2 ble rett og slett forbudt av britiske myndigheter, samtidig som det fikk samme (anbefalte) aldersgrense som pornografiske spill i USA. I tillegg havnet Sony under skarp kritikk etter at Church of England oppdaget at et av nivåene i PS3-spillet Resistance: Fall of Man fant sted i katedralen i Manchester. Kirken krevde offisiell unnskyldning og endring av spillet.

Sommeren fikk også en fin start i forhold til spillutgivelser, med det friske actionstrategispillet Overlord og den suverene racingsimulatoren Forza Motorsport 2.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden