Smash Court Tennis Pro

Endelig kan alle tennis-entusiaster med PlayStation 2 spille tennis i sin egen stue. Smash Court Tennis Pro Tournament er det første tennisspillet som Namco har produsert. Uheldigvis merkes det litt i spillet. Ved flere anledninger oppdager man mangler som kunne vært unngått. Hovedsakelig er Segas Virtua Tennis den største konkurrenten. Uansett har Smash Court Tennis Pro Tournament et godt potensiale til etterfølgere.

Personligheter fra virkeligheten
Mine tidligere erfaringer innen denne spille-sjangeren har vært blandede. Det har vært mange tennis-spill som ikke har hatt noe særlig moro å by på. Segas Virtua Tennis derimot, slo virkelig i gjennom da det ble lansert, og sørget for at en ny og fin standard ble satt. Personlig har jeg spilt det spillet ganske mye, og det var spesielt uvant for meg var å beherske kontrollstilen til Smash Court Tennis Pro Tournament. Det tok lang tid å venne seg til den, da den var veldig annerledes enn Virtua Tennis. Enkelte situasjoner i spillet er veldig vanskelige å håndtere. Det er for eksempel veldig vrient vinne på "serve" eller "ace" (som det heter på tennis-språket). Det har seg slik at det nesten er lettere og vinne når man ikke har "serven". Dette burde absolutt vært unngått.

Smash Court Tennis Pro Tournament har flere tradisjonelle moduser du kan velge i mellom. Den vanlige modusen "arcade" er selvfølgelig med og der kan du velge mellom "single"- eller "double"-spill. Spillet har uheldigvis lite variasjon. Selvfølgelig er det begrenset hvor mye variasjon en kan få inn i et tennis-spill. Uansett er det bra at personlighetene i spillet er tatt fra virkeligheten. Det er altfor få tennisspill som tilbyr dette. Etter min mening burde dette vært en standard som i fotballspill. Hovedsakelig kan du velge mellom: Anna Kournikova, Andre Agassi, Martina Hingis, Pete Sampras, Yevgeny Kafelnikov, Monica Seles, Lindsay Davenport og Patrick Rafter. Selv om dette er 8 utrolig kjente tennis-spillere, synes jeg det burde vært flere å velge mellom. Det blir for teit å bare plukke ut noen kjente, og kutte ut resten. Tennis-verdenen er proppfull av talenter og store stjerner, så hvorfor ikke ta de med? I tillegg kan det nevnes at personlighetens ferdigheter kun nevnes som "fast-stroke" og "all-round player". Dette ble litt for tamt. Hvorfor ikke gjøre det litt mer avansert og mer spennende? Det er ikke mulighet til å utvikle en personlighet, og det er ikke mulig å få vite hvor stor forskjell det faktisk er mellom dem.

Heldigvis kan du få tilgang til litt mer enn 8 personligheter. For når man gjennomfører "arcade"-modusen med en av de overnevnte, låser du opp en hemmelig personlighet. Videre kan du låse opp enda fler, ved å gjennomføre modusen med forskjellige personer. Ulempen her er at de ikke er noen kjente personligheter, og du kan ikke bruke de spillerne du låser opp i "Arcade"- og "Pro Tournament"-modusene. Det er nemlig sånn at disse to modusene er som er de mest sentrale i spillet, og vil bli spilt mest. Du kan kun bruke de nye personlighetee i "Exhibition". Det er veldig leit at det er slik, ettersom "Exhibition" ikke er en av modusene som spillet fokuserer på.

Alt som glitrer er ikke gull
Spillet har mange ideer med et lovende utgangspunkt. Det som derimot angår brukergrensesnittet er veldig merkelig. Noen av menyene er fine og greie, men andre undermenyer rett og slett er stygge. Den er faktisk veldig skuffende. Med et så fint og lovende konsept, er det utrolig synd at noe så primært som dette, skal ødelegge så mye. Jeg følte meg ikke akkurat fristet til å spille Smash Court Tennis Pro Tournament ved første øyekast. Undermenyene, som "options" ser ut som gammel PlayStation-grafikk. Det eneste positive jeg kan si angående dette, er at grafikken i det du spiller er grei. Det verste av alt må være videosekvensene, hvor personlighetene ser veldig kunstige ut. Det virker som om produksjonen rundt alt dette har blitt gjort i en fei. Ved sammenligning vil jeg si at Virtua Tennis overgår Smash Court Tennis Pro Tournament grafikkmessig. Med dagens teknologi burde spillet ha prestert mye bedre.