Smakebit på Kingdoms of Amalur: Reckoning

De første skjermbildene og traileren til rollespillsatsingen ble offentliggjort i kveld.

For få dager siden annonserte Electronic Arts og 38 Studios rollespillprosjektet Kingdoms of Amalur: Reckoning, noe vi dekket i en egen artikkel.

Les også: Oblivion-utfordrer fra gamle kjenninger

Det var sparsomt med detaljer da, men nå har de også vist frem spillet på Comic-Con i San Diego, og i forbindelse med det er flere detaljer, samt bilder og video av spillet blitt offentliggjort. Videoen kan du selv se i toppen av artikkelen.

Ifølge utviklerteamet har forfatter R. A. Salvatore skrevet en "bibel" om fantasiverdenen Amalurs historie og kultur som strekker seg over 10000 år. Spillutviklerne valgte deretter ut et tidsrom og skapte spillet med det som grunnlag.

– Spill er det neste store innen fortellende medier. Jeg elsker å skape store, troverdige verdener med rollefigurer og temaer som gjør det eventyrlig og spennende å utforske, skriver Salvatore på spillets hjemmeside.

Mortalitet

Spillets store tema virker å være å løsrive seg fra dødeligheten. På hjemmesiden kan vi lese om sammenhengen mellom liv og død, og mulighetene for å unnslippe døden:

– Hva hvis vi kunne løsrive oss fra tidens og tilstedeværelsens lenker? Hva kan vi da oppnå?

Sitatet stammer fra de samlede verkene til Fomorous Hughes, en av spillverdenens filosofer og lærde. Hovedpersonen i spillet skal etter sigende lure døden, og må naturligvis også redde verden fra en stor fare.

Utviklerne ønsker å levere en actionfylt kampopplevelse uten sidestykke i rollespillsjangeren, og noen av virkemidlene er å sømløst integrere nærkamp med magiske evner og skape en virkelighetsnær kamp i høyt tempo. Samtidig skal spillet finne sted i en helt åpen verden og visstnok inneholde hundrevis av oppdrag, rollefigurer, skapninger, våpen og trylleformler.

Kingdoms of Amalur: Reckoning kommer etter planen til Xbox 360, Playstation 3 og Windows-PCer høsten 2011.

Siste fra forsiden